The formation of european states and the schooling of national languages

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luiz Eduardo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38867
Resumo: The development of philological studies provoked the claim forprimacy in time among European nations. Thus, the oldcorrespondence ‘one language, one nation’ came to secure itsvalue no longer in the past, but in the future, acquiring a newmeaning as European states will make the learning of an officiallanguage mandatory to all citizens. This article tries to contributeto a reflection about the slow process of constitution of vernacularlanguages as national languages, investigating how nationaleducation systems promoted the schooling of their administrativeand literary languages, endowing them with the necessaryelements for their configuration as school disciplines.
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spelling The formation of european states and the schooling of national languagesLa formación de los estados europeos y la escolarización de las lenguas nacionalesA formação dos estados europeus e a escolarização das línguas nacionaisTeaching of languagesschool disciplinenation statehistory of educationnational identityEnseñanza de lenguasasignatura escolarestado-naciónhistoria de la educaciónidentidad nacionalensino de línguasdisciplina escolarestado-naçãohistória da educaçãoidentidade nacionalHistória da EducaçãoThe development of philological studies provoked the claim forprimacy in time among European nations. Thus, the oldcorrespondence ‘one language, one nation’ came to secure itsvalue no longer in the past, but in the future, acquiring a newmeaning as European states will make the learning of an officiallanguage mandatory to all citizens. This article tries to contributeto a reflection about the slow process of constitution of vernacularlanguages as national languages, investigating how nationaleducation systems promoted the schooling of their administrativeand literary languages, endowing them with the necessaryelements for their configuration as school disciplines.El desarrollo de los estudios filológicos provocó, entre lasnaciones europeas, la reivindicación de la primacía en el tiempo.Así, la vieja correspondencia ‘una lengua, una nación’ pasó aasegurar su valor no más en el pasado, sino en el futuro,adquiriendo un nuevo sentido, pues los Estados europeos van ahacer del aprendizaje y del uso de una lengua oficial unaobligación para todos los ciudadanos. Este artículo buscacontribuir para una reflexión acerca del lento proceso deconstitución de las lenguas vernáculas como lenguas nacionales,investigando el modo como la generalización de los sistemasnacionales de educación promovieron la escolarización de suslenguas administrativas y literarias, proporcionándoles loselementos necesarios para su configuración como asignaturasescolares.O desenvolvimento dos estudos filológicos provocou, entre as nações europeias, a reivindicação da primazia no tempo. Assim, a velha correspondência ‘uma língua, uma nação’ passou a assegurar o seu valor não mais no passado, mas no futuro, adquirindo um novo sentido, pois os Estados europeus vão fazer da aprendizagem e do uso de uma língua oficial uma obrigação para todos os cidadãos. Este artigo busca contribuir para uma reflexão acerca do lento processo de constituição das línguas vernáculas como línguas nacionais, investigando o modo como a generalização dos sistemas nacionais de educação  promoveu  a  escolarização  de  suas  línguas administrativas e literárias, proporcionando-lhes os elementos necessários para sua configuração como disciplinas escolaresRBHE2014-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38867Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 145-164Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 145-164Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 1[34] (2014): Janeiro/Abril; 145-1642238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38867/pdf_3Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Luiz Eduardo2022-02-22T22:18:34Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38867Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:34Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
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