"Minas Gerais é muitas"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Marcus Vinícius
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza Batista, Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928
Resumo: In this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century.
id RBHE-1_bcecb12dc9497fb1775884c5425762a7
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60928
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling "Minas Gerais é muitas""Minas Gerais é muitas""Minas Gerais é muitas"Sul de Minas19th centuryrace relationsSul de Minassiglo XIXrelaciones racialesSul de Minasséculo XIXrelações raciaisIn this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century.En este artículo elaboramos un perfil del público de las escuelas primarias de la región tradicionalmente conocida como Sul de Minas. Utilizamos como material de análisis una documentación del censo relativa a la provincia de Minas Gerais, desde la década de 1830. Este material permitió establecer características como el perfil racial y socioeconómico de los estudiantes y aspectos relacionados con sus grupos familiares. También realizamos una comparación del público de escuelas de la región sur con el de la región central de Minas. Esto puso de manifiesto la singularidad de la población que accedía a las escuelas de la región y también la importancia de tener en cuenta la diversidad regional en el análisis de la historia de la educación en Minas Gerais, en el siglo XIX.Neste artigo elaboramos um perfil do público das escolas de instrução elementar da região tradicionalmente conhecida como Sul de Minas. Utilizamos como material de análise uma documentação censitária relativa à província de Minas Gerais, dos anos de 1830. Esse material permitiu estabelecer características como o perfil racial e socioeconômico dos alunos e aspectos relativos a seus grupos familiares. Elaboramos também uma comparação do público das escolas da região sul com o da região central de Minas. Isso tornou evidente a singularidade da população que acessava as escolas da região e a importância de se levar em consideração a diversidade regional nas análises sobre a história da educação em Minas Gerais, no século XIX.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6092810.4025/rbhe.v22.2022.e209Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e209Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e209Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2092238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928/751375154424Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius Fonseca, Vanessa Souza Batista (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Marcus Vinícius Souza Batista, Vanessa 2022-10-13T16:41:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60928Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:57Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv "Minas Gerais é muitas"
"Minas Gerais é muitas"
"Minas Gerais é muitas"
title "Minas Gerais é muitas"
spellingShingle "Minas Gerais é muitas"
Fonseca, Marcus Vinícius
Sul de Minas
19th century
race relations
Sul de Minas
siglo XIX
relaciones raciales
Sul de Minas
século XIX
relações raciais
title_short "Minas Gerais é muitas"
title_full "Minas Gerais é muitas"
title_fullStr "Minas Gerais é muitas"
title_full_unstemmed "Minas Gerais é muitas"
title_sort "Minas Gerais é muitas"
author Fonseca, Marcus Vinícius
author_facet Fonseca, Marcus Vinícius
Souza Batista, Vanessa
author_role author
author2 Souza Batista, Vanessa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Marcus Vinícius
Souza Batista, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Sul de Minas
19th century
race relations
Sul de Minas
siglo XIX
relaciones raciales
Sul de Minas
século XIX
relações raciais
topic Sul de Minas
19th century
race relations
Sul de Minas
siglo XIX
relaciones raciales
Sul de Minas
século XIX
relações raciais
description In this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928
10.4025/rbhe.v22.2022.e209
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928/751375154424
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius Fonseca, Vanessa Souza Batista (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius Fonseca, Vanessa Souza Batista (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e209
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e209
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e209
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532769284096