"Minas Gerais é muitas"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928 |
Resumo: | In this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century. |
id |
RBHE-1_bcecb12dc9497fb1775884c5425762a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60928 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"Minas Gerais é muitas""Minas Gerais é muitas""Minas Gerais é muitas"Sul de Minas19th centuryrace relationsSul de Minassiglo XIXrelaciones racialesSul de Minasséculo XIXrelações raciaisIn this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century.En este artículo elaboramos un perfil del público de las escuelas primarias de la región tradicionalmente conocida como Sul de Minas. Utilizamos como material de análisis una documentación del censo relativa a la provincia de Minas Gerais, desde la década de 1830. Este material permitió establecer características como el perfil racial y socioeconómico de los estudiantes y aspectos relacionados con sus grupos familiares. También realizamos una comparación del público de escuelas de la región sur con el de la región central de Minas. Esto puso de manifiesto la singularidad de la población que accedía a las escuelas de la región y también la importancia de tener en cuenta la diversidad regional en el análisis de la historia de la educación en Minas Gerais, en el siglo XIX.Neste artigo elaboramos um perfil do público das escolas de instrução elementar da região tradicionalmente conhecida como Sul de Minas. Utilizamos como material de análise uma documentação censitária relativa à província de Minas Gerais, dos anos de 1830. Esse material permitiu estabelecer características como o perfil racial e socioeconômico dos alunos e aspectos relativos a seus grupos familiares. Elaboramos também uma comparação do público das escolas da região sul com o da região central de Minas. Isso tornou evidente a singularidade da população que acessava as escolas da região e a importância de se levar em consideração a diversidade regional nas análises sobre a história da educação em Minas Gerais, no século XIX.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6092810.4025/rbhe.v22.2022.e209Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e209Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e209Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2092238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928/751375154424Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius Fonseca, Vanessa Souza Batista (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Marcus Vinícius Souza Batista, Vanessa 2022-10-13T16:41:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60928Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:57Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Minas Gerais é muitas" "Minas Gerais é muitas" "Minas Gerais é muitas" |
title |
"Minas Gerais é muitas" |
spellingShingle |
"Minas Gerais é muitas" Fonseca, Marcus Vinícius Sul de Minas 19th century race relations Sul de Minas siglo XIX relaciones raciales Sul de Minas século XIX relações raciais |
title_short |
"Minas Gerais é muitas" |
title_full |
"Minas Gerais é muitas" |
title_fullStr |
"Minas Gerais é muitas" |
title_full_unstemmed |
"Minas Gerais é muitas" |
title_sort |
"Minas Gerais é muitas" |
author |
Fonseca, Marcus Vinícius |
author_facet |
Fonseca, Marcus Vinícius Souza Batista, Vanessa |
author_role |
author |
author2 |
Souza Batista, Vanessa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Marcus Vinícius Souza Batista, Vanessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sul de Minas 19th century race relations Sul de Minas siglo XIX relaciones raciales Sul de Minas século XIX relações raciais |
topic |
Sul de Minas 19th century race relations Sul de Minas siglo XIX relaciones raciales Sul de Minas século XIX relações raciais |
description |
In this article we elaborated a profile of the public of elementary schools in the region traditionally known as Sul de Minas. We used as a material of analysis a census documentation related to the province of Minas Gerais, from the 1830s. This material allowed us to establish characteristics such as the racial and socioeconomic profile of the students and aspects related to their family groups. We also elaborated a comparison of the public of schools in the southern region with that of the central region of Minas Gerais, which made evident the uniqueness of the population that accessed the school in the region and also the importance of taking into account regional diversity in the analysis of history education in Minas Gerais in the 19th century. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928 10.4025/rbhe.v22.2022.e209 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60928/751375154424 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius Fonseca, Vanessa Souza Batista (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marcus Vinícius Fonseca, Vanessa Souza Batista (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e209 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e209 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e209 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532769284096 |