History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Marcelo Pagliosa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54469
Resumo: The ‘History of the Education of the Black Population’ category of the research Educação e relações étnico-raciais: o estado da arte (Silva, Regis, & Miranda, 2018) covered the analysis of theses and dissertations defended in stricto sensu graduate programs in Education between 2003 and 2014. In this article, we examined the 18 student works that were grouped into three subcategories. A content analysis of the works was carried out, a brief description of the statistical data, highlighted themes, methodologies, recommendations and theoretical references most used. His contributions to the field of History of Education were discussed. It was stressed that the set of research has the merit of discussing stories, memories, struggles and life trajectories silenced in Brazilian science.
id RBHE-1_ca5acdde51796f7d26183f13bbd4278d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54469
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)Historia de la educación de la población negra em Brasil y la producción discente eneducación y las relaciones etnico-raciales (2003-2014)História da educação da população negra no Brasil e a produção discente sobre educação e relações étnicorraciais (2003-2014)history of education of the black populationhistory of educationafrican and afro-brazilian history and culturehistoria de la educación de la población negrahistoria de la educaciónhistoria y cultura africana y afrobrasileñahistória da educação da população negrahistória da educaçãohistória e cultura africana e afro-brasileiraThe ‘History of the Education of the Black Population’ category of the research Educação e relações étnico-raciais: o estado da arte (Silva, Regis, & Miranda, 2018) covered the analysis of theses and dissertations defended in stricto sensu graduate programs in Education between 2003 and 2014. In this article, we examined the 18 student works that were grouped into three subcategories. A content analysis of the works was carried out, a brief description of the statistical data, highlighted themes, methodologies, recommendations and theoretical references most used. His contributions to the field of History of Education were discussed. It was stressed that the set of research has the merit of discussing stories, memories, struggles and life trajectories silenced in Brazilian science.La categoría ‘Historia de la educación de la población negra’ de la investigación Educação e relações étnico-raciais: o estado da arte (Silva, Regis, & Miranda, 2018) cubrió el análisis de tesis y disertaciones defendidas en programas de posgrado estrictos. en Educación entre 2003 y 2014. En este artículo, examinamos los 18 trabajos de estudiantes que se agruparon en tres subcategorías. Se realizó un análisis de contenido de los trabajos, una breve descripción de los datos estadísticos, temas destacados, metodologías, recomendaciones y referencias teóricas más utilizadas. Se discutieron sus contribuciones al campo de la Historia de la Educación. Se subrayó que el conjunto de investigaciones tiene el mérito de discutir historias, recuerdos, luchas y trayectorias de vida silenciadas en la ciencia brasileña.A categoria ‘História da Educação da População Negra’ da pesquisa Educação e relações étnico-raciais: o estado da arte (Silva, Regis, & Miranda, 2018) abrangeu a análise de teses e dissertações defendidas em programas de pós-graduação stricto sensu em educação entre 2003 e 2014. Neste artigo, examinaram-se os 18 trabalhos discentes que foram agrupados em três subcategorias. Realizou-se uma análise de conteúdo dos trabalhos, uma breve descrição dos dados estatísticos, temáticas em destaque, metodologias, recomendações e referenciais teóricos mais utilizados. Discutiram-se suas contribuições para o campo da história da educação. Sublinhou-se que o conjunto das pesquisas tem o mérito de debater histórias, memórias, lutas e trajetórias de vidas silenciadas na ciência brasileira.RBHE2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54469Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e179Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e179Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1792238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54469/751375152319Copyright (c) 2021 Marcelo Pagliosa Carvalho (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Marcelo Pagliosa2022-02-22T21:28:36Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54469Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:36Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
Historia de la educación de la población negra em Brasil y la producción discente eneducación y las relaciones etnico-raciales (2003-2014)
História da educação da população negra no Brasil e a produção discente sobre educação e relações étnicorraciais (2003-2014)
title History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
spellingShingle History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
Carvalho, Marcelo Pagliosa
history of education of the black population
history of education
african and afro-brazilian history and culture
historia de la educación de la población negra
historia de la educación
historia y cultura africana y afrobrasileña
história da educação da população negra
história da educação
história e cultura africana e afro-brasileira
title_short History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
title_full History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
title_fullStr History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
title_full_unstemmed History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
title_sort History of the education of the black population in Brazil and the discent production on education and ethnic-racial relations (2003-2014)
author Carvalho, Marcelo Pagliosa
author_facet Carvalho, Marcelo Pagliosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Marcelo Pagliosa
dc.subject.por.fl_str_mv history of education of the black population
history of education
african and afro-brazilian history and culture
historia de la educación de la población negra
historia de la educación
historia y cultura africana y afrobrasileña
história da educação da população negra
história da educação
história e cultura africana e afro-brasileira
topic history of education of the black population
history of education
african and afro-brazilian history and culture
historia de la educación de la población negra
historia de la educación
historia y cultura africana y afrobrasileña
história da educação da população negra
história da educação
história e cultura africana e afro-brasileira
description The ‘History of the Education of the Black Population’ category of the research Educação e relações étnico-raciais: o estado da arte (Silva, Regis, & Miranda, 2018) covered the analysis of theses and dissertations defended in stricto sensu graduate programs in Education between 2003 and 2014. In this article, we examined the 18 student works that were grouped into three subcategories. A content analysis of the works was carried out, a brief description of the statistical data, highlighted themes, methodologies, recommendations and theoretical references most used. His contributions to the field of History of Education were discussed. It was stressed that the set of research has the merit of discussing stories, memories, struggles and life trajectories silenced in Brazilian science.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54469
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54469/751375152319
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marcelo Pagliosa Carvalho (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marcelo Pagliosa Carvalho (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e179
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e179
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e179
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532454711296