The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822 |
Resumo: | This article analyzes the report produced by Estevão de Oliveira – educational supervisor in Minas Gerais – as a result of the journey undertaken in 1902 to São Paulo and Rio de Janeiro. The purpose was to outline the public primary and normal teaching reform in Minas Gerais. In this trip, Estevão visited some schools and observed the educational models and the pedagogical methods adopted there, reflecting, by comparison, about the stage of education in Minas Gerais, constantly showing how behind it was in relation to the visited states. By means of comparative exercise, Estevão built the other and himself (in this case, Minas Gerais) from similarities and differences, in a continuous effort to classify the three states within Brazil. |
id |
RBHE-1_e6696ede933b33717b983417a7f47401 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40822 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São PauloO olhar comparativo: Estevão de Oliveira e os grupos escolares em Minas, no Rio e em São PauloTripComparisonElementary SchoolsEducational ReformViagemComparaçãoGrupos EscolaresReforma do EnsinoThis article analyzes the report produced by Estevão de Oliveira – educational supervisor in Minas Gerais – as a result of the journey undertaken in 1902 to São Paulo and Rio de Janeiro. The purpose was to outline the public primary and normal teaching reform in Minas Gerais. In this trip, Estevão visited some schools and observed the educational models and the pedagogical methods adopted there, reflecting, by comparison, about the stage of education in Minas Gerais, constantly showing how behind it was in relation to the visited states. By means of comparative exercise, Estevão built the other and himself (in this case, Minas Gerais) from similarities and differences, in a continuous effort to classify the three states within Brazil. Este artigo analisa o relatório produzido pelo inspetor de ensino de Minas Gerais, Estevão de Oliveira, em virtude da viagem realizada, em 1902, para os estados de São Paulo e Rio de Janeiro, com o objetivo de delinear um plano de reforma para o ensino público primário e normal mineiro. Nessa viagem, Estevão visitou algumas escolas e observou os modelos escolares e os métodos pedagógicos ali adotados, refletindo, por comparação, sobre o estado da instrução mineira, sendo lugar comum de toda a argumentação o atraso de Minas Gerais em relação aos estados visitados. Por meio do exercício comparativo, Estevão construiu o outro e a si mesmo (no caso, Minas Gerais) a partir de semelhanças e diferenças, em um esforço contínuo de estabelecimento de uma classificação dos três estados dentro do Brasil.RBHE2012-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-412238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822/21295Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChamon, Carla SimoneFaria Filho, Luciano Mendes de2022-02-22T22:21:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40822Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:10Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo O olhar comparativo: Estevão de Oliveira e os grupos escolares em Minas, no Rio e em São Paulo |
title |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo |
spellingShingle |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo Chamon, Carla Simone Trip Comparison Elementary Schools Educational Reform Viagem Comparação Grupos Escolares Reforma do Ensino |
title_short |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo |
title_full |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo |
title_fullStr |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo |
title_full_unstemmed |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo |
title_sort |
The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo |
author |
Chamon, Carla Simone |
author_facet |
Chamon, Carla Simone Faria Filho, Luciano Mendes de |
author_role |
author |
author2 |
Faria Filho, Luciano Mendes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chamon, Carla Simone Faria Filho, Luciano Mendes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trip Comparison Elementary Schools Educational Reform Viagem Comparação Grupos Escolares Reforma do Ensino |
topic |
Trip Comparison Elementary Schools Educational Reform Viagem Comparação Grupos Escolares Reforma do Ensino |
description |
This article analyzes the report produced by Estevão de Oliveira – educational supervisor in Minas Gerais – as a result of the journey undertaken in 1902 to São Paulo and Rio de Janeiro. The purpose was to outline the public primary and normal teaching reform in Minas Gerais. In this trip, Estevão visited some schools and observed the educational models and the pedagogical methods adopted there, reflecting, by comparison, about the stage of education in Minas Gerais, constantly showing how behind it was in relation to the visited states. By means of comparative exercise, Estevão built the other and himself (in this case, Minas Gerais) from similarities and differences, in a continuous effort to classify the three states within Brazil. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822/21295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41 Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531694493696 |