The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chamon, Carla Simone
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Faria Filho, Luciano Mendes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822
Resumo: This article analyzes the report produced by Estevão de Oliveira – educational supervisor in Minas Gerais – as a result of the journey undertaken in 1902 to São Paulo and Rio de Janeiro. The purpose was to outline the public primary and normal teaching reform in Minas Gerais. In this trip, Estevão visited some schools and observed the educational models and the pedagogical methods adopted there, reflecting, by comparison, about the stage of education in Minas Gerais, constantly showing how behind it was in relation to the visited states. By means of comparative exercise, Estevão built the other and himself (in this case, Minas Gerais) from similarities and differences, in a continuous effort to classify the three states within Brazil. 
id RBHE-1_e6696ede933b33717b983417a7f47401
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40822
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São PauloO olhar comparativo: Estevão de Oliveira e os grupos escolares em Minas, no Rio e em São PauloTripComparisonElementary SchoolsEducational ReformViagemComparaçãoGrupos EscolaresReforma do EnsinoThis article analyzes the report produced by Estevão de Oliveira – educational supervisor in Minas Gerais – as a result of the journey undertaken in 1902 to São Paulo and Rio de Janeiro. The purpose was to outline the public primary and normal teaching reform in Minas Gerais. In this trip, Estevão visited some schools and observed the educational models and the pedagogical methods adopted there, reflecting, by comparison, about the stage of education in Minas Gerais, constantly showing how behind it was in relation to the visited states. By means of comparative exercise, Estevão built the other and himself (in this case, Minas Gerais) from similarities and differences, in a continuous effort to classify the three states within Brazil. Este artigo analisa o relatório produzido pelo inspetor de ensino de Minas Gerais, Estevão de Oliveira, em virtude da viagem realizada, em 1902, para os estados de São Paulo e Rio de Janeiro, com o objetivo de delinear um plano de reforma para o ensino público primário e normal mineiro. Nessa viagem, Estevão visitou algumas escolas e observou os modelos escolares e os métodos pedagógicos ali adotados, refletindo, por comparação, sobre o estado da instrução mineira, sendo lugar comum de toda a argumentação o atraso de Minas Gerais em relação aos estados visitados. Por meio do exercício comparativo, Estevão construiu o outro e a si mesmo (no caso, Minas Gerais) a partir de semelhanças e diferenças, em um esforço contínuo de estabelecimento de uma classificação dos três estados dentro do Brasil.RBHE2012-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-412238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822/21295Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChamon, Carla SimoneFaria Filho, Luciano Mendes de2022-02-22T22:21:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40822Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:10Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
O olhar comparativo: Estevão de Oliveira e os grupos escolares em Minas, no Rio e em São Paulo
title The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
spellingShingle The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
Chamon, Carla Simone
Trip
Comparison
Elementary Schools
Educational Reform
Viagem
Comparação
Grupos Escolares
Reforma do Ensino
title_short The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
title_full The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
title_fullStr The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
title_full_unstemmed The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
title_sort The comparative look: Estevão de Oliveira and the elementary schools in Minas, Rio and São Paulo
author Chamon, Carla Simone
author_facet Chamon, Carla Simone
Faria Filho, Luciano Mendes de
author_role author
author2 Faria Filho, Luciano Mendes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chamon, Carla Simone
Faria Filho, Luciano Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Trip
Comparison
Elementary Schools
Educational Reform
Viagem
Comparação
Grupos Escolares
Reforma do Ensino
topic Trip
Comparison
Elementary Schools
Educational Reform
Viagem
Comparação
Grupos Escolares
Reforma do Ensino
description This article analyzes the report produced by Estevão de Oliveira – educational supervisor in Minas Gerais – as a result of the journey undertaken in 1902 to São Paulo and Rio de Janeiro. The purpose was to outline the public primary and normal teaching reform in Minas Gerais. In this trip, Estevão visited some schools and observed the educational models and the pedagogical methods adopted there, reflecting, by comparison, about the stage of education in Minas Gerais, constantly showing how behind it was in relation to the visited states. By means of comparative exercise, Estevão built the other and himself (in this case, Minas Gerais) from similarities and differences, in a continuous effort to classify the three states within Brazil. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40822/21295
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 1 [22] (2010): Dossiê: Viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos | Janeiro/Abril; 17-41
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531694493696