Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barra, Valdeniza Maria Lopes da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597
Resumo: The text evidences the competition around the material organization of an eighteen century feminine school, through the analyses of the officials positions of the Inspetoria Geral de Instrução de São Paulo and of the teacher from the specialty of the feminine sex’s first letters from Vila de Capivari. The production of the constituent aspects of the device of the simultaneous transmission of education is argued from the school material culture’s boarding, in the confrontation between the materials (furniture and utensils) defined as necessary to the schools of first letters’s use (in the 50’s of the XIX century) and, by another side, the material request proposed by the teacher. The possible use and arrangements of the materials on the functioning of this school’s space seems to transform it, conferring new meanings to it, at the same time that delineates the contours of a way of school’s organization. 
id RBHE-1_f0dbef93a4df5ce4689a6181f04ed29f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38597
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventionsPossíveis relações entre aspectos materiais (espaço, mobiliário e utensílios), modos de organização da escola e intervenções de ensinoSchool SpaceSimultaneous EducationFurnitureUtensilsMaterial CultureEspaço EscolarEnsino SimultâneoMobiliárioUtensíliosCultura MaterialThe text evidences the competition around the material organization of an eighteen century feminine school, through the analyses of the officials positions of the Inspetoria Geral de Instrução de São Paulo and of the teacher from the specialty of the feminine sex’s first letters from Vila de Capivari. The production of the constituent aspects of the device of the simultaneous transmission of education is argued from the school material culture’s boarding, in the confrontation between the materials (furniture and utensils) defined as necessary to the schools of first letters’s use (in the 50’s of the XIX century) and, by another side, the material request proposed by the teacher. The possible use and arrangements of the materials on the functioning of this school’s space seems to transform it, conferring new meanings to it, at the same time that delineates the contours of a way of school’s organization. O texto põe em cena as disputas em torno da organização material de uma escola feminina oitocentista, por meio da análise das posições oficiais da Inspetoria Geral de Instrução Pública de São Paulo e da professora da cadeira de primeiras letras do sexo feminino da Vila de Capivari. A produção de aspectos constituintes do dispositivo da transmissão simultânea de ensino é discutida a partir da abordagem da cultura material escolar, no confronto entre os materiais (móveis e utensílios) definidos como necessários para o uso das escolas paulistas de primeiras letras (anos de 1850) e, além disso, a solicitação de materiais requeridos pela professora. Os possíveis usos e arranjos dos objetos sobre o espaço de funcionamento da escola em questão parecem transformar o mesmo espaço, conferindo-lhe novos sentidos ao mesmo tempo em que se delineiam os contornos de um modo de organização da escola. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-362238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597/20128Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarra, Valdeniza Maria Lopes da2022-02-22T22:20:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38597Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
Possíveis relações entre aspectos materiais (espaço, mobiliário e utensílios), modos de organização da escola e intervenções de ensino
title Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
spellingShingle Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
Barra, Valdeniza Maria Lopes da
School Space
Simultaneous Education
Furniture
Utensils
Material Culture
Espaço Escolar
Ensino Simultâneo
Mobiliário
Utensílios
Cultura Material
title_short Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
title_full Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
title_fullStr Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
title_full_unstemmed Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
title_sort Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
author Barra, Valdeniza Maria Lopes da
author_facet Barra, Valdeniza Maria Lopes da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barra, Valdeniza Maria Lopes da
dc.subject.por.fl_str_mv School Space
Simultaneous Education
Furniture
Utensils
Material Culture
Espaço Escolar
Ensino Simultâneo
Mobiliário
Utensílios
Cultura Material
topic School Space
Simultaneous Education
Furniture
Utensils
Material Culture
Espaço Escolar
Ensino Simultâneo
Mobiliário
Utensílios
Cultura Material
description The text evidences the competition around the material organization of an eighteen century feminine school, through the analyses of the officials positions of the Inspetoria Geral de Instrução de São Paulo and of the teacher from the specialty of the feminine sex’s first letters from Vila de Capivari. The production of the constituent aspects of the device of the simultaneous transmission of education is argued from the school material culture’s boarding, in the confrontation between the materials (furniture and utensils) defined as necessary to the schools of first letters’s use (in the 50’s of the XIX century) and, by another side, the material request proposed by the teacher. The possible use and arrangements of the materials on the functioning of this school’s space seems to transform it, conferring new meanings to it, at the same time that delineates the contours of a way of school’s organization. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597/20128
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36
Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529873117184