Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597 |
Resumo: | The text evidences the competition around the material organization of an eighteen century feminine school, through the analyses of the officials positions of the Inspetoria Geral de Instrução de São Paulo and of the teacher from the specialty of the feminine sex’s first letters from Vila de Capivari. The production of the constituent aspects of the device of the simultaneous transmission of education is argued from the school material culture’s boarding, in the confrontation between the materials (furniture and utensils) defined as necessary to the schools of first letters’s use (in the 50’s of the XIX century) and, by another side, the material request proposed by the teacher. The possible use and arrangements of the materials on the functioning of this school’s space seems to transform it, conferring new meanings to it, at the same time that delineates the contours of a way of school’s organization. |
id |
RBHE-1_f0dbef93a4df5ce4689a6181f04ed29f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38597 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventionsPossíveis relações entre aspectos materiais (espaço, mobiliário e utensílios), modos de organização da escola e intervenções de ensinoSchool SpaceSimultaneous EducationFurnitureUtensilsMaterial CultureEspaço EscolarEnsino SimultâneoMobiliárioUtensíliosCultura MaterialThe text evidences the competition around the material organization of an eighteen century feminine school, through the analyses of the officials positions of the Inspetoria Geral de Instrução de São Paulo and of the teacher from the specialty of the feminine sex’s first letters from Vila de Capivari. The production of the constituent aspects of the device of the simultaneous transmission of education is argued from the school material culture’s boarding, in the confrontation between the materials (furniture and utensils) defined as necessary to the schools of first letters’s use (in the 50’s of the XIX century) and, by another side, the material request proposed by the teacher. The possible use and arrangements of the materials on the functioning of this school’s space seems to transform it, conferring new meanings to it, at the same time that delineates the contours of a way of school’s organization. O texto põe em cena as disputas em torno da organização material de uma escola feminina oitocentista, por meio da análise das posições oficiais da Inspetoria Geral de Instrução Pública de São Paulo e da professora da cadeira de primeiras letras do sexo feminino da Vila de Capivari. A produção de aspectos constituintes do dispositivo da transmissão simultânea de ensino é discutida a partir da abordagem da cultura material escolar, no confronto entre os materiais (móveis e utensílios) definidos como necessários para o uso das escolas paulistas de primeiras letras (anos de 1850) e, além disso, a solicitação de materiais requeridos pela professora. Os possíveis usos e arranjos dos objetos sobre o espaço de funcionamento da escola em questão parecem transformar o mesmo espaço, conferindo-lhe novos sentidos ao mesmo tempo em que se delineiam os contornos de um modo de organização da escola. RBHE2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-362238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597/20128Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarra, Valdeniza Maria Lopes da2022-02-22T22:20:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38597Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions Possíveis relações entre aspectos materiais (espaço, mobiliário e utensílios), modos de organização da escola e intervenções de ensino |
title |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions |
spellingShingle |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions Barra, Valdeniza Maria Lopes da School Space Simultaneous Education Furniture Utensils Material Culture Espaço Escolar Ensino Simultâneo Mobiliário Utensílios Cultura Material |
title_short |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions |
title_full |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions |
title_fullStr |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions |
title_full_unstemmed |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions |
title_sort |
Possible relations between material aspects (space, furniture and utensils), ways of school organization and education interventions |
author |
Barra, Valdeniza Maria Lopes da |
author_facet |
Barra, Valdeniza Maria Lopes da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barra, Valdeniza Maria Lopes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Space Simultaneous Education Furniture Utensils Material Culture Espaço Escolar Ensino Simultâneo Mobiliário Utensílios Cultura Material |
topic |
School Space Simultaneous Education Furniture Utensils Material Culture Espaço Escolar Ensino Simultâneo Mobiliário Utensílios Cultura Material |
description |
The text evidences the competition around the material organization of an eighteen century feminine school, through the analyses of the officials positions of the Inspetoria Geral de Instrução de São Paulo and of the teacher from the specialty of the feminine sex’s first letters from Vila de Capivari. The production of the constituent aspects of the device of the simultaneous transmission of education is argued from the school material culture’s boarding, in the confrontation between the materials (furniture and utensils) defined as necessary to the schools of first letters’s use (in the 50’s of the XIX century) and, by another side, the material request proposed by the teacher. The possible use and arrangements of the materials on the functioning of this school’s space seems to transform it, conferring new meanings to it, at the same time that delineates the contours of a way of school’s organization. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38597/20128 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 7 No 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 7 Núm. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36 Revista Brasileira de História da Educação; v. 7 n. 2 [14] (2007): Dossiê: A cultura material na história da educação: possibilidades de pesquisa | Maio/Agosto; 15-36 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529873117184 |