Beginning of early childhood educational care in Spain
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497 |
Resumo: | The object of study of this work are the first nursery schools in the city of Cádiz, their moment of implantation, the number of centers that were opened, conditions of the buildings that host them and circumstances in which the teaching staff developed their work. I attended to them. In this sense, an attempt has been made to unravel historical events from a social perspective that explains not only their creation but also frames it in the context that motivated them. The method used was the historiography, understood as a scientific procedure in the social sciences by which the past is interpreted beyond the subjectivity of the researcher, the one usually used in historical-educational research. |
id |
RBHE-1_f6d23b57a7266271c7af60c0636726e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60497 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Beginning of early childhood educational care in SpainComienzo de la atención educativa a la primera infancia en EspañaO início da educação infantil na Espanhanursery schoolschool networkearly childhood educationschool suppliesescuela de párvulosred escolareducación infantilenseres escolarescrecherede escolareducação infantilmaterial escolarThe object of study of this work are the first nursery schools in the city of Cádiz, their moment of implantation, the number of centers that were opened, conditions of the buildings that host them and circumstances in which the teaching staff developed their work. I attended to them. In this sense, an attempt has been made to unravel historical events from a social perspective that explains not only their creation but also frames it in the context that motivated them. The method used was the historiography, understood as a scientific procedure in the social sciences by which the past is interpreted beyond the subjectivity of the researcher, the one usually used in historical-educational research.El objeto de estudio de este trabajo son las primeras escuelas de párvulos en la ciudad de Cádiz, su momento de implantación, el número de centros que se abrieron, condiciones de los inmuebles que las acogen y circunstancias en las que desarrolló su labor el profesorado que las atendía. En este sentido se ha intentado desentrañar los hechos históricos desde una perspectiva social que explique no solamente la creación de estas escuelas, sino que lo encuadre en el contexto que las motivó. El método utilizado ha sido el historiográfico, entendido como procedimiento científico en las ciencias sociales por el que se interpreta el pasado más allá de la subjetividad del investigador, el habitualmente utilizado en la investigación histórico-educativa.O objeto de estudo deste trabalho são as primeiras creches da cidade de Cádiz, o seu momento de implantação, o número de centros que foram abertos, as condições dos edifícios que os acolhem e as circunstâncias em que o corpo docente desenvolveu o seu trabalho. Nesse sentido, buscou-se desvendar os acontecimentos históricos a partir de uma perspectiva social que explique não apenas sua criação, mas também a enquadre no contexto que os motivou. O método utilizado foi a historiografia, entendida como procedimento científico nas ciências sociais pelo qual o passado é interpretado para além da subjetividade do pesquisador, aquela usualmente utilizada na pesquisa histórico-educacional.RBHE2022-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6049710.4025/rbhe.v22.2022.e225Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e225Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e225Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2252238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497/751375154733Copyright (c) 2022 Carmen Vázquez Domínguez (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVázquez Domínguez, Carmen2022-10-13T16:41:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60497Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Beginning of early childhood educational care in Spain Comienzo de la atención educativa a la primera infancia en España O início da educação infantil na Espanha |
title |
Beginning of early childhood educational care in Spain |
spellingShingle |
Beginning of early childhood educational care in Spain Vázquez Domínguez, Carmen nursery school school network early childhood education school supplies escuela de párvulos red escolar educación infantil enseres escolares creche rede escolar educação infantil material escolar |
title_short |
Beginning of early childhood educational care in Spain |
title_full |
Beginning of early childhood educational care in Spain |
title_fullStr |
Beginning of early childhood educational care in Spain |
title_full_unstemmed |
Beginning of early childhood educational care in Spain |
title_sort |
Beginning of early childhood educational care in Spain |
author |
Vázquez Domínguez, Carmen |
author_facet |
Vázquez Domínguez, Carmen |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vázquez Domínguez, Carmen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
nursery school school network early childhood education school supplies escuela de párvulos red escolar educación infantil enseres escolares creche rede escolar educação infantil material escolar |
topic |
nursery school school network early childhood education school supplies escuela de párvulos red escolar educación infantil enseres escolares creche rede escolar educação infantil material escolar |
description |
The object of study of this work are the first nursery schools in the city of Cádiz, their moment of implantation, the number of centers that were opened, conditions of the buildings that host them and circumstances in which the teaching staff developed their work. I attended to them. In this sense, an attempt has been made to unravel historical events from a social perspective that explains not only their creation but also frames it in the context that motivated them. The method used was the historiography, understood as a scientific procedure in the social sciences by which the past is interpreted beyond the subjectivity of the researcher, the one usually used in historical-educational research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497 10.4025/rbhe.v22.2022.e225 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497/751375154733 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carmen Vázquez Domínguez (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carmen Vázquez Domínguez (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e225 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e225 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e225 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532757749760 |