Beginning of early childhood educational care in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vázquez Domínguez, Carmen
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497
Resumo: The object of study of this work are the first nursery schools in the city of Cádiz, their moment of implantation, the number of centers that were opened, conditions of the buildings that host them and circumstances in which the teaching staff developed their work. I attended to them. In this sense, an attempt has been made to unravel historical events from a social perspective that explains not only their creation but also frames it in the context that motivated them. The method used was the historiography, understood as a scientific procedure in the social sciences by which the past is interpreted beyond the subjectivity of the researcher, the one usually used in historical-educational research.
id RBHE-1_f6d23b57a7266271c7af60c0636726e9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/60497
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Beginning of early childhood educational care in SpainComienzo de la atención educativa a la primera infancia en EspañaO início da educação infantil na Espanhanursery schoolschool networkearly childhood educationschool suppliesescuela de párvulosred escolareducación infantilenseres escolarescrecherede escolareducação infantilmaterial escolarThe object of study of this work are the first nursery schools in the city of Cádiz, their moment of implantation, the number of centers that were opened, conditions of the buildings that host them and circumstances in which the teaching staff developed their work. I attended to them. In this sense, an attempt has been made to unravel historical events from a social perspective that explains not only their creation but also frames it in the context that motivated them. The method used was the historiography, understood as a scientific procedure in the social sciences by which the past is interpreted beyond the subjectivity of the researcher, the one usually used in historical-educational research.El objeto de estudio de este trabajo son las primeras escuelas de párvulos en la ciudad de Cádiz, su momento de implantación, el número de centros que se abrieron, condiciones de los inmuebles que las acogen y circunstancias en las que desarrolló su labor el profesorado que las atendía. En este sentido se ha intentado desentrañar los hechos históricos desde una perspectiva social que explique no solamente la creación de estas escuelas, sino que lo encuadre en el contexto que las motivó. El método utilizado ha sido el historiográfico, entendido como procedimiento científico en las ciencias sociales por el que se interpreta el pasado más allá de la subjetividad del investigador, el habitualmente utilizado en la investigación histórico-educativa.O objeto de estudo deste trabalho são as primeiras creches da cidade de Cádiz, o seu momento de implantação, o número de centros que foram abertos, as condições dos edifícios que os acolhem e as circunstâncias em que o corpo docente desenvolveu o seu trabalho. Nesse sentido, buscou-se desvendar os acontecimentos históricos a partir de uma perspectiva social que explique não apenas sua criação, mas também a enquadre no contexto que os motivou. O método utilizado foi a historiografia, entendida como procedimento científico nas ciências sociais pelo qual o passado é interpretado para além da subjetividade do pesquisador, aquela usualmente utilizada na pesquisa histórico-educacional.RBHE2022-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6049710.4025/rbhe.v22.2022.e225Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e225Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e225Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2252238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497/751375154733Copyright (c) 2022 Carmen Vázquez Domínguez (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVázquez Domínguez, Carmen2022-10-13T16:41:07Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/60497Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:07Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Beginning of early childhood educational care in Spain
Comienzo de la atención educativa a la primera infancia en España
O início da educação infantil na Espanha
title Beginning of early childhood educational care in Spain
spellingShingle Beginning of early childhood educational care in Spain
Vázquez Domínguez, Carmen
nursery school
school network
early childhood education
school supplies
escuela de párvulos
red escolar
educación infantil
enseres escolares
creche
rede escolar
educação infantil
material escolar
title_short Beginning of early childhood educational care in Spain
title_full Beginning of early childhood educational care in Spain
title_fullStr Beginning of early childhood educational care in Spain
title_full_unstemmed Beginning of early childhood educational care in Spain
title_sort Beginning of early childhood educational care in Spain
author Vázquez Domínguez, Carmen
author_facet Vázquez Domínguez, Carmen
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vázquez Domínguez, Carmen
dc.subject.por.fl_str_mv nursery school
school network
early childhood education
school supplies
escuela de párvulos
red escolar
educación infantil
enseres escolares
creche
rede escolar
educação infantil
material escolar
topic nursery school
school network
early childhood education
school supplies
escuela de párvulos
red escolar
educación infantil
enseres escolares
creche
rede escolar
educação infantil
material escolar
description The object of study of this work are the first nursery schools in the city of Cádiz, their moment of implantation, the number of centers that were opened, conditions of the buildings that host them and circumstances in which the teaching staff developed their work. I attended to them. In this sense, an attempt has been made to unravel historical events from a social perspective that explains not only their creation but also frames it in the context that motivated them. The method used was the historiography, understood as a scientific procedure in the social sciences by which the past is interpreted beyond the subjectivity of the researcher, the one usually used in historical-educational research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497
10.4025/rbhe.v22.2022.e225
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e225
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/60497/751375154733
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen Vázquez Domínguez (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen Vázquez Domínguez (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e225
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e225
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e225
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532757749760