Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Maria Betânia Barbosa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Buecke, Jane Elisa Otomar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986
Resumo: The article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning.
id RBHE-1_fbc631647af367b2987d25a3262e3dc4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46986
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of EducationEducación no escolar: balance de la producción presente en los Congresos Brasileños de Historia de la EducaciónEducação não escolar: balanço da produção presente nos Congressos Brasileiros de História da Educaçãohistoriographyeducation as culturehistory of educationinformal educationhistoriografíaeducación como culturahistoria de la educacióneducación informalHistoriografiaEducação como culturaHistória da educaçãoEducação informal.Educação não escolarThe article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning.El artículo analiza la producción académica envolviendo la temática de la educación no escolar en los Congresos Brasileños de Historia de la Educación entre 2000 a 2017. Se trata de una reflexión teórico-bibliográfica a la manera de los estudios sobre el estado del conocimiento. Se inspira en la idea de educación como cultura de Brandão (2002) y de pedagogía cultural de Andrade y Costa (2017). En las producciones analizadas se destaca la escuela como locus privilegiado de formación humana, además de la baja incidencia de trabajos sobre educación no escolar, a pesar de su persistente presencia entre los diversos ejes del Evento. Resaltamos la importancia del debate epistemológico sobre los múltiples sentidos de la educación hacia un concepto ampliado capaz de abarcar las complejas y multifacéticas formas de ser y aprender.O artigo analisa a produção acadêmica envolvendo a temática da educação não escolar nos Congressos Brasileiros de História da Educação entre 2000 a 2017. Trata-se de uma reflexão teórico-bibliográfica à maneira dos estudos sobre o estado do conhecimento. Inspira-se na ideia de educação como cultura de Brandão (2002) e de pedagogia cultural de Andrade e Costa (2017). Nas produções analisadas destacam-se a escola como lócus privilegiado de formação humana, além da baixa incidência de trabalhos sobre educação não escolar, a despeito de sua persistente presença entre os diversos eixos do evento. Ressalta-se a importância do debate epistemológico sobre os múltiplos sentidos da educação em direção a um conceito ampliado, capaz de abranger as complexas e multifacetadas formas de ser e aprender.RBHE2019-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstado do Conhecimentoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e069Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e069Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0692238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986/pdfCopyright (c) 2019 Maria Betania Barbosa Albuquerque, Jane Elisa Otomar Bueckehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Maria Betânia BarbosaBuecke, Jane Elisa Otomar2022-03-01T22:17:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46986Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
Educación no escolar: balance de la producción presente en los Congresos Brasileños de Historia de la Educación
Educação não escolar: balanço da produção presente nos Congressos Brasileiros de História da Educação
title Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
spellingShingle Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
Albuquerque, Maria Betânia Barbosa
historiography
education as culture
history of education
informal education
historiografía
educación como cultura
historia de la educación
educación informal
Historiografia
Educação como cultura
História da educação
Educação informal.
Educação não escolar
title_short Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
title_full Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
title_fullStr Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
title_full_unstemmed Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
title_sort Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
author Albuquerque, Maria Betânia Barbosa
author_facet Albuquerque, Maria Betânia Barbosa
Buecke, Jane Elisa Otomar
author_role author
author2 Buecke, Jane Elisa Otomar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Maria Betânia Barbosa
Buecke, Jane Elisa Otomar
dc.subject.por.fl_str_mv historiography
education as culture
history of education
informal education
historiografía
educación como cultura
historia de la educación
educación informal
Historiografia
Educação como cultura
História da educação
Educação informal.
Educação não escolar
topic historiography
education as culture
history of education
informal education
historiografía
educación como cultura
historia de la educación
educación informal
Historiografia
Educação como cultura
História da educação
Educação informal.
Educação não escolar
description The article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estado do Conhecimento
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Maria Betania Barbosa Albuquerque, Jane Elisa Otomar Buecke
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Maria Betania Barbosa Albuquerque, Jane Elisa Otomar Buecke
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e069
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e069
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e069
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531888480256