Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986 |
Resumo: | The article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning. |
id |
RBHE-1_fbc631647af367b2987d25a3262e3dc4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46986 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of EducationEducación no escolar: balance de la producción presente en los Congresos Brasileños de Historia de la EducaciónEducação não escolar: balanço da produção presente nos Congressos Brasileiros de História da Educaçãohistoriographyeducation as culturehistory of educationinformal educationhistoriografíaeducación como culturahistoria de la educacióneducación informalHistoriografiaEducação como culturaHistória da educaçãoEducação informal.Educação não escolarThe article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning.El artículo analiza la producción académica envolviendo la temática de la educación no escolar en los Congresos Brasileños de Historia de la Educación entre 2000 a 2017. Se trata de una reflexión teórico-bibliográfica a la manera de los estudios sobre el estado del conocimiento. Se inspira en la idea de educación como cultura de Brandão (2002) y de pedagogía cultural de Andrade y Costa (2017). En las producciones analizadas se destaca la escuela como locus privilegiado de formación humana, además de la baja incidencia de trabajos sobre educación no escolar, a pesar de su persistente presencia entre los diversos ejes del Evento. Resaltamos la importancia del debate epistemológico sobre los múltiples sentidos de la educación hacia un concepto ampliado capaz de abarcar las complejas y multifacéticas formas de ser y aprender.O artigo analisa a produção acadêmica envolvendo a temática da educação não escolar nos Congressos Brasileiros de História da Educação entre 2000 a 2017. Trata-se de uma reflexão teórico-bibliográfica à maneira dos estudos sobre o estado do conhecimento. Inspira-se na ideia de educação como cultura de Brandão (2002) e de pedagogia cultural de Andrade e Costa (2017). Nas produções analisadas destacam-se a escola como lócus privilegiado de formação humana, além da baixa incidência de trabalhos sobre educação não escolar, a despeito de sua persistente presença entre os diversos eixos do evento. Ressalta-se a importância do debate epistemológico sobre os múltiplos sentidos da educação em direção a um conceito ampliado, capaz de abranger as complexas e multifacetadas formas de ser e aprender.RBHE2019-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstado do Conhecimentoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e069Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e069Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0692238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986/pdfCopyright (c) 2019 Maria Betania Barbosa Albuquerque, Jane Elisa Otomar Bueckehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Maria Betânia BarbosaBuecke, Jane Elisa Otomar2022-03-01T22:17:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46986Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education Educación no escolar: balance de la producción presente en los Congresos Brasileños de Historia de la Educación Educação não escolar: balanço da produção presente nos Congressos Brasileiros de História da Educação |
title |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education |
spellingShingle |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education Albuquerque, Maria Betânia Barbosa historiography education as culture history of education informal education historiografía educación como cultura historia de la educación educación informal Historiografia Educação como cultura História da educação Educação informal. Educação não escolar |
title_short |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education |
title_full |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education |
title_fullStr |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education |
title_full_unstemmed |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education |
title_sort |
Non-school education: balance of the production present in the Brazilian Congresses of History of Education |
author |
Albuquerque, Maria Betânia Barbosa |
author_facet |
Albuquerque, Maria Betânia Barbosa Buecke, Jane Elisa Otomar |
author_role |
author |
author2 |
Buecke, Jane Elisa Otomar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Maria Betânia Barbosa Buecke, Jane Elisa Otomar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
historiography education as culture history of education informal education historiografía educación como cultura historia de la educación educación informal Historiografia Educação como cultura História da educação Educação informal. Educação não escolar |
topic |
historiography education as culture history of education informal education historiografía educación como cultura historia de la educación educación informal Historiografia Educação como cultura História da educação Educação informal. Educação não escolar |
description |
The article analyzed the academic development involving the theme of out-of-school education in the Brazilian Meetings on History of Education between the years of 2000 and 2017. It is a theoretical and bibliographical reflection on different studies of the state of knowledge. It is inspired by the idea of education as culture of Brandão (2002) and cultural pedagogy of Andrade and Costa (2017). In the works we reviewed, school stands out as the main locus of human formation, and there are few papers on out-of-school education, despite persistent presence of the topic among the various axes of these Events. We emphasize the importance of the epistemological debate on the multiple meanings of education capable of encompassing the complex and multifaceted ways of being and learning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estado do Conhecimento |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46986/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Maria Betania Barbosa Albuquerque, Jane Elisa Otomar Buecke https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Maria Betania Barbosa Albuquerque, Jane Elisa Otomar Buecke https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e069 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e069 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e069 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531888480256 |