Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11547 |
Resumo: | The present paper aims to present social media content mining methodologies, its challenges and analyze Knowledge Discovery in Databases (KDD) models. Social media has brought significant changes in tourism, particularly the User Generated Content (UGC). With the exponential growth of online data, social media has become a potential source of relevant information and knowledge to organizational decision making. In this scenario, content mining is considered a challenging activity that requires the development of new techniques and tools to collect and transform in a fast and automated manner, a large volume of data into knowledge. This exploratory study was grounded in papers and researches of Science and Information Management, Information Systems, Technology and Internet, Computer Science, InformationRetrieval and Data Mining areas. The result was the development of a social media content mining methodology to assist in the management of tourist destinations. |
id |
RCAP_003a481b9a7c547167cc1388b580b254 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11547 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológicaThe present paper aims to present social media content mining methodologies, its challenges and analyze Knowledge Discovery in Databases (KDD) models. Social media has brought significant changes in tourism, particularly the User Generated Content (UGC). With the exponential growth of online data, social media has become a potential source of relevant information and knowledge to organizational decision making. In this scenario, content mining is considered a challenging activity that requires the development of new techniques and tools to collect and transform in a fast and automated manner, a large volume of data into knowledge. This exploratory study was grounded in papers and researches of Science and Information Management, Information Systems, Technology and Internet, Computer Science, InformationRetrieval and Data Mining areas. The result was the development of a social media content mining methodology to assist in the management of tourist destinations. No presente artigo objetivou-se apresentar as metodologias de mineração de conteúdos em mídias sociais e seus os desafios, além de analisar modelos de descoberta de conhecimento (Knowledge Discovery in Databases – KDD). As mídias sociais provocaram mudanças significativas na atividade turística, principalmente em relação aos conteúdos gerados por usuários (User Generated Conten – UGC). A expansão exponencial de dados online fez com que as mídias sociais se tornassem uma potencial fonte de informações e conhecimentos relevantes para a tomada de decisão organizacional. Nesse cenário, a mineração de conteúdo é considerada uma atividade desafiadora e exige o desenvolvimento de novas técnicas e ferramentas capazes de coletar e transformar, de forma rápida e automatizada, um grande volume dedados em conhecimento. Este estudo exploratório de base documental e bibliográfica foi alicerçado em artigos científicos das áreas de Ciência e Gestão da Informação, Sistemas de Informação, Tecnologia e Internet, Ciência da Computação, Recuperação de Informação e Mineração de Dados. O resultado foi a proposição de uma metodologia de mineração de conteúdos em mídias sociais para auxiliar na gestão de destinos turísticos. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11547oai:proa.ua.pt:article/11547Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 223-235Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 223-2352182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11547https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11547https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11547/7575https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessThomaz, Guilherme MendesBettoni, Eduardo MichelottiBiz, Alexandre AugustoSantos, Clara Kamila Batista2022-09-26T10:56:53Zoai:proa.ua.pt:article/11547Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:37.047969Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
title |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
spellingShingle |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica Thomaz, Guilherme Mendes |
title_short |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
title_full |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
title_fullStr |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
title_full_unstemmed |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
title_sort |
Mineração de conteúdos em mídias sociais: uma construção metodológica |
author |
Thomaz, Guilherme Mendes |
author_facet |
Thomaz, Guilherme Mendes Bettoni, Eduardo Michelotti Biz, Alexandre Augusto Santos, Clara Kamila Batista |
author_role |
author |
author2 |
Bettoni, Eduardo Michelotti Biz, Alexandre Augusto Santos, Clara Kamila Batista |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thomaz, Guilherme Mendes Bettoni, Eduardo Michelotti Biz, Alexandre Augusto Santos, Clara Kamila Batista |
description |
The present paper aims to present social media content mining methodologies, its challenges and analyze Knowledge Discovery in Databases (KDD) models. Social media has brought significant changes in tourism, particularly the User Generated Content (UGC). With the exponential growth of online data, social media has become a potential source of relevant information and knowledge to organizational decision making. In this scenario, content mining is considered a challenging activity that requires the development of new techniques and tools to collect and transform in a fast and automated manner, a large volume of data into knowledge. This exploratory study was grounded in papers and researches of Science and Information Management, Information Systems, Technology and Internet, Computer Science, InformationRetrieval and Data Mining areas. The result was the development of a social media content mining methodology to assist in the management of tourist destinations. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11547 oai:proa.ua.pt:article/11547 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11547 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/11547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11547 https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11547 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11547/7575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 223-235 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 223-235 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130518026977280 |