Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301 |
Resumo: | Abstract: A pedagogical model oriented towards digital performing arts cannot neglect the way many technological artifacts and social media are used in today's society. In this sense, the integration of new digital technologies and locative media in hybrid learning is mandatory in this model, which should also be based on specific areas of the Digital Arts domain that need an appropriate pedagogy, as is the case of Performing Arts. Thus, in this paper, a proposal for a hybrid pedagogical model is developed, based on several recognized and tested methodologies, seeking to cover cyber performance itself. It can also be used as a teaching-learning tool, in a creative way, in hybrid environments, where some elements may share the same physical space, while others are at a distance, or where some elements of the performance may have been previously recorded, while others occur in real-time. Keywords: Pedagogical model; Hybrid teaching; Digital performing arts; Cyberperformance. |
id |
RCAP_00b05fbefb6d01f64ff92caec4923d5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29227 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing artsDesenvolvimento de um modelo pedagógico virtual paras as Artes performativas digitaisAbstract: A pedagogical model oriented towards digital performing arts cannot neglect the way many technological artifacts and social media are used in today's society. In this sense, the integration of new digital technologies and locative media in hybrid learning is mandatory in this model, which should also be based on specific areas of the Digital Arts domain that need an appropriate pedagogy, as is the case of Performing Arts. Thus, in this paper, a proposal for a hybrid pedagogical model is developed, based on several recognized and tested methodologies, seeking to cover cyber performance itself. It can also be used as a teaching-learning tool, in a creative way, in hybrid environments, where some elements may share the same physical space, while others are at a distance, or where some elements of the performance may have been previously recorded, while others occur in real-time. Keywords: Pedagogical model; Hybrid teaching; Digital performing arts; Cyberperformance. Resumo: Um modelo pedagógico orientado para as artes performativas digitais não pode descurar a forma como muitos artefactos tecnológicos e media sociais são utilizados na sociedade atual. Neste sentido, a integração de novas tecnologias digitais e media locativos na aprendizagem híbrida é obrigatória neste modelo que deve ter ainda, como base, áreas específicas do domínio das Artes Digitais que necessitem de uma pedagogia apropriada, como é o caso das Artes Performativas. Assim, neste artigo, é desenvolvida uma proposta de modelo pedagógico híbrido, com base em várias metodologias reconhecidas e testadas, procurando abranger a ciberperformance em si mesma. Pode ainda ser usada como ferramenta de ensino-aprendizagem, de forma criativa e criadora, em ambientes híbridos, em que alguns elementos podem partilhar o mesmo espaço físico, enquanto outros se encontram a distância, ou em que alguns elementos da performance podem ter sido previamente gravados, enquanto outros ocorrem em tempo real. Palavras-Chave: Modelo pedagógico; Ensino híbrido; Artes performativas digitais; Ciberperformance.LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning2023-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 1 (2023): jan-junho 2023; e2023012182-4967reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227/22206Direitos de Autor (c) 2023 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearninginfo:eu-repo/semantics/openAccessBidarra, JoséAlves da Veiga, PedroSapucaia, RosimáriaWexel, JulianaTavares, MirianCosta, Susana2023-04-29T05:15:12Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29227Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:50:19.582888Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts Desenvolvimento de um modelo pedagógico virtual paras as Artes performativas digitais |
title |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts |
spellingShingle |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts Bidarra, José |
title_short |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts |
title_full |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts |
title_fullStr |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts |
title_full_unstemmed |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts |
title_sort |
Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts |
author |
Bidarra, José |
author_facet |
Bidarra, José Alves da Veiga, Pedro Sapucaia, Rosimária Wexel, Juliana Tavares, Mirian Costa, Susana |
author_role |
author |
author2 |
Alves da Veiga, Pedro Sapucaia, Rosimária Wexel, Juliana Tavares, Mirian Costa, Susana |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bidarra, José Alves da Veiga, Pedro Sapucaia, Rosimária Wexel, Juliana Tavares, Mirian Costa, Susana |
description |
Abstract: A pedagogical model oriented towards digital performing arts cannot neglect the way many technological artifacts and social media are used in today's society. In this sense, the integration of new digital technologies and locative media in hybrid learning is mandatory in this model, which should also be based on specific areas of the Digital Arts domain that need an appropriate pedagogy, as is the case of Performing Arts. Thus, in this paper, a proposal for a hybrid pedagogical model is developed, based on several recognized and tested methodologies, seeking to cover cyber performance itself. It can also be used as a teaching-learning tool, in a creative way, in hybrid environments, where some elements may share the same physical space, while others are at a distance, or where some elements of the performance may have been previously recorded, while others occur in real-time. Keywords: Pedagogical model; Hybrid teaching; Digital performing arts; Cyberperformance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301 https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301 |
url |
https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227 https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227/22206 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning |
publisher.none.fl_str_mv |
LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301 RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 1 (2023): jan-junho 2023; e202301 2182-4967 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131582917771264 |