In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pena, Daniela Martins Buccini
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Quadros, Ana Luiza de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097
Resumo: Innovate in education, overcoming the traditional model of transmission and reception of information has been the challenge of teachers in general and focus of interest in the field of education research. Our study analyzes the performance teachers in a training’s group inserted in a project of thematic classes, and who used a thematic teaching materials to develop Chemistry classes. To this end, they were videotaped the meetings that discussed the teaching material and also developed lessons. We realize, in team meetings, some conflicts experienced by teachers in training. Analyzing the lessons we observed that these conflicts have been outlined on the basis of understandings built along the participation in the project.
id RCAP_015778ec4c883df329fbd29948c041c6
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3097
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematicsA performance de professores em formação no desenvolvimento de aulas de química a partir de temasInnovate in education, overcoming the traditional model of transmission and reception of information has been the challenge of teachers in general and focus of interest in the field of education research. Our study analyzes the performance teachers in a training’s group inserted in a project of thematic classes, and who used a thematic teaching materials to develop Chemistry classes. To this end, they were videotaped the meetings that discussed the teaching material and also developed lessons. We realize, in team meetings, some conflicts experienced by teachers in training. Analyzing the lessons we observed that these conflicts have been outlined on the basis of understandings built along the participation in the project.Innovar en la enseñanza, superando el modelo tradicional de transmisión y recepción de informaciones viene siendo un reto de los profesores en general y un foco de interés de investigaciones en el campo de la educación. Nuestro trabajo analiza el rendimiento de un grupo de profesores en formación insertados en un proyecto de inmersión en clases de Química, donde hicieron uso de un material didáctico temático. Para este fin, se grabaron en vídeo los encuentros presenciales donde los profesores discutieron sobre el material didáctico y también las clases que impartieron. Percibimos, en los encuentros del equipo, algunos conflictos vividos por los profesores en formación, derivados de su implicación en el tema. En el análisis de las clases, observamos que estos conflictos fueron solucionados en función de los conocimientos construidos a lo largo de la participación en el proyecto.Inovar no ensino, superando o modelo tradicional de transmissão e recepção de informações, tem sido o desafio de professores em geral e foco de interesse de pesquisas do campo da educação. Nosso trabalho analisa a performance de um grupo de professores em formação inseridos em um projeto de aulas temáticas, que fizeram uso de um material didático temático para desenvolver aulas de Química. Para tal, foram gravados em vídeo os encontros presenciais que discutiam o material didático e, também, as aulas desenvolvidas. Percebemos, nos encontros da equipe, alguns conflitos vivenciados pelos professores em formação, decorrentes do envolvimento com o tema. Pela análise das aulas observamos que esses conflitos foram contornados, em função dos entendimentos construídos ao longo da participação no projeto.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 74-84Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 74-84Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 74-84Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 74-841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097/2440Pena, Daniela Martins BucciniQuadros, Ana Luiza deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:08Zoai:proa.ua.pt:article/3097Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.328322Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
A performance de professores em formação no desenvolvimento de aulas de química a partir de temas
title In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
spellingShingle In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
Pena, Daniela Martins Buccini
title_short In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
title_full In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
title_fullStr In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
title_full_unstemmed In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
title_sort In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
author Pena, Daniela Martins Buccini
author_facet Pena, Daniela Martins Buccini
Quadros, Ana Luiza de
author_role author
author2 Quadros, Ana Luiza de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pena, Daniela Martins Buccini
Quadros, Ana Luiza de
description Innovate in education, overcoming the traditional model of transmission and reception of information has been the challenge of teachers in general and focus of interest in the field of education research. Our study analyzes the performance teachers in a training’s group inserted in a project of thematic classes, and who used a thematic teaching materials to develop Chemistry classes. To this end, they were videotaped the meetings that discussed the teaching material and also developed lessons. We realize, in team meetings, some conflicts experienced by teachers in training. Analyzing the lessons we observed that these conflicts have been outlined on the basis of understandings built along the participation in the project.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097/2440
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 74-84
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 74-84
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 74-84
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 74-84
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567725338624