In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097 |
Resumo: | Innovate in education, overcoming the traditional model of transmission and reception of information has been the challenge of teachers in general and focus of interest in the field of education research. Our study analyzes the performance teachers in a training’s group inserted in a project of thematic classes, and who used a thematic teaching materials to develop Chemistry classes. To this end, they were videotaped the meetings that discussed the teaching material and also developed lessons. We realize, in team meetings, some conflicts experienced by teachers in training. Analyzing the lessons we observed that these conflicts have been outlined on the basis of understandings built along the participation in the project. |
id |
RCAP_015778ec4c883df329fbd29948c041c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3097 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematicsA performance de professores em formação no desenvolvimento de aulas de química a partir de temasInnovate in education, overcoming the traditional model of transmission and reception of information has been the challenge of teachers in general and focus of interest in the field of education research. Our study analyzes the performance teachers in a training’s group inserted in a project of thematic classes, and who used a thematic teaching materials to develop Chemistry classes. To this end, they were videotaped the meetings that discussed the teaching material and also developed lessons. We realize, in team meetings, some conflicts experienced by teachers in training. Analyzing the lessons we observed that these conflicts have been outlined on the basis of understandings built along the participation in the project.Innovar en la enseñanza, superando el modelo tradicional de transmisión y recepción de informaciones viene siendo un reto de los profesores en general y un foco de interés de investigaciones en el campo de la educación. Nuestro trabajo analiza el rendimiento de un grupo de profesores en formación insertados en un proyecto de inmersión en clases de Química, donde hicieron uso de un material didáctico temático. Para este fin, se grabaron en vídeo los encuentros presenciales donde los profesores discutieron sobre el material didáctico y también las clases que impartieron. Percibimos, en los encuentros del equipo, algunos conflictos vividos por los profesores en formación, derivados de su implicación en el tema. En el análisis de las clases, observamos que estos conflictos fueron solucionados en función de los conocimientos construidos a lo largo de la participación en el proyecto.Inovar no ensino, superando o modelo tradicional de transmissão e recepção de informações, tem sido o desafio de professores em geral e foco de interesse de pesquisas do campo da educação. Nosso trabalho analisa a performance de um grupo de professores em formação inseridos em um projeto de aulas temáticas, que fizeram uso de um material didático temático para desenvolver aulas de Química. Para tal, foram gravados em vídeo os encontros presenciais que discutiam o material didático e, também, as aulas desenvolvidas. Percebemos, nos encontros da equipe, alguns conflitos vivenciados pelos professores em formação, decorrentes do envolvimento com o tema. Pela análise das aulas observamos que esses conflitos foram contornados, em função dos entendimentos construídos ao longo da participação no projeto.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 74-84Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 74-84Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 74-84Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 74-841647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097/2440Pena, Daniela Martins BucciniQuadros, Ana Luiza deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:08Zoai:proa.ua.pt:article/3097Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.328322Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics A performance de professores em formação no desenvolvimento de aulas de química a partir de temas |
title |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics |
spellingShingle |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics Pena, Daniela Martins Buccini |
title_short |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics |
title_full |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics |
title_fullStr |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics |
title_full_unstemmed |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics |
title_sort |
In-training teachers’ performance in developing Chemistry lessons based on thematics |
author |
Pena, Daniela Martins Buccini |
author_facet |
Pena, Daniela Martins Buccini Quadros, Ana Luiza de |
author_role |
author |
author2 |
Quadros, Ana Luiza de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pena, Daniela Martins Buccini Quadros, Ana Luiza de |
description |
Innovate in education, overcoming the traditional model of transmission and reception of information has been the challenge of teachers in general and focus of interest in the field of education research. Our study analyzes the performance teachers in a training’s group inserted in a project of thematic classes, and who used a thematic teaching materials to develop Chemistry classes. To this end, they were videotaped the meetings that discussed the teaching material and also developed lessons. We realize, in team meetings, some conflicts experienced by teachers in training. Analyzing the lessons we observed that these conflicts have been outlined on the basis of understandings built along the participation in the project. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3097/2440 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 74-84 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 74-84 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 74-84 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 74-84 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567725338624 |