Teaching grammar through task-based language teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Catarina
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.434
Resumo: Although it is not a central aspect, grammar teaching - that is, the use of specific tasks and/or other types of strategies to draw students’ attention to certain linguistic aspects while maintaining a predominant focus on meaning – plays an important role in Task-Based Language Teaching (TBLT), so it is incorrect to claim otherwise. However, it is also true that TBLT avoids explicit teaching of predetermined linguistic items, as in more traditional methods, since it is not considered compatible with the process of second language acquisition, in light of current evidence. Based on the concept of focus on form, the present article aims to exemplify how TBLT can integrate grammar and promote the attention of students of Portuguese as a Foreign Language to structures and linguistic aspects, by using focused tasks and methodological strategies.
id RCAP_040bdfefb828a8110b4cb135129aa9e0
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/5096
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teaching grammar through task-based language teachingA gramática no ensino de línguas baseado em tarefasTask-based language teachingFocus on formTeaching materialsEnsino de línguas baseado em tarefasFoco na formaMateriais didáticosAlthough it is not a central aspect, grammar teaching - that is, the use of specific tasks and/or other types of strategies to draw students’ attention to certain linguistic aspects while maintaining a predominant focus on meaning – plays an important role in Task-Based Language Teaching (TBLT), so it is incorrect to claim otherwise. However, it is also true that TBLT avoids explicit teaching of predetermined linguistic items, as in more traditional methods, since it is not considered compatible with the process of second language acquisition, in light of current evidence. Based on the concept of focus on form, the present article aims to exemplify how TBLT can integrate grammar and promote the attention of students of Portuguese as a Foreign Language to structures and linguistic aspects, by using focused tasks and methodological strategies.Apesar de não ser um aspeto central, o ensino da gramática – isto é, o recurso a tarefas específicas e/ou a outro tipo de estratégias com a finalidade de chamar a atenção dos estudantes para determinados aspetos linguísticos sem que deixe de haver um foco predominante na mensagem – desempenha um papel importante no Ensino de Línguas Baseado em Tarefas (ELBT), sendo incorreto reivindicar o contrário. Não obstante, também é verdade que, no ELBT, se procura evitar o ensino explícito de itens linguísticos predeterminados, que tende a ser privilegiado nos métodos tradicionalmente adotados no ensino de segundas línguas (L2), por não ser considerado um procedimento compatível com o processo de aquisição de L2, à luz do que sobre ele se sabe. Partindo da clarificação do conceito de foco na forma, o presente artigo tem como finalidade exemplificar, em particular, o modo como, no ELBT, se pode trabalhar a gramática e promover a atenção dos estudantes de Português como Língua Estrangeira, de nível inicial, para estruturas e aspetos linguísticos específicos, com recurso a tarefas com foco e a estratégias metodológicas.CEHUM2019-07-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.434https://doi.org/10.21814/diacritica.434Diacrítica; Vol. 32 N.º 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 115-132Diacrítica; Vol. 32 No. 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 115-1322183-91740870-896710.21814/diacritica.32.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5096https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5096/5566Direitos de Autor (c) 2023 Catarina Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Catarina2023-07-28T07:48:05Zoai:journals.uminho.pt:article/5096Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:42.726143Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teaching grammar through task-based language teaching
A gramática no ensino de línguas baseado em tarefas
title Teaching grammar through task-based language teaching
spellingShingle Teaching grammar through task-based language teaching
Castro, Catarina
Task-based language teaching
Focus on form
Teaching materials
Ensino de línguas baseado em tarefas
Foco na forma
Materiais didáticos
title_short Teaching grammar through task-based language teaching
title_full Teaching grammar through task-based language teaching
title_fullStr Teaching grammar through task-based language teaching
title_full_unstemmed Teaching grammar through task-based language teaching
title_sort Teaching grammar through task-based language teaching
author Castro, Catarina
author_facet Castro, Catarina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Catarina
dc.subject.por.fl_str_mv Task-based language teaching
Focus on form
Teaching materials
Ensino de línguas baseado em tarefas
Foco na forma
Materiais didáticos
topic Task-based language teaching
Focus on form
Teaching materials
Ensino de línguas baseado em tarefas
Foco na forma
Materiais didáticos
description Although it is not a central aspect, grammar teaching - that is, the use of specific tasks and/or other types of strategies to draw students’ attention to certain linguistic aspects while maintaining a predominant focus on meaning – plays an important role in Task-Based Language Teaching (TBLT), so it is incorrect to claim otherwise. However, it is also true that TBLT avoids explicit teaching of predetermined linguistic items, as in more traditional methods, since it is not considered compatible with the process of second language acquisition, in light of current evidence. Based on the concept of focus on form, the present article aims to exemplify how TBLT can integrate grammar and promote the attention of students of Portuguese as a Foreign Language to structures and linguistic aspects, by using focused tasks and methodological strategies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.434
https://doi.org/10.21814/diacritica.434
url https://doi.org/10.21814/diacritica.434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5096
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5096/5566
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Catarina Castro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Catarina Castro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 32 N.º 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 115-132
Diacrítica; Vol. 32 No. 2 (2018): Confluências em português língua segunda / língua estrangeira / língua de herança; 115-132
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.32.2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132073461547008