O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mary Katherine Ribeiro Marins e, 1971-
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/2576
Resumo: Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
id RCAP_068aef714e419f98a4034479875e96d5
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/2576
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infânciaproposta e análise de um conteúdo programáticoGuimarães, José de, 1939-Educação artísticaCriatividadeArte infantilTese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011This study aims to investigate how the use of a specific syllabus built around the convergence with works of art fosters the development of four and five year old children, with regard to concepts, behaviour and performance of activities of artistic expression. The aim is made explicit through the body of scientific literature that evokes the free expression of the child, and identifies the school and its professionals as being responsible for the stimulation of child creativity, the convergence with works of art is one of the possible pathways. The study evaluated the impact of specific syllabus content that focused on the ability of children to identify and distinguish different forms of art, to contemplate diverse activities and materials of the artistic expression area, and to combine various materials in the same creation. Twenty children aged four and five years and attending two classes in a nursery school in Lisbon took part in the study. These children were subjected to a specific experimental condition developed in ten intervention sessions. This study adopts the function of a case study. The results showed significant changes in the behaviour and performance of the children in relation to the use of materials, the discovery of new technical and material possibilities and in identifying different forms of art. It can therefore be concluded that it is possible to stimulate the development of these abilities in four and five year old children, and that the use of a syllabus built around the convergence with works of art is enriching in the nursery school environment.Tavares, Cristina Azevedo, 1956-Repositório da Universidade de LisboaSilva, Mary Katherine Ribeiro Marins e, 1971-2011-02-23T16:38:35Z20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/2576porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:43:00Zoai:repositorio.ul.pt:10451/2576Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:28:56.034276Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
proposta e análise de um conteúdo programático
title O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
spellingShingle O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
Silva, Mary Katherine Ribeiro Marins e, 1971-
Guimarães, José de, 1939-
Educação artística
Criatividade
Arte infantil
title_short O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
title_full O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
title_fullStr O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
title_full_unstemmed O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
title_sort O lugar da obra de arte dentro da sala de jardim-de-infância
author Silva, Mary Katherine Ribeiro Marins e, 1971-
author_facet Silva, Mary Katherine Ribeiro Marins e, 1971-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tavares, Cristina Azevedo, 1956-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mary Katherine Ribeiro Marins e, 1971-
dc.subject.por.fl_str_mv Guimarães, José de, 1939-
Educação artística
Criatividade
Arte infantil
topic Guimarães, José de, 1939-
Educação artística
Criatividade
Arte infantil
description Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-23T16:38:35Z
2011
2011-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/2576
url http://hdl.handle.net/10451/2576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134173051486208