Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Sofia Sire Reis
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10362/143521
Resumo: The present work is a literature-based project to clarify and investigate the current take on bilingualism and bilingual education: what does the research say, what does it look like in the real world, and does it support learning. Similarly, there are three main parts: theoretical framework discussion, a series of vignettes illustrating application, and an analysis of several factors that impact bilingual programmes. Two newspaper articles offering a range of opinions from multiple stakeholders are the starting point to considering concepts surrounding bilingualism. We then discuss education in the 21st century and examine the benefits of speaking more than one language. We follow with a selection of 9 case studies to showcase bilingual education different views, approaches and aims: Canada, Singapore, Guatemala, the US, South Africa, Europe, China, Hong Kong and a closer look at Portugal. Set up variety highlights the interaction of numerous variables here divided also in three levels from micro to macro: programme, context and global view. The intricacy of the bilingual education system defies classification and makes model design and investigation very difficult. Although there is relative consensus in terms of benefits, impartial and purposeful research is needed.
id RCAP_080ceff850bc86f8e51506f68e7793ac
oai_identifier_str oai:run.unl.pt:10362/143521
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Bilingual Education: Current Trends and Local ChallengesBilinguismoEducação bilíngueTendências em pedagogia de línguasBenefícios do bilinguismoVariáveis no ensino de línguasBilingualismBilingual educationTrends in language pedagogyBilingual benefitsVariables in language educationDomínio/Área Científica::Humanidades::Línguas e LiteraturasDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da EducaçãoThe present work is a literature-based project to clarify and investigate the current take on bilingualism and bilingual education: what does the research say, what does it look like in the real world, and does it support learning. Similarly, there are three main parts: theoretical framework discussion, a series of vignettes illustrating application, and an analysis of several factors that impact bilingual programmes. Two newspaper articles offering a range of opinions from multiple stakeholders are the starting point to considering concepts surrounding bilingualism. We then discuss education in the 21st century and examine the benefits of speaking more than one language. We follow with a selection of 9 case studies to showcase bilingual education different views, approaches and aims: Canada, Singapore, Guatemala, the US, South Africa, Europe, China, Hong Kong and a closer look at Portugal. Set up variety highlights the interaction of numerous variables here divided also in three levels from micro to macro: programme, context and global view. The intricacy of the bilingual education system defies classification and makes model design and investigation very difficult. Although there is relative consensus in terms of benefits, impartial and purposeful research is needed.Esta dissertação resulta de um trabalho de investigação documental e procura esclarecer as noções de bilinguismo e educação bilíngue: o que diz a pesquisa científica, que formato assumem em termos práticos, e se apoiam ou não a aprendizagem. O texto encontra-se dividido em três partes: enquadramento teórico, uma série de cenários de aplicação e discussão de fatores com impacto em programas bilíngues. O ponto de partida para conceptualização do bilinguismo são dois artigos não-académicos, dando conta das várias perspectivas dos múltiplos agentes. Seguem-se uma resenha sobre a educação no séc. XXI e uma exposição sobre os benefícios de dominar mais de uma língua. Apresentam-se 9 estudos de caso que ilustram diferentes perspectivas, abordagens e objetivos: Canadá, Singapura, Guatemala, EUA, África do Sul, Europa, China, Hong Kong e um olhar mais crítico sobre Portugal. A diversidade de contextos atesta a interação de inúmeras variáveis aqui também divididas em três níveis, de alcance crescente: programa, contexto e visão global. O desafio da classificação no universo da educação bilíngue torna definição de modelos e estudo extremamente difíceis. Apesar do relativo consenso no que toca benefícios, o tema pede investigação cuidada, objetiva e imparcial.Childs, Jeffrey ScottRUNSilva, Sofia Sire Reis2022-07-192022-03-312025-07-19T00:00:00Z2022-07-19T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/143521TID:203044045enginfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T05:21:55Zoai:run.unl.pt:10362/143521Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:50:59.411745Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
title Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
spellingShingle Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
Silva, Sofia Sire Reis
Bilinguismo
Educação bilíngue
Tendências em pedagogia de línguas
Benefícios do bilinguismo
Variáveis no ensino de línguas
Bilingualism
Bilingual education
Trends in language pedagogy
Bilingual benefits
Variables in language education
Domínio/Área Científica::Humanidades::Línguas e Literaturas
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
title_full Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
title_fullStr Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
title_full_unstemmed Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
title_sort Bilingual Education: Current Trends and Local Challenges
author Silva, Sofia Sire Reis
author_facet Silva, Sofia Sire Reis
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Childs, Jeffrey Scott
RUN
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sofia Sire Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Bilinguismo
Educação bilíngue
Tendências em pedagogia de línguas
Benefícios do bilinguismo
Variáveis no ensino de línguas
Bilingualism
Bilingual education
Trends in language pedagogy
Bilingual benefits
Variables in language education
Domínio/Área Científica::Humanidades::Línguas e Literaturas
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Bilinguismo
Educação bilíngue
Tendências em pedagogia de línguas
Benefícios do bilinguismo
Variáveis no ensino de línguas
Bilingualism
Bilingual education
Trends in language pedagogy
Bilingual benefits
Variables in language education
Domínio/Área Científica::Humanidades::Línguas e Literaturas
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Ciências da Educação
description The present work is a literature-based project to clarify and investigate the current take on bilingualism and bilingual education: what does the research say, what does it look like in the real world, and does it support learning. Similarly, there are three main parts: theoretical framework discussion, a series of vignettes illustrating application, and an analysis of several factors that impact bilingual programmes. Two newspaper articles offering a range of opinions from multiple stakeholders are the starting point to considering concepts surrounding bilingualism. We then discuss education in the 21st century and examine the benefits of speaking more than one language. We follow with a selection of 9 case studies to showcase bilingual education different views, approaches and aims: Canada, Singapore, Guatemala, the US, South Africa, Europe, China, Hong Kong and a closer look at Portugal. Set up variety highlights the interaction of numerous variables here divided also in three levels from micro to macro: programme, context and global view. The intricacy of the bilingual education system defies classification and makes model design and investigation very difficult. Although there is relative consensus in terms of benefits, impartial and purposeful research is needed.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-19
2022-03-31
2022-07-19T00:00:00Z
2025-07-19T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10362/143521
TID:203044045
url http://hdl.handle.net/10362/143521
identifier_str_mv TID:203044045
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
eu_rights_str_mv embargoedAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138104711315456