‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836 |
Resumo: | This article analyses the employment of preexisting music in the films Menino de engenho [Plantation Boy] (Walter Lima Jr, 1965) and Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), both adaptations of Brazilian literary works, as an expression of the affirmation of national identity, in conformity with the project of Cinema Novo. Menino de engenho is mostly based on music by Brazilian nationalist composer Villa-Lobos, while Capitu incorporates Brazilian composers of many periods. Drawing on film analysis and on research of phonographic archives, and through the framework of Claus Clüver’s inter-arts studies, the article highlights the intertextual relationships of these films’ music with musical and pictorial Romanticism, with other works of Brazilian Cinema Novo and of film pioneer Humberto Mauro, as well as other references (such as William Shakespeare’s Othello). The article demonstrates that the use of music in these films conforms to modern cinema aesthetics, even though classic cinema codes can be also found. |
id |
RCAP_0996ce73a9047d1d106bd1515a90cd84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/836 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)Música ‘Nacional’ e Redes Intertextuais em Adaptações de Livros Brasileiros no Cinema Novo: Os casos de Menino de engenho (1965) e Capitu (1968)Cinema Novopreexisting musicintertextualitynational identityfilm analysisCinema Novomúsica preexistenteintertextualidadeidentidade nacionalanálise fílmicaThis article analyses the employment of preexisting music in the films Menino de engenho [Plantation Boy] (Walter Lima Jr, 1965) and Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), both adaptations of Brazilian literary works, as an expression of the affirmation of national identity, in conformity with the project of Cinema Novo. Menino de engenho is mostly based on music by Brazilian nationalist composer Villa-Lobos, while Capitu incorporates Brazilian composers of many periods. Drawing on film analysis and on research of phonographic archives, and through the framework of Claus Clüver’s inter-arts studies, the article highlights the intertextual relationships of these films’ music with musical and pictorial Romanticism, with other works of Brazilian Cinema Novo and of film pioneer Humberto Mauro, as well as other references (such as William Shakespeare’s Othello). The article demonstrates that the use of music in these films conforms to modern cinema aesthetics, even though classic cinema codes can be also found.Este artigo analisa o emprego de música preexistente nos filmes Menino de engenho (Walter Lima Jr, 1965) e Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), ambas adaptações de obras literárias brasileiras, como uma faceta da afirmação da identidade nacional, em conformidade com o projeto do Cinema Novo. Menino de engenho se centra, principalmente, na música de Villa-Lobos, compositor nacionalista brasileiro, enquanto Capitu integra compositores brasileiros de diversas épocas. Por meio de procedimentos de análise fílmica e da pesquisa de arquivos fonográficos, a partir da perspectiva de estudos interartes de Claus Clüver, destacamos as relações intertextuais evocadas pelas músicas desses filmes com o romantismo musical e pictórico, com outros filmes do Cinema Novo e do pioneiro Humberto Mauro, além de outras referências (como a peça Othello, de William Shakespeare). Observamos a conformidade da música com a estética do cinema moderno, embora, por vezes, mantendo códigos do cinema clássico.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2022-07-05T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836oai:aim.org.pt/ojs/:article/836Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 9 No 2 (2022): Cinema and anthropology; 81-109Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 9 n. 2 (2022): Cinema e antropologia; 81-1092183-175010.14591/aniki.v9n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836/486Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Luiza Beatriz2022-09-05T12:31:07ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) Música ‘Nacional’ e Redes Intertextuais em Adaptações de Livros Brasileiros no Cinema Novo: Os casos de Menino de engenho (1965) e Capitu (1968) |
title |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) |
spellingShingle |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) Alvim, Luiza Beatriz Cinema Novo preexisting music intertextuality national identity film analysis Cinema Novo música preexistente intertextualidade identidade nacional análise fílmica |
title_short |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) |
title_full |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) |
title_fullStr |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) |
title_full_unstemmed |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) |
title_sort |
‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968) |
author |
Alvim, Luiza Beatriz |
author_facet |
Alvim, Luiza Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvim, Luiza Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Novo preexisting music intertextuality national identity film analysis Cinema Novo música preexistente intertextualidade identidade nacional análise fílmica |
topic |
Cinema Novo preexisting music intertextuality national identity film analysis Cinema Novo música preexistente intertextualidade identidade nacional análise fílmica |
description |
This article analyses the employment of preexisting music in the films Menino de engenho [Plantation Boy] (Walter Lima Jr, 1965) and Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), both adaptations of Brazilian literary works, as an expression of the affirmation of national identity, in conformity with the project of Cinema Novo. Menino de engenho is mostly based on music by Brazilian nationalist composer Villa-Lobos, while Capitu incorporates Brazilian composers of many periods. Drawing on film analysis and on research of phonographic archives, and through the framework of Claus Clüver’s inter-arts studies, the article highlights the intertextual relationships of these films’ music with musical and pictorial Romanticism, with other works of Brazilian Cinema Novo and of film pioneer Humberto Mauro, as well as other references (such as William Shakespeare’s Othello). The article demonstrates that the use of music in these films conforms to modern cinema aesthetics, even though classic cinema codes can be also found. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-05T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836 oai:aim.org.pt/ojs/:article/836 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836 |
identifier_str_mv |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836 https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836/486 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 9 No 2 (2022): Cinema and anthropology; 81-109 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 9 n. 2 (2022): Cinema e antropologia; 81-109 2183-1750 10.14591/aniki.v9n2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301171237552128 |