‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvim, Luiza Beatriz
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836
Resumo: This article analyses the employment of preexisting music in the films Menino de engenho [Plantation Boy] (Walter Lima Jr, 1965) and Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), both adaptations of Brazilian literary works, as an expression of the affirmation of national identity, in conformity with the project of Cinema Novo. Menino de engenho is mostly based on music by Brazilian nationalist composer Villa-Lobos, while Capitu incorporates Brazilian composers of many periods. Drawing on film analysis and on research of phonographic archives, and through the framework of Claus Clüver’s inter-arts studies, the article highlights the intertextual relationships of these films’ music with musical and pictorial Romanticism, with other works of Brazilian Cinema Novo and of film pioneer Humberto Mauro, as well as other references (such as William Shakespeare’s Othello). The article demonstrates that the use of music in these films conforms to modern cinema aesthetics, even though classic cinema codes can be also found.
id RCAP_0996ce73a9047d1d106bd1515a90cd84
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/836
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)Música ‘Nacional’ e Redes Intertextuais em Adaptações de Livros Brasileiros no Cinema Novo: Os casos de Menino de engenho (1965) e Capitu (1968)Cinema Novopreexisting musicintertextualitynational identityfilm analysisCinema Novomúsica preexistenteintertextualidadeidentidade nacionalanálise fílmicaThis article analyses the employment of preexisting music in the films Menino de engenho [Plantation Boy] (Walter Lima Jr, 1965) and Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), both adaptations of Brazilian literary works, as an expression of the affirmation of national identity, in conformity with the project of Cinema Novo. Menino de engenho is mostly based on music by Brazilian nationalist composer Villa-Lobos, while Capitu incorporates Brazilian composers of many periods. Drawing on film analysis and on research of phonographic archives, and through the framework of Claus Clüver’s inter-arts studies, the article highlights the intertextual relationships of these films’ music with musical and pictorial Romanticism, with other works of Brazilian Cinema Novo and of film pioneer Humberto Mauro, as well as other references (such as William Shakespeare’s Othello). The article demonstrates that the use of music in these films conforms to modern cinema aesthetics, even though classic cinema codes can be also found.Este artigo analisa o emprego de música preexistente nos filmes Menino de engenho (Walter Lima Jr, 1965) e Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), ambas adaptações de obras literárias brasileiras, como uma faceta da afirmação da identidade nacional, em conformidade com o projeto do Cinema Novo. Menino de engenho se centra, principalmente, na música de Villa-Lobos, compositor nacionalista brasileiro, enquanto Capitu integra compositores brasileiros de diversas épocas. Por meio de procedimentos de análise fílmica e da pesquisa de arquivos fonográficos, a partir da perspectiva de estudos interartes de Claus Clüver, destacamos as relações intertextuais evocadas pelas músicas desses filmes com o romantismo musical e pictórico, com outros filmes do Cinema Novo e do pioneiro Humberto Mauro, além de outras referências (como a peça Othello, de William Shakespeare). Observamos a conformidade da música com a estética do cinema moderno, embora, por vezes, mantendo códigos do cinema clássico.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2022-07-05T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836oai:aim.org.pt/ojs/:article/836Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 9 No 2 (2022): Cinema and anthropology; 81-109Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 9 n. 2 (2022): Cinema e antropologia; 81-1092183-175010.14591/aniki.v9n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836/486Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Luiza Beatriz2022-09-05T12:31:07ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
Música ‘Nacional’ e Redes Intertextuais em Adaptações de Livros Brasileiros no Cinema Novo: Os casos de Menino de engenho (1965) e Capitu (1968)
title ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
spellingShingle ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
Alvim, Luiza Beatriz
Cinema Novo
preexisting music
intertextuality
national identity
film analysis
Cinema Novo
música preexistente
intertextualidade
identidade nacional
análise fílmica
title_short ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
title_full ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
title_fullStr ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
title_full_unstemmed ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
title_sort ‘National’ Music and Intertextuality in Adaptations of Brazilian Books in Cinema Novo: The Cases of Menino de engenho (1965) and Capitu (1968)
author Alvim, Luiza Beatriz
author_facet Alvim, Luiza Beatriz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvim, Luiza Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema Novo
preexisting music
intertextuality
national identity
film analysis
Cinema Novo
música preexistente
intertextualidade
identidade nacional
análise fílmica
topic Cinema Novo
preexisting music
intertextuality
national identity
film analysis
Cinema Novo
música preexistente
intertextualidade
identidade nacional
análise fílmica
description This article analyses the employment of preexisting music in the films Menino de engenho [Plantation Boy] (Walter Lima Jr, 1965) and Capitu (Paulo César Saraceni, 1968), both adaptations of Brazilian literary works, as an expression of the affirmation of national identity, in conformity with the project of Cinema Novo. Menino de engenho is mostly based on music by Brazilian nationalist composer Villa-Lobos, while Capitu incorporates Brazilian composers of many periods. Drawing on film analysis and on research of phonographic archives, and through the framework of Claus Clüver’s inter-arts studies, the article highlights the intertextual relationships of these films’ music with musical and pictorial Romanticism, with other works of Brazilian Cinema Novo and of film pioneer Humberto Mauro, as well as other references (such as William Shakespeare’s Othello). The article demonstrates that the use of music in these films conforms to modern cinema aesthetics, even though classic cinema codes can be also found.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-05T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836
oai:aim.org.pt/ojs/:article/836
url https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836
identifier_str_mv oai:aim.org.pt/ojs/:article/836
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836
https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.836
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/836/486
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 9 No 2 (2022): Cinema and anthropology; 81-109
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 9 n. 2 (2022): Cinema e antropologia; 81-109
2183-1750
10.14591/aniki.v9n2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301171237552128