Cinema Novo e música de vanguarda do século XX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827 |
Resumo: | Although 20th century avant-garde music was not prevalent in Cinema Novo’s soundtracks, it was still quite present in films by Glauber Rocha, Walter Lima Júnior and Joaquim Pedro de Andrade, consisting of pre-existing music by Edgar Varèse, Pierre Schaeffer, Pierre Henry, Michel Philippot, MarlosNobre, Ernst Widmer, Jaceguay Lins, Walter Smetak, Jon Appleton and Al Kooper. After mapping these musical works in the films, I analyze to which extent they were associated to the images either in a more conventional way or with creative propositions. I also consider the role of the phonographic production of the time for the choices of this repertoire and the relationships of those directors with contemporary avant-garde music. |
id |
USP-70_bc608121f2d2929d765f8811020c0847 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/185827 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XXCinema Novo and 20thcentury avant-garde musicMúsica de vanguardaCinema NovoProdução fonográficaAnálise fílmicaAlthough 20th century avant-garde music was not prevalent in Cinema Novo’s soundtracks, it was still quite present in films by Glauber Rocha, Walter Lima Júnior and Joaquim Pedro de Andrade, consisting of pre-existing music by Edgar Varèse, Pierre Schaeffer, Pierre Henry, Michel Philippot, MarlosNobre, Ernst Widmer, Jaceguay Lins, Walter Smetak, Jon Appleton and Al Kooper. After mapping these musical works in the films, I analyze to which extent they were associated to the images either in a more conventional way or with creative propositions. I also consider the role of the phonographic production of the time for the choices of this repertoire and the relationships of those directors with contemporary avant-garde music.Embora não tenha sido predominante no Cinema Novo, a música de vanguarda do século XX não deixou de estar presente em filmes de Glauber Rocha, Walter Lima Júnior e Joaquim Pedro de Andrade, englobando obras preexistentes de Edgar Varèse, Pierre Schaeffer, Pierre Henry, Michel Philippot, Marlos Nobre, Ernst Widmer, Jaceguay Lins, Walter Smetak, Jon Appleton e Al Kooper. Fazemos um mapeamento dessa produção e analisamos como as músicas desses compositores se associam às imagens, seja de modo mais convencional, seja com proposições criativas. Observamos o papel da produção fonográfica da época para essas escolhas e a relação dos diretores com um repertório em geral contemporâneo aos filmes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmltext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/18582710.11606/issn.1982-8160.v17i1p77-99MATRIZes; Vol. 17 Núm. 1 (2023); 77-99MATRIZes; v. 17 n. 1 (2023); 77-99MATRIZes; Vol. 17 No 1 (2023); 77-99MATRIZes; Vol. 17 No. 1 (2023); 77-99MATRIZes; V. 17 N. 1 (2023); 77-991982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/193634https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/193635https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/196333https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/196334Copyright (c) 2023 Luíza Beatriz Alvimhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Luíza BeatrizAlvim, Luíza BeatrizAlvim, Luíza BeatrizAlvim, Luíza BeatrizAlvim, Luíza Beatriz2023-07-07T16:51:16Zoai:revistas.usp.br:article/185827Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-07-07T16:51:16Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX Cinema Novo and 20thcentury avant-garde music |
title |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX |
spellingShingle |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX Alvim, Luíza Beatriz Música de vanguarda Cinema Novo Produção fonográfica Análise fílmica |
title_short |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX |
title_full |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX |
title_fullStr |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX |
title_full_unstemmed |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX |
title_sort |
Cinema Novo e música de vanguarda do século XX |
author |
Alvim, Luíza Beatriz |
author_facet |
Alvim, Luíza Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvim, Luíza Beatriz Alvim, Luíza Beatriz Alvim, Luíza Beatriz Alvim, Luíza Beatriz Alvim, Luíza Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música de vanguarda Cinema Novo Produção fonográfica Análise fílmica |
topic |
Música de vanguarda Cinema Novo Produção fonográfica Análise fílmica |
description |
Although 20th century avant-garde music was not prevalent in Cinema Novo’s soundtracks, it was still quite present in films by Glauber Rocha, Walter Lima Júnior and Joaquim Pedro de Andrade, consisting of pre-existing music by Edgar Varèse, Pierre Schaeffer, Pierre Henry, Michel Philippot, MarlosNobre, Ernst Widmer, Jaceguay Lins, Walter Smetak, Jon Appleton and Al Kooper. After mapping these musical works in the films, I analyze to which extent they were associated to the images either in a more conventional way or with creative propositions. I also consider the role of the phonographic production of the time for the choices of this repertoire and the relationships of those directors with contemporary avant-garde music. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827 10.11606/issn.1982-8160.v17i1p77-99 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v17i1p77-99 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/193634 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/193635 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/196333 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/185827/196334 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Luíza Beatriz Alvim https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Luíza Beatriz Alvim https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; Vol. 17 Núm. 1 (2023); 77-99 MATRIZes; v. 17 n. 1 (2023); 77-99 MATRIZes; Vol. 17 No 1 (2023); 77-99 MATRIZes; Vol. 17 No. 1 (2023); 77-99 MATRIZes; V. 17 N. 1 (2023); 77-99 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051312800530432 |