Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nora, Carlise Rigon Dalla
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Schaefer, Rafaela, Schveitzer, Mariana Cabral, Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone, Vieira, Margarida Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/25106
Resumo: Objective: To share the experience of a Double Nursing degree promoted between the Nursing School of the Universidade de São Paulo and the Health Sciences Institute of the Universidade Católica Portuguesa, reflecting on the potentialities and challenges of this opportunity for graduate students. Method: This is an experience report presented in chronological order and of a descriptive nature. The double degree in Nursing was accomplished over a period of 6 months in a different institution from the institution of origin. Results: Among the activities developed during the Double Degree are: participating in examining boards, congresses, seminars, courses, meetings, lectures, colloquium, classes, research groups and technical visits to health services. A table presents and describes the main benefits of the experience experienced by the authors. Conclusion: When well-planned and well-developed, a double degree can promote personal, cultural and professional development of the students, favoring internationalization and contributing to the qualification of graduate programs.
id RCAP_0d3c812e4adfe1e58874acb08b0c970d
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/25106
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experienceDupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discenteDoble titulación en enfermería: potencialidades y retos de una experiencia de internacionalización académica discenteEducationNursingInternational Educational ExchangeEducação em enfermagemEducação de pós-graduação em enfermagemIntercâmbio educacional internacionalObjective: To share the experience of a Double Nursing degree promoted between the Nursing School of the Universidade de São Paulo and the Health Sciences Institute of the Universidade Católica Portuguesa, reflecting on the potentialities and challenges of this opportunity for graduate students. Method: This is an experience report presented in chronological order and of a descriptive nature. The double degree in Nursing was accomplished over a period of 6 months in a different institution from the institution of origin. Results: Among the activities developed during the Double Degree are: participating in examining boards, congresses, seminars, courses, meetings, lectures, colloquium, classes, research groups and technical visits to health services. A table presents and describes the main benefits of the experience experienced by the authors. Conclusion: When well-planned and well-developed, a double degree can promote personal, cultural and professional development of the students, favoring internationalization and contributing to the qualification of graduate programs.Objetivo: Compartilhar a experiência da dupla titulação em enfermagem promovida entre a Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo e o Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa, fazendo uma reflexão sobre as potencialidades e os desafios dessa oportunidade para o estudante de pós-graduação. Método: Trata-se de um relato de experiência apresentado em ordem cronológica e de natureza descritiva. A dupla titulação em enfermagem foi realizada no período de 6 meses, em instituição diferente da de origem. Resultados: Dentre as atividades desenvolvidas durante a dupla titulação destacam-se: participação em bancas de defesa, congressos, seminário, cursos, encontros, palestras, colóquios, aulas, grupos de pesquisa e visita técnica aos serviços de saúde. Um quadro apresenta e descreve os principais benefícios da experiência vivenciada pelas autoras. Conclusão:Universidade de São PauloVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaNora, Carlise Rigon DallaSchaefer, RafaelaSchveitzer, Mariana CabralZoboli, Elma Lourdes Campos PavoneVieira, Margarida Maria2018-06-26T13:34:56Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/25106engNora, C.R.D, Schaefer, R., Schveitzer, M.C., Zoboli, E.L.C.P, Vieira, M. (2018). Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 52(e03311), 7 p.0080-623410.1590/s1980-220x20170198033111980-220X8504816482429668784000430380100001info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-09-26T01:42:37Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/25106Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:20:01.620299Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
Dupla titulação em enfermagem: potencialidades e desafios de uma experiência de internacionalização acadêmica discente
Doble titulación en enfermería: potencialidades y retos de una experiencia de internacionalización académica discente
title Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
spellingShingle Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
Nora, Carlise Rigon Dalla
Education
Nursing
International Educational Exchange
Educação em enfermagem
Educação de pós-graduação em enfermagem
Intercâmbio educacional internacional
title_short Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
title_full Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
title_fullStr Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
title_full_unstemmed Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
title_sort Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience
author Nora, Carlise Rigon Dalla
author_facet Nora, Carlise Rigon Dalla
Schaefer, Rafaela
Schveitzer, Mariana Cabral
Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone
Vieira, Margarida Maria
author_role author
author2 Schaefer, Rafaela
Schveitzer, Mariana Cabral
Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone
Vieira, Margarida Maria
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Nora, Carlise Rigon Dalla
Schaefer, Rafaela
Schveitzer, Mariana Cabral
Zoboli, Elma Lourdes Campos Pavone
Vieira, Margarida Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Nursing
International Educational Exchange
Educação em enfermagem
Educação de pós-graduação em enfermagem
Intercâmbio educacional internacional
topic Education
Nursing
International Educational Exchange
Educação em enfermagem
Educação de pós-graduação em enfermagem
Intercâmbio educacional internacional
description Objective: To share the experience of a Double Nursing degree promoted between the Nursing School of the Universidade de São Paulo and the Health Sciences Institute of the Universidade Católica Portuguesa, reflecting on the potentialities and challenges of this opportunity for graduate students. Method: This is an experience report presented in chronological order and of a descriptive nature. The double degree in Nursing was accomplished over a period of 6 months in a different institution from the institution of origin. Results: Among the activities developed during the Double Degree are: participating in examining boards, congresses, seminars, courses, meetings, lectures, colloquium, classes, research groups and technical visits to health services. A table presents and describes the main benefits of the experience experienced by the authors. Conclusion: When well-planned and well-developed, a double degree can promote personal, cultural and professional development of the students, favoring internationalization and contributing to the qualification of graduate programs.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-26T13:34:56Z
2018
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/25106
url http://hdl.handle.net/10400.14/25106
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Nora, C.R.D, Schaefer, R., Schveitzer, M.C., Zoboli, E.L.C.P, Vieira, M. (2018). Double nursing degree: potentialities and challenges of an international student academic experience. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 52(e03311), 7 p.
0080-6234
10.1590/s1980-220x2017019803311
1980-220X
85048164824
29668784
000430380100001
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131896723013632