Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Runa, Ana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Susana, Cardoso, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.2/12822
Resumo: The present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being.
id RCAP_0e447cf1a6ad177c688ea2b9ee36028b
oai_identifier_str oai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/12822
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemicEmoções, formação e avaliação online no ensino superior em contexto de pandemiaEmotionsOnline evaluationHigher educationForeign languagesEmoçõesFormaçãoAvaliação onlineEnsino superiorLínguas estrangeirasODS::04:Educação de QualidadeThe present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being.O presente estudo exploratório tem como principal objetivo identificar e avaliar as emoções (positivas e negativas) que os estudantes de duas instituições de ensino superior experienciaram face à mudança de paradigma de avaliação, concretamente a realização de provas eletrónicas (online) na modalidade de ensino a distância, durante o período de confinamento decorrente da pandemia COVID-19. Para a recolha dos dados foi aplicado um questionário com duas escalas de Likert (Bem-estar e Mal-estar emocional). Os resultados obtidos revelam a vivência de emoções mais positivas do que negativas. Permitem-nos concluir que a avaliação online não acentua as emoções negativas para além daquelas que já habitualmente estão associadas ao próprio processo avaliativo. Pelo contrário, verificou-se um maior registo de emoções positivas associadas ao modelo de avaliação. Este modelo de formação e avaliação pode revelar-se benéfico para os estudantes em termos de emoções e potenciar o seu sucesso académico, pois promove o bem-estar emocional.Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)Repositório AbertoRuna, AnaOliveira, SusanaCardoso, Carla2022-12-29T11:19:57Z2022-112022-11-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.2/12822engRuna, Ana; Oliveira, Susana, Cardoso, Carla - Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 5, nº 2 (novembro 2022)2182-4967https://doi.org/10.34627/redvol5iss2e202209info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-18T01:49:07Zoai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/12822Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:52:01.129179Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
Emoções, formação e avaliação online no ensino superior em contexto de pandemia
title Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
spellingShingle Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
Runa, Ana
Emotions
Online evaluation
Higher education
Foreign languages
Emoções
Formação
Avaliação online
Ensino superior
Línguas estrangeiras
ODS::04:Educação de Qualidade
title_short Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
title_full Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
title_fullStr Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
title_full_unstemmed Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
title_sort Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
author Runa, Ana
author_facet Runa, Ana
Oliveira, Susana
Cardoso, Carla
author_role author
author2 Oliveira, Susana
Cardoso, Carla
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Aberto
dc.contributor.author.fl_str_mv Runa, Ana
Oliveira, Susana
Cardoso, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Emotions
Online evaluation
Higher education
Foreign languages
Emoções
Formação
Avaliação online
Ensino superior
Línguas estrangeiras
ODS::04:Educação de Qualidade
topic Emotions
Online evaluation
Higher education
Foreign languages
Emoções
Formação
Avaliação online
Ensino superior
Línguas estrangeiras
ODS::04:Educação de Qualidade
description The present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29T11:19:57Z
2022-11
2022-11-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.2/12822
url http://hdl.handle.net/10400.2/12822
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Runa, Ana; Oliveira, Susana, Cardoso, Carla - Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 5, nº 2 (novembro 2022)
2182-4967
https://doi.org/10.34627/redvol5iss2e202209
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135112845066240