Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.2/12822 |
Resumo: | The present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being. |
id |
RCAP_0e447cf1a6ad177c688ea2b9ee36028b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/12822 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemicEmoções, formação e avaliação online no ensino superior em contexto de pandemiaEmotionsOnline evaluationHigher educationForeign languagesEmoçõesFormaçãoAvaliação onlineEnsino superiorLínguas estrangeirasODS::04:Educação de QualidadeThe present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being.O presente estudo exploratório tem como principal objetivo identificar e avaliar as emoções (positivas e negativas) que os estudantes de duas instituições de ensino superior experienciaram face à mudança de paradigma de avaliação, concretamente a realização de provas eletrónicas (online) na modalidade de ensino a distância, durante o período de confinamento decorrente da pandemia COVID-19. Para a recolha dos dados foi aplicado um questionário com duas escalas de Likert (Bem-estar e Mal-estar emocional). Os resultados obtidos revelam a vivência de emoções mais positivas do que negativas. Permitem-nos concluir que a avaliação online não acentua as emoções negativas para além daquelas que já habitualmente estão associadas ao próprio processo avaliativo. Pelo contrário, verificou-se um maior registo de emoções positivas associadas ao modelo de avaliação. Este modelo de formação e avaliação pode revelar-se benéfico para os estudantes em termos de emoções e potenciar o seu sucesso académico, pois promove o bem-estar emocional.Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D)Repositório AbertoRuna, AnaOliveira, SusanaCardoso, Carla2022-12-29T11:19:57Z2022-112022-11-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.2/12822engRuna, Ana; Oliveira, Susana, Cardoso, Carla - Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 5, nº 2 (novembro 2022)2182-4967https://doi.org/10.34627/redvol5iss2e202209info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-18T01:49:07Zoai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/12822Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:52:01.129179Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic Emoções, formação e avaliação online no ensino superior em contexto de pandemia |
title |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic |
spellingShingle |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic Runa, Ana Emotions Online evaluation Higher education Foreign languages Emoções Formação Avaliação online Ensino superior Línguas estrangeiras ODS::04:Educação de Qualidade |
title_short |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic |
title_full |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic |
title_fullStr |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic |
title_full_unstemmed |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic |
title_sort |
Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic |
author |
Runa, Ana |
author_facet |
Runa, Ana Oliveira, Susana Cardoso, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Susana Cardoso, Carla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Aberto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Runa, Ana Oliveira, Susana Cardoso, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emotions Online evaluation Higher education Foreign languages Emoções Formação Avaliação online Ensino superior Línguas estrangeiras ODS::04:Educação de Qualidade |
topic |
Emotions Online evaluation Higher education Foreign languages Emoções Formação Avaliação online Ensino superior Línguas estrangeiras ODS::04:Educação de Qualidade |
description |
The present exploratory study aims to identify and assess positive and negative emotions felt by students from two higher education institutions regarding the change in the evaluation paradigm (from on-site to online) during the lockdown period resulting from the COVID-19 pandemic. A questionnaire with two Likert scales (emotional Well-being and emotional Ill-being) was applied for data collection. The results reveal the experience of more positive than negative emotions, indicating that online evaluation does not intensify negative emotions besides those usually associated with the evaluation process itself. On the contrary, there is a higher record of positive emotions related to the newly instituted evaluation model. The exploratory study also suggests that the new teaching and evaluation model may benefit students' emotions and improve their academic success, promoting emotional well-being. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29T11:19:57Z 2022-11 2022-11-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.2/12822 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.2/12822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Runa, Ana; Oliveira, Susana, Cardoso, Carla - Emotions, online teaching and online evaluation in higher education during a pandemic. "RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning" [Em linha]. ISSN 2182-4967. Vol. 5, nº 2 (novembro 2022) 2182-4967 https://doi.org/10.34627/redvol5iss2e202209 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Aberta. Laboratório de Educação a Distância e Elearning (LE@D) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135112845066240 |