Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244 |
Resumo: | Highlighting the important role of the inter-relationship between the school and nonformal learning spaces, related with creative and innovative learning experiences, we present a study developed with students of the 4th year of the first cycle of basic education (9 years old), taking as research problem the understanding in what extension the realization of practical activities in the Garden of Castelo Branco (Jardim do Paço) stimulates science/mathematics learning and has impact on student learning at curricular level. In this perspective, we constructed and validated didactical resource and materials whose objective is to promote science/math learning, held in a non-formal education space, complementing the formal spaces with aspects arising from the relationship with the social and cultural environment. We present and analyze one of the proposed activities in a pedagogical visit to the Jardim do Paço, based on the observation and measurement of the shadows of the pupils. In terms of emotional involvement and attitudes, the results were very positive and relevant, also taking place significant and contextualized learning at the level of knowledge and skills. |
id |
RCAP_10255f76083b72df7c9f0c1bac7a6fe3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4244 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino BásicoHighlighting the important role of the inter-relationship between the school and nonformal learning spaces, related with creative and innovative learning experiences, we present a study developed with students of the 4th year of the first cycle of basic education (9 years old), taking as research problem the understanding in what extension the realization of practical activities in the Garden of Castelo Branco (Jardim do Paço) stimulates science/mathematics learning and has impact on student learning at curricular level. In this perspective, we constructed and validated didactical resource and materials whose objective is to promote science/math learning, held in a non-formal education space, complementing the formal spaces with aspects arising from the relationship with the social and cultural environment. We present and analyze one of the proposed activities in a pedagogical visit to the Jardim do Paço, based on the observation and measurement of the shadows of the pupils. In terms of emotional involvement and attitudes, the results were very positive and relevant, also taking place significant and contextualized learning at the level of knowledge and skills.Destacando el importante papel de la interrelación entre la escuela y los espácios de educación no formal, junto con experiencias creativas e innovadoras de aprendizaje, se presenta un estudio con alumnos de 4º año de educación primaria, tomando como problemática de investigación comprender en qué medida la realización de actividades prácticas en el Jardín de Castelo Branco (Jardim do Paço) estimula el aprendizaje de las ciencias/matemáticas y tiene impacto en los aprendizajes curriculares. En esta perspectiva, construimos y validamos recursos y materiales cuyo objetivo es promover aprendizajes de ciencias/matemáticas, desarrolladas en la educación no formal, como complemento de los espacios formales con aspectos derivados de la relación con el entorno social y cultural. Se presenta y analiza una de las actividades propuestas en una visita de estudio al Jardim do Paço desarrollada con base en la observación y la medición de las sombras de los alumnos. En cuanto a la implicación afectiva y las actitudes, los resultados fueron muy positivos y relevantes, teniendo también lugar aprendizajes significativos y contextualizados, al nivel de conocimientos y habilidades.Evidenciando a relevância do papel da inter-relação entre a escola e espaços de educação não formais, associada a experiências criativas e inovadoras de aprendizagem, apresenta-se um estudo desenvolvido com alunos de 4º ano do 1º Ciclo do Ensino Básico, tomando como problemática de investigação compreender em que medida a realização de atividades práticas no Jardim do Paço de Castelo Branco estimula a aprendizagem das ciências/matemática e se repercute nas aprendizagens de âmbito curricular. Nessa perspetiva, construímos e validámos recursos didáticos cujo objetivo é promover aprendizagens em ciências/matemática, realizadas num ambiente de educação não formal, complementando os espaços formais com aspetos decorrentes da relação com o meio social e cultural. Apresenta-se e analisa-se uma das atividades propostas numa visita de estudo ao Jardim do Paço desenvolvida com base na observação e medição das sombras dos alunos. Em termos de envolvimento afetivo e de atitudes, os resultados foram muito positivos e relevantes, tendo, igualmente, ocorrido aprendizagens significativas e contextualizadas, ao nível de conhecimentos e de capacidades.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 203-225Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 203-225Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 203-225Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 203-2251647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244/3197Paixão, FátimaJorge, Fátima ReginaMartins, Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:07Zoai:proa.ua.pt:article/4244Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.876858Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
title |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
spellingShingle |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico Paixão, Fátima |
title_short |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
title_full |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
title_fullStr |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
title_full_unstemmed |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
title_sort |
Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico |
author |
Paixão, Fátima |
author_facet |
Paixão, Fátima Jorge, Fátima Regina Martins, Helena |
author_role |
author |
author2 |
Jorge, Fátima Regina Martins, Helena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Fátima Jorge, Fátima Regina Martins, Helena |
description |
Highlighting the important role of the inter-relationship between the school and nonformal learning spaces, related with creative and innovative learning experiences, we present a study developed with students of the 4th year of the first cycle of basic education (9 years old), taking as research problem the understanding in what extension the realization of practical activities in the Garden of Castelo Branco (Jardim do Paço) stimulates science/mathematics learning and has impact on student learning at curricular level. In this perspective, we constructed and validated didactical resource and materials whose objective is to promote science/math learning, held in a non-formal education space, complementing the formal spaces with aspects arising from the relationship with the social and cultural environment. We present and analyze one of the proposed activities in a pedagogical visit to the Jardim do Paço, based on the observation and measurement of the shadows of the pupils. In terms of emotional involvement and attitudes, the results were very positive and relevant, also taking place significant and contextualized learning at the level of knowledge and skills. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244 https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244/3197 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 203-225 Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 203-225 Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 203-225 Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 203-225 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569163984896 |