Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Fátima
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Jorge, Fátima Regina, Martins, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244
Resumo: Highlighting the important role of the inter-relationship between the school and nonformal learning spaces, related with creative and innovative learning experiences, we present a study developed with students of the 4th year of the first cycle of basic education (9 years old), taking as research problem the understanding in what extension the realization of practical activities in the Garden of Castelo Branco (Jardim do Paço) stimulates science/mathematics learning and has impact on student learning at curricular level. In this perspective, we constructed and validated didactical resource and materials whose objective is to promote science/math learning, held in a non-formal education space, complementing the formal spaces with aspects arising from the relationship with the social and cultural environment. We present and analyze one of the proposed activities in a pedagogical visit to the Jardim do Paço, based on the observation and measurement of the shadows of the pupils. In terms of emotional involvement and attitudes, the results were very positive and relevant, also taking place significant and contextualized learning at the level of knowledge and skills.
id RCAP_10255f76083b72df7c9f0c1bac7a6fe3
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4244
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino BásicoHighlighting the important role of the inter-relationship between the school and nonformal learning spaces, related with creative and innovative learning experiences, we present a study developed with students of the 4th year of the first cycle of basic education (9 years old), taking as research problem the understanding in what extension the realization of practical activities in the Garden of Castelo Branco (Jardim do Paço) stimulates science/mathematics learning and has impact on student learning at curricular level. In this perspective, we constructed and validated didactical resource and materials whose objective is to promote science/math learning, held in a non-formal education space, complementing the formal spaces with aspects arising from the relationship with the social and cultural environment. We present and analyze one of the proposed activities in a pedagogical visit to the Jardim do Paço, based on the observation and measurement of the shadows of the pupils. In terms of emotional involvement and attitudes, the results were very positive and relevant, also taking place significant and contextualized learning at the level of knowledge and skills.Destacando el importante papel de la interrelación entre la escuela y los espácios de educación no formal, junto con experiencias creativas e innovadoras de aprendizaje, se presenta un estudio con alumnos de 4º año de educación primaria, tomando como problemática de investigación comprender en qué medida la realización de actividades prácticas en el Jardín de Castelo Branco (Jardim do Paço) estimula el aprendizaje de las ciencias/matemáticas y tiene impacto en los aprendizajes curriculares. En esta perspectiva, construimos y validamos recursos y materiales cuyo objetivo es promover aprendizajes de ciencias/matemáticas, desarrolladas en la educación no formal, como complemento de los espacios formales con aspectos derivados de la relación con el entorno social y cultural. Se presenta y analiza una de las actividades propuestas en una visita de estudio al Jardim do Paço desarrollada con base en la observación y la medición de las sombras de los alumnos. En cuanto a la implicación afectiva y las actitudes, los resultados fueron muy positivos y relevantes, teniendo también lugar aprendizajes significativos y contextualizados, al nivel de conocimientos y habilidades.Evidenciando a relevância do papel da inter-relação entre a escola e espaços de educação não formais, associada a experiências criativas e inovadoras de aprendizagem, apresenta-se um estudo desenvolvido com alunos de 4º ano do 1º Ciclo do Ensino Básico, tomando como problemática de investigação compreender em que medida a realização de atividades práticas no Jardim do Paço de Castelo Branco estimula a aprendizagem das ciências/matemática e se repercute nas aprendizagens de âmbito curricular. Nessa perspetiva, construímos e validámos recursos didáticos cujo objetivo é promover aprendizagens em ciências/matemática, realizadas num ambiente de educação não formal, complementando os espaços formais com aspetos decorrentes da relação com o meio social e cultural. Apresenta-se e analisa-se uma das atividades propostas numa visita de estudo ao Jardim do Paço desenvolvida com base na observação e medição das sombras dos alunos. Em termos de envolvimento afetivo e de atitudes, os resultados foram muito positivos e relevantes, tendo, igualmente, ocorrido aprendizagens significativas e contextualizadas, ao nível de conhecimentos e de capacidades.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 203-225Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 203-225Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 203-225Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 203-2251647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244/3197Paixão, FátimaJorge, Fátima ReginaMartins, Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:07Zoai:proa.ua.pt:article/4244Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.876858Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
title Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
spellingShingle Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
Paixão, Fátima
title_short Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
title_full Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
title_fullStr Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
title_full_unstemmed Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
title_sort Uma atividade criativa com luz e sombra no 1º Ciclo do Ensino Básico
author Paixão, Fátima
author_facet Paixão, Fátima
Jorge, Fátima Regina
Martins, Helena
author_role author
author2 Jorge, Fátima Regina
Martins, Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Fátima
Jorge, Fátima Regina
Martins, Helena
description Highlighting the important role of the inter-relationship between the school and nonformal learning spaces, related with creative and innovative learning experiences, we present a study developed with students of the 4th year of the first cycle of basic education (9 years old), taking as research problem the understanding in what extension the realization of practical activities in the Garden of Castelo Branco (Jardim do Paço) stimulates science/mathematics learning and has impact on student learning at curricular level. In this perspective, we constructed and validated didactical resource and materials whose objective is to promote science/math learning, held in a non-formal education space, complementing the formal spaces with aspects arising from the relationship with the social and cultural environment. We present and analyze one of the proposed activities in a pedagogical visit to the Jardim do Paço, based on the observation and measurement of the shadows of the pupils. In terms of emotional involvement and attitudes, the results were very positive and relevant, also taking place significant and contextualized learning at the level of knowledge and skills.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244
url https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4244/3197
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 203-225
Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 203-225
Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 203-225
Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 203-225
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569163984896