Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/37791 |
Resumo: | We bring to light some questions that contemplate the production of a critical curriculum - problematizing its content and its processing modes, electing for this effort the production of contemporary indigenous art in Brazil. We focus on two situations: the presentation of the macuxi artist Jaider Esbell at the State University of Rio de Janeiro at the event “Critical Borders” involving students in Visual Arts and some experiences in arts classes at the elementary school “Colégio Pedro II”- which, also in unfolding of the production of Esbell and fed by other processes of indigenous creation, develops situations crossed by problems of gender, resistance and alterity. We reflect on the subject through concrete situations, establishing the convergence between training and effective teaching driven by the expectation f breaking with opaque conceptual subjects in curriculums and practices |
id |
RCAP_17894d3e61217a45053acaa737d081d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/37791 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escolaCritic dimension : discursivities about the Indigenous (In) visibility in SchoolEducação artísticaProfessores - FormaçãoCultura indígenaMetodologiasCriticismoEnsaiosWe bring to light some questions that contemplate the production of a critical curriculum - problematizing its content and its processing modes, electing for this effort the production of contemporary indigenous art in Brazil. We focus on two situations: the presentation of the macuxi artist Jaider Esbell at the State University of Rio de Janeiro at the event “Critical Borders” involving students in Visual Arts and some experiences in arts classes at the elementary school “Colégio Pedro II”- which, also in unfolding of the production of Esbell and fed by other processes of indigenous creation, develops situations crossed by problems of gender, resistance and alterity. We reflect on the subject through concrete situations, establishing the convergence between training and effective teaching driven by the expectation f breaking with opaque conceptual subjects in curriculums and practicesUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaGuimarães, Alexandre Henrique MonteiroFrade, Isabela2019-04-01T15:15:25Z2018-092018-09-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/37791porIn: Matéria-prima. - Lisboa, 2013-. - Vol. 6, nº3 (Set./Dez. 2018)-, p. 37-54info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:35:08Zoai:repositorio.ul.pt:10451/37791Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:51:46.754473Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola Critic dimension : discursivities about the Indigenous (In) visibility in School |
title |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola |
spellingShingle |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola Guimarães, Alexandre Henrique Monteiro Educação artística Professores - Formação Cultura indígena Metodologias Criticismo Ensaios |
title_short |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola |
title_full |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola |
title_fullStr |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola |
title_full_unstemmed |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola |
title_sort |
Espaço crítico : discursividades sobre a (In)visibilidade indigena na escola |
author |
Guimarães, Alexandre Henrique Monteiro |
author_facet |
Guimarães, Alexandre Henrique Monteiro Frade, Isabela |
author_role |
author |
author2 |
Frade, Isabela |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Alexandre Henrique Monteiro Frade, Isabela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Professores - Formação Cultura indígena Metodologias Criticismo Ensaios |
topic |
Educação artística Professores - Formação Cultura indígena Metodologias Criticismo Ensaios |
description |
We bring to light some questions that contemplate the production of a critical curriculum - problematizing its content and its processing modes, electing for this effort the production of contemporary indigenous art in Brazil. We focus on two situations: the presentation of the macuxi artist Jaider Esbell at the State University of Rio de Janeiro at the event “Critical Borders” involving students in Visual Arts and some experiences in arts classes at the elementary school “Colégio Pedro II”- which, also in unfolding of the production of Esbell and fed by other processes of indigenous creation, develops situations crossed by problems of gender, resistance and alterity. We reflect on the subject through concrete situations, establishing the convergence between training and effective teaching driven by the expectation f breaking with opaque conceptual subjects in curriculums and practices |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09 2018-09-01T00:00:00Z 2019-04-01T15:15:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/37791 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/37791 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima. - Lisboa, 2013-. - Vol. 6, nº3 (Set./Dez. 2018)-, p. 37-54 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134453871673344 |