Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Vitor
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Maia, Pedro, Fonte, Vera
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.4758
Resumo: A distinctive and very particular work by Luiz de Freitas Branco (1890–1955), the 1.ª Suite Alentejana (1919) presents a less usual aspect of the composer's language – the evocation of folk elements from his region of choice, the Alentejo. Practically an aside in his musical output, the Suite nevertheless reflects a versatility in the aesthetic dimension of his language, simultaneously revealing his rational and universalistic sides, someone who has resorted to the means necessary to achieve a certain end. Although various authors recognise a folk element in the 1.ª Suite Alentejana, this aspect has yet to be explored in greater depth, on the basis of a more detailed study of the musical writing adopted by the composer. The aim of this article is to present an analysis of the score, focused on the different types of melodies and textures used, in order to identify and better understand how the composer incorporates folk melodies in the work’s musical discourse.
id RCAP_18d8ac100aa0c14a27d00da74540e302
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/4758
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas BrancoO folclorismo e a melodia na 1.ª Suite Alentejana (1919) de Luís de Freitas BrancoLuiz de Freitas Branco1.ª Suite AlentejanaNational musical folkloreMusical analysisLuiz de Freitas Branco1.ª Suite AlentejanaFolclorismo musical nacionalAnálise musicalA distinctive and very particular work by Luiz de Freitas Branco (1890–1955), the 1.ª Suite Alentejana (1919) presents a less usual aspect of the composer's language – the evocation of folk elements from his region of choice, the Alentejo. Practically an aside in his musical output, the Suite nevertheless reflects a versatility in the aesthetic dimension of his language, simultaneously revealing his rational and universalistic sides, someone who has resorted to the means necessary to achieve a certain end. Although various authors recognise a folk element in the 1.ª Suite Alentejana, this aspect has yet to be explored in greater depth, on the basis of a more detailed study of the musical writing adopted by the composer. The aim of this article is to present an analysis of the score, focused on the different types of melodies and textures used, in order to identify and better understand how the composer incorporates folk melodies in the work’s musical discourse.Obra distinta e particular na produção de Luiz de Freitas Branco (1890–1955), a 1.ª Suite Alentejana (1919) apresenta-se conotada com uma vertente menos usual da linguagem do compositor – a evocação de elementos folclorizantes da sua região de eleição, o Alentejo. Praticamente um aparte na sua criação musical, a Suite espelha assim uma versatilidade na sua dimensão estética, revelando concomitantemente um lado tão universalista como racional – alguém que se socorre dos meios necessários para atingir um determinado fim. Apesar de vários autores reconhecerem a vertente folclorista na 1.ª Suite Alentejana, este aspeto ainda está por explorar de forma mais aprofundada, partindo de um estudo mais detalhado da escrita musical adotada por Freitas Branco. Com este artigo pretendemos propor uma análise da partitura focada nos diferentes tipos de melodias e texturas utilizadas, de forma a identificar e compreender melhor de que modo o autor incorpora elementos de cariz folclórico no discurso musical da obra.CEHUM2023-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.4758https://doi.org/10.21814/diacritica.4758Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 28-46Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 28-462183-91740870-896710.21814/diacritica.37.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758/5942Direitos de Autor (c) 2023 Vitor Matos, Vera Fonte, Pedro Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, VitorMaia, PedroFonte, Vera2023-11-10T07:45:21Zoai:journals.uminho.pt:article/4758Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:39:46.958241Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
O folclorismo e a melodia na 1.ª Suite Alentejana (1919) de Luís de Freitas Branco
title Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
spellingShingle Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
Matos, Vitor
Luiz de Freitas Branco
1.ª Suite Alentejana
National musical folklore
Musical analysis
Luiz de Freitas Branco
1.ª Suite Alentejana
Folclorismo musical nacional
Análise musical
title_short Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
title_full Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
title_fullStr Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
title_full_unstemmed Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
title_sort Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
author Matos, Vitor
author_facet Matos, Vitor
Maia, Pedro
Fonte, Vera
author_role author
author2 Maia, Pedro
Fonte, Vera
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Vitor
Maia, Pedro
Fonte, Vera
dc.subject.por.fl_str_mv Luiz de Freitas Branco
1.ª Suite Alentejana
National musical folklore
Musical analysis
Luiz de Freitas Branco
1.ª Suite Alentejana
Folclorismo musical nacional
Análise musical
topic Luiz de Freitas Branco
1.ª Suite Alentejana
National musical folklore
Musical analysis
Luiz de Freitas Branco
1.ª Suite Alentejana
Folclorismo musical nacional
Análise musical
description A distinctive and very particular work by Luiz de Freitas Branco (1890–1955), the 1.ª Suite Alentejana (1919) presents a less usual aspect of the composer's language – the evocation of folk elements from his region of choice, the Alentejo. Practically an aside in his musical output, the Suite nevertheless reflects a versatility in the aesthetic dimension of his language, simultaneously revealing his rational and universalistic sides, someone who has resorted to the means necessary to achieve a certain end. Although various authors recognise a folk element in the 1.ª Suite Alentejana, this aspect has yet to be explored in greater depth, on the basis of a more detailed study of the musical writing adopted by the composer. The aim of this article is to present an analysis of the score, focused on the different types of melodies and textures used, in order to identify and better understand how the composer incorporates folk melodies in the work’s musical discourse.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.4758
https://doi.org/10.21814/diacritica.4758
url https://doi.org/10.21814/diacritica.4758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758/5942
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Vitor Matos, Vera Fonte, Pedro Maia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Vitor Matos, Vera Fonte, Pedro Maia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 28-46
Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 28-46
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.37.1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133658795212800