Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.4758 |
Resumo: | A distinctive and very particular work by Luiz de Freitas Branco (1890–1955), the 1.ª Suite Alentejana (1919) presents a less usual aspect of the composer's language – the evocation of folk elements from his region of choice, the Alentejo. Practically an aside in his musical output, the Suite nevertheless reflects a versatility in the aesthetic dimension of his language, simultaneously revealing his rational and universalistic sides, someone who has resorted to the means necessary to achieve a certain end. Although various authors recognise a folk element in the 1.ª Suite Alentejana, this aspect has yet to be explored in greater depth, on the basis of a more detailed study of the musical writing adopted by the composer. The aim of this article is to present an analysis of the score, focused on the different types of melodies and textures used, in order to identify and better understand how the composer incorporates folk melodies in the work’s musical discourse. |
id |
RCAP_18d8ac100aa0c14a27d00da74540e302 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/4758 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas BrancoO folclorismo e a melodia na 1.ª Suite Alentejana (1919) de Luís de Freitas BrancoLuiz de Freitas Branco1.ª Suite AlentejanaNational musical folkloreMusical analysisLuiz de Freitas Branco1.ª Suite AlentejanaFolclorismo musical nacionalAnálise musicalA distinctive and very particular work by Luiz de Freitas Branco (1890–1955), the 1.ª Suite Alentejana (1919) presents a less usual aspect of the composer's language – the evocation of folk elements from his region of choice, the Alentejo. Practically an aside in his musical output, the Suite nevertheless reflects a versatility in the aesthetic dimension of his language, simultaneously revealing his rational and universalistic sides, someone who has resorted to the means necessary to achieve a certain end. Although various authors recognise a folk element in the 1.ª Suite Alentejana, this aspect has yet to be explored in greater depth, on the basis of a more detailed study of the musical writing adopted by the composer. The aim of this article is to present an analysis of the score, focused on the different types of melodies and textures used, in order to identify and better understand how the composer incorporates folk melodies in the work’s musical discourse.Obra distinta e particular na produção de Luiz de Freitas Branco (1890–1955), a 1.ª Suite Alentejana (1919) apresenta-se conotada com uma vertente menos usual da linguagem do compositor – a evocação de elementos folclorizantes da sua região de eleição, o Alentejo. Praticamente um aparte na sua criação musical, a Suite espelha assim uma versatilidade na sua dimensão estética, revelando concomitantemente um lado tão universalista como racional – alguém que se socorre dos meios necessários para atingir um determinado fim. Apesar de vários autores reconhecerem a vertente folclorista na 1.ª Suite Alentejana, este aspeto ainda está por explorar de forma mais aprofundada, partindo de um estudo mais detalhado da escrita musical adotada por Freitas Branco. Com este artigo pretendemos propor uma análise da partitura focada nos diferentes tipos de melodias e texturas utilizadas, de forma a identificar e compreender melhor de que modo o autor incorpora elementos de cariz folclórico no discurso musical da obra.CEHUM2023-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.4758https://doi.org/10.21814/diacritica.4758Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 28-46Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 28-462183-91740870-896710.21814/diacritica.37.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758/5942Direitos de Autor (c) 2023 Vitor Matos, Vera Fonte, Pedro Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, VitorMaia, PedroFonte, Vera2023-11-10T07:45:21Zoai:journals.uminho.pt:article/4758Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:39:46.958241Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco O folclorismo e a melodia na 1.ª Suite Alentejana (1919) de Luís de Freitas Branco |
title |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco |
spellingShingle |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco Matos, Vitor Luiz de Freitas Branco 1.ª Suite Alentejana National musical folklore Musical analysis Luiz de Freitas Branco 1.ª Suite Alentejana Folclorismo musical nacional Análise musical |
title_short |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco |
title_full |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco |
title_fullStr |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco |
title_full_unstemmed |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco |
title_sort |
Folk music and melody in the 1.ª Suite Alentejana (1919) by Luiz de Freitas Branco |
author |
Matos, Vitor |
author_facet |
Matos, Vitor Maia, Pedro Fonte, Vera |
author_role |
author |
author2 |
Maia, Pedro Fonte, Vera |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos, Vitor Maia, Pedro Fonte, Vera |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Luiz de Freitas Branco 1.ª Suite Alentejana National musical folklore Musical analysis Luiz de Freitas Branco 1.ª Suite Alentejana Folclorismo musical nacional Análise musical |
topic |
Luiz de Freitas Branco 1.ª Suite Alentejana National musical folklore Musical analysis Luiz de Freitas Branco 1.ª Suite Alentejana Folclorismo musical nacional Análise musical |
description |
A distinctive and very particular work by Luiz de Freitas Branco (1890–1955), the 1.ª Suite Alentejana (1919) presents a less usual aspect of the composer's language – the evocation of folk elements from his region of choice, the Alentejo. Practically an aside in his musical output, the Suite nevertheless reflects a versatility in the aesthetic dimension of his language, simultaneously revealing his rational and universalistic sides, someone who has resorted to the means necessary to achieve a certain end. Although various authors recognise a folk element in the 1.ª Suite Alentejana, this aspect has yet to be explored in greater depth, on the basis of a more detailed study of the musical writing adopted by the composer. The aim of this article is to present an analysis of the score, focused on the different types of melodies and textures used, in order to identify and better understand how the composer incorporates folk melodies in the work’s musical discourse. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.4758 https://doi.org/10.21814/diacritica.4758 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.4758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4758/5942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Vitor Matos, Vera Fonte, Pedro Maia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Vitor Matos, Vera Fonte, Pedro Maia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 28-46 Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 28-46 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.37.1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133658795212800 |