O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285 |
Resumo: | ln this article one shows some theory-conceptuals elements of supporting the project 'TurmaMais' and the essential to his organisational conception. After some introductory notes and contextualisation one supports a model focused on the factors 'size' and 'compositional structure' of a class as organisational referents of the pupils and of the classes and subjects of planning and contrai by the schools. The results achieved and observed show obvious failures in the rates of failures anda better achievement equally significant in the quality of the schools leveis, meaning to confirm the efficiency of the proposals in the struggle against the school failure. The presentation of rates related to the probability of success in the schools generations that have started the third grade three years ago in severa! neighbouring schools would confirm the sustainability of the project as an organisational instrument of great effect in the survival of pupils in the schools environment and consequently of integration and schooling inclusion. |
id |
RCAP_1a7e1caca38a07a8c0f27c67851512cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3285 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolarln this article one shows some theory-conceptuals elements of supporting the project 'TurmaMais' and the essential to his organisational conception. After some introductory notes and contextualisation one supports a model focused on the factors 'size' and 'compositional structure' of a class as organisational referents of the pupils and of the classes and subjects of planning and contrai by the schools. The results achieved and observed show obvious failures in the rates of failures anda better achievement equally significant in the quality of the schools leveis, meaning to confirm the efficiency of the proposals in the struggle against the school failure. The presentation of rates related to the probability of success in the schools generations that have started the third grade three years ago in severa! neighbouring schools would confirm the sustainability of the project as an organisational instrument of great effect in the survival of pupils in the schools environment and consequently of integration and schooling inclusion.Neste artigo apresentam-se alguns elementos teórico-conceptuais de suporte ao projecto 'TurmaMais' e o essencial do seu figurino organizativo. Depois de algumas notas introdutórias e de contextualização, sustenta-se um modelo centrado nos factores 'dimensão' e 'estrutura composicional' da turma como referentes organizacionais determinantes no desempenho dos alunos e das turmas e passíveis de planificação e controlo por parte das escolas. Os resultados observados evidenciam quebras significativas nos índices de repetência e uma melhoria igualmente significativa na qualidade dos níveis escolares, tendendo assim a corroborar a adequabilidade da proposta no combate ao insucesso escolar. A apresentação de índices relativos à probabilidade de sucesso das gerações escolares que iniciaram o 3º ciclo há três anos atrás em várias escolas vizinhas, viria confirmar a sustentabilidade do projecto como instrumento organizacional de grande efeito na sobrevivência escolar dos alunos e consequentemente de integração e inclusão escolares.Universidade Católica Portuguesa2006-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3285Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 5 (2006); 114-1282182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2006.n5reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3285https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3285/3186Direitos de Autor (c) 2006 José L. C. Verdasca, Teodolinda Cruzhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVerdasca, José L. C.Cruz, Teodolinda2022-05-24T16:54:42Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3285Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:49.181297Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
title |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
spellingShingle |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar Verdasca, José L. C. |
title_short |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
title_full |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
title_fullStr |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
title_full_unstemmed |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
title_sort |
O projeto "TurmaMais": dialogando em torno de uma experiência no combate ao insucesso e abandono escolar |
author |
Verdasca, José L. C. |
author_facet |
Verdasca, José L. C. Cruz, Teodolinda |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Teodolinda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Verdasca, José L. C. Cruz, Teodolinda |
description |
ln this article one shows some theory-conceptuals elements of supporting the project 'TurmaMais' and the essential to his organisational conception. After some introductory notes and contextualisation one supports a model focused on the factors 'size' and 'compositional structure' of a class as organisational referents of the pupils and of the classes and subjects of planning and contrai by the schools. The results achieved and observed show obvious failures in the rates of failures anda better achievement equally significant in the quality of the schools leveis, meaning to confirm the efficiency of the proposals in the struggle against the school failure. The presentation of rates related to the probability of success in the schools generations that have started the third grade three years ago in severa! neighbouring schools would confirm the sustainability of the project as an organisational instrument of great effect in the survival of pupils in the schools environment and consequently of integration and schooling inclusion. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3285 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3285 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2006.3285 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3285/3186 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2006 José L. C. Verdasca, Teodolinda Cruz http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2006 José L. C. Verdasca, Teodolinda Cruz http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 5 (2006); 114-128 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2006.n5 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129850788708352 |