Key factors for eSports games success
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/132922 |
Resumo: | Dissertation presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business Intelligence |
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Key factors for eSports games successeSportsConsumer BehaviorData AnalysisInformation SystemsUses and gratifications theorySDG 9 - Industry, innovation and infrastructureSDG 9 - Inovação infraestruturaDissertation presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business IntelligenceeSports – electronic sports – are growing at a fast pace, having big traditional sports teams investing in this new reality, and big brands as well. A good measure of how an eSport is doing is the number of views, more views mean more supports from the fans and more fandom, that translates in bigger prize pools. Understanding what makes a game become popular, with a lot of views, helps the gaming companies develop successful games. Discovering what makes a game popular also uncovers what makes games fail, which is also helpful to the companies. Here it is proposed a theoretical model that explains the success determinants of e-sports. This model was empirically tested through a survey of 209 individuals’ perceptions. The hedonic factors, enjoyment and passing time, as well as the social factors, social presence and social interaction, are the most dominant ones, followed by the utilitarian factor, information seeking. Lastly, some people do not watch eSports, determining the barriers that make them not watch it is also important to entice them to join this growing trend that are the eSports.Os eSports – desportos eletrónicos – estão a crescer a um ritmo acelerado, com grandes equipas dos desportos tradicionais a investir nesta nova realidade, assim como grandes marcas. Uma boa forma de medir o sucesso de um eSport é o número de visualizações que este tem, mais visualizações significam um maior apoio dos fãs e maior fanatismo, o que por sua vez se traduz em maiores prémios finais. Entender o que faz um jogo se tornar popular, com muitas visualizações, ajuda as empresas criadoras de videojogos a desenvolver jogos de sucesso. Descobrir o que torna um jogo popular também revela o que os faz falhar, o que também ajuda as empresas desenvolvedoras. Foi proposto um modelo teórico que explica os fatores de sucesso dos eSports. O modelo foi testado empiricamente através de um questionário online que mostra a perceção de 209 indivíduos. Por fim, algumas pessoas não assistem a eSports, determinar as barreiras que os fazem não assistir também é importante, para atraí-los e fazê-los aderir a essa tendência crescente que são os eSports.Costa, Maria Manuela Simões Aparício daRUNAzevedo, Rodrigo Conde2022-01-172025-01-17T00:00:00Z2022-01-17T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/132922TID:202948170enginfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T05:11:35Zoai:run.unl.pt:10362/132922Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:47:38.273651Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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