Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iglesias-Crespo, Carlos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398
Resumo: This paper examines a long-neglected aspect of Giulio Camillo’s oeuvre: the role of the emotions and their systematic symbolisation via foot imagery in L’Idea del Theatro (1550) and De l’humana deificatione (c. 1542). A twofold hypothesis is suggested: on the one hand, Camillo’s negative association of feet with the emotions stems from his syncretic reading of Kabbalah and Christian theology; on the other, this conceptual blending is supported by the embodied cognitive dynamics intrinsic to the arts of memory’s imagines agentes in the tradition of the Rhetorica ad Herennium.
id RCAP_1b858765baa14596f09e12df4f0614b0
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/29398
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of MemoryThis paper examines a long-neglected aspect of Giulio Camillo’s oeuvre: the role of the emotions and their systematic symbolisation via foot imagery in L’Idea del Theatro (1550) and De l’humana deificatione (c. 1542). A twofold hypothesis is suggested: on the one hand, Camillo’s negative association of feet with the emotions stems from his syncretic reading of Kabbalah and Christian theology; on the other, this conceptual blending is supported by the embodied cognitive dynamics intrinsic to the arts of memory’s imagines agentes in the tradition of the Rhetorica ad Herennium.Este artículo examina un aspecto relegado de la obra de Giulio Camillo: el papel de las emociones y su simbolización sistemática a través de la imagen de los pies en L'Idea del Theatro (1550) y De l'humana deificatione (c. 1542). Se sugiere una doble hipótesis: por un lado, la asociación negativa de los pies hecha por Camilo con las emociones proviene de su lectura sincrética de la Cábala y la teología cristiana; por otro lado, esta mezcla conceptual se apoya en la dinámica cognitiva incorporada intrínseca a las imagines agentes de las artes de la memoria, en la tradición de la Rhetorica ad Herennium.Cet article examine un aspect longtemps négligé de l'œuvre de Giulio Camillo : le rôle des émotions et leur symbolisation systématique au moyen de l'imagerie des pieds dans L'Idea del Theatro (1550) et De l'humana deificatione (c. 1542). Une double hypothèse est proposée : d'une part, l'association négative des pieds aux émotions par G. Camillo découle de sa lecture syncrétique de la Kabbale et de la théologie chrétienne et, d'autre part, ce mélange conceptuel s’adosse à la dynamique cognitive incarnée, intrinsèque aux imagines agentes des arts de la mémoire dans la tradition de la Rhetorica ad Herennium.Este artigo examina um aspeto muito negligenciado da obra de Giulio Camillo: o papel das emoções e sua simbolização sistemática através da imagem dos pés em L'Idea del Theatro (1550) e De l'humana deificatione (c. 1542). Uma dupla hipótese é sugerida: por um lado, a associação negativa dos pés feita por Camillo com as emoções decorre de sua leitura sincrética da Cabala e da teologia cristã; por outro lado, essa mistura conceitual é sustentada pela dinâmica cognitiva incorporada intrínseca às imagines agentes das artes da memória, na tradição da Rhetorica ad Herennium.Universidade de Aveiro2022-06-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-1032183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398/20425Iglesias-Crespo, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:26:35Zoai:proa.ua.pt:article/29398Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:38.048666Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
title Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
spellingShingle Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
Iglesias-Crespo, Carlos
title_short Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
title_full Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
title_fullStr Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
title_full_unstemmed Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
title_sort Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
author Iglesias-Crespo, Carlos
author_facet Iglesias-Crespo, Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Iglesias-Crespo, Carlos
description This paper examines a long-neglected aspect of Giulio Camillo’s oeuvre: the role of the emotions and their systematic symbolisation via foot imagery in L’Idea del Theatro (1550) and De l’humana deificatione (c. 1542). A twofold hypothesis is suggested: on the one hand, Camillo’s negative association of feet with the emotions stems from his syncretic reading of Kabbalah and Christian theology; on the other, this conceptual blending is supported by the embodied cognitive dynamics intrinsic to the arts of memory’s imagines agentes in the tradition of the Rhetorica ad Herennium.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398
https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398
url https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398
https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398/20425
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103
2183-4334
0874-5498
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130499912826880