Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398 |
Resumo: | This paper examines a long-neglected aspect of Giulio Camillo’s oeuvre: the role of the emotions and their systematic symbolisation via foot imagery in L’Idea del Theatro (1550) and De l’humana deificatione (c. 1542). A twofold hypothesis is suggested: on the one hand, Camillo’s negative association of feet with the emotions stems from his syncretic reading of Kabbalah and Christian theology; on the other, this conceptual blending is supported by the embodied cognitive dynamics intrinsic to the arts of memory’s imagines agentes in the tradition of the Rhetorica ad Herennium. |
id |
RCAP_1b858765baa14596f09e12df4f0614b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/29398 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of MemoryThis paper examines a long-neglected aspect of Giulio Camillo’s oeuvre: the role of the emotions and their systematic symbolisation via foot imagery in L’Idea del Theatro (1550) and De l’humana deificatione (c. 1542). A twofold hypothesis is suggested: on the one hand, Camillo’s negative association of feet with the emotions stems from his syncretic reading of Kabbalah and Christian theology; on the other, this conceptual blending is supported by the embodied cognitive dynamics intrinsic to the arts of memory’s imagines agentes in the tradition of the Rhetorica ad Herennium.Este artículo examina un aspecto relegado de la obra de Giulio Camillo: el papel de las emociones y su simbolización sistemática a través de la imagen de los pies en L'Idea del Theatro (1550) y De l'humana deificatione (c. 1542). Se sugiere una doble hipótesis: por un lado, la asociación negativa de los pies hecha por Camilo con las emociones proviene de su lectura sincrética de la Cábala y la teología cristiana; por otro lado, esta mezcla conceptual se apoya en la dinámica cognitiva incorporada intrínseca a las imagines agentes de las artes de la memoria, en la tradición de la Rhetorica ad Herennium.Cet article examine un aspect longtemps négligé de l'œuvre de Giulio Camillo : le rôle des émotions et leur symbolisation systématique au moyen de l'imagerie des pieds dans L'Idea del Theatro (1550) et De l'humana deificatione (c. 1542). Une double hypothèse est proposée : d'une part, l'association négative des pieds aux émotions par G. Camillo découle de sa lecture syncrétique de la Kabbale et de la théologie chrétienne et, d'autre part, ce mélange conceptuel s’adosse à la dynamique cognitive incarnée, intrinsèque aux imagines agentes des arts de la mémoire dans la tradition de la Rhetorica ad Herennium.Este artigo examina um aspeto muito negligenciado da obra de Giulio Camillo: o papel das emoções e sua simbolização sistemática através da imagem dos pés em L'Idea del Theatro (1550) e De l'humana deificatione (c. 1542). Uma dupla hipótese é sugerida: por um lado, a associação negativa dos pés feita por Camillo com as emoções decorre de sua leitura sincrética da Cabala e da teologia cristã; por outro lado, essa mistura conceitual é sustentada pela dinâmica cognitiva incorporada intrínseca às imagines agentes das artes da memória, na tradição da Rhetorica ad Herennium.Universidade de Aveiro2022-06-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-1032183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398/20425Iglesias-Crespo, Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:26:35Zoai:proa.ua.pt:article/29398Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:38.048666Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
title |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
spellingShingle |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory Iglesias-Crespo, Carlos |
title_short |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
title_full |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
title_fullStr |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
title_full_unstemmed |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
title_sort |
Staging the Emotions in Giulio Camillo’s Theatre: Syncretism, Embodied Cognition and the Arts of Memory |
author |
Iglesias-Crespo, Carlos |
author_facet |
Iglesias-Crespo, Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Iglesias-Crespo, Carlos |
description |
This paper examines a long-neglected aspect of Giulio Camillo’s oeuvre: the role of the emotions and their systematic symbolisation via foot imagery in L’Idea del Theatro (1550) and De l’humana deificatione (c. 1542). A twofold hypothesis is suggested: on the one hand, Camillo’s negative association of feet with the emotions stems from his syncretic reading of Kabbalah and Christian theology; on the other, this conceptual blending is supported by the embodied cognitive dynamics intrinsic to the arts of memory’s imagines agentes in the tradition of the Rhetorica ad Herennium. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398 https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398 |
url |
https://doi.org/10.34624/agora.v0i24.1.29398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398 https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/29398/20425 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103 Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103 Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103 Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 24.1 (2022): Ágora. Estudos Clássicos em Debate — Ars memorativa; 83-103 2183-4334 0874-5498 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130499912826880 |