Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Alexandra
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8
Resumo: As beer production occurs worldwide, advertisements may associate its consumption with a national and/or regional product. This paper focuses on the analysis of deictics used in the advertising discourse of the Madeiran beer brand CORAL. To meet this end, the corpus collected comprises 578 advertisements published between 1980 and 2020 on its official site and Facebook page. Based on the proximization theory (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), the quantitative and qualitative analysis carried out highlights Madeira’s insularity, through spatial, personal, emotional, axiological, and epistemic proximization. The results obtained also highlight the need for further research on both illocutionary and face-threatening acts in this same corpus, as well as the need to undertake comparative studies of corpora of other alcoholic drink brands to draw broader conclusions about this discursive practice.
id RCAP_1bd99c7d6a19d89dfb0fc83d31c90bc0
oai_identifier_str oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10941
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020A dêixis e a proximização em anúncios publicitários da cerveja CORAL entre 1980 e 2020Discurso publicitárioProximizaçãoDêixisCerveja CORALAdvertising discourseProximizationDeixisCORAL beerAs beer production occurs worldwide, advertisements may associate its consumption with a national and/or regional product. This paper focuses on the analysis of deictics used in the advertising discourse of the Madeiran beer brand CORAL. To meet this end, the corpus collected comprises 578 advertisements published between 1980 and 2020 on its official site and Facebook page. Based on the proximization theory (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), the quantitative and qualitative analysis carried out highlights Madeira’s insularity, through spatial, personal, emotional, axiological, and epistemic proximization. The results obtained also highlight the need for further research on both illocutionary and face-threatening acts in this same corpus, as well as the need to undertake comparative studies of corpora of other alcoholic drink brands to draw broader conclusions about this discursive practice.Como a produção de cerveja ocorre em todo mundo, os anúncios publicitários podem associar o seu consumo a um produto nacional e/ou regional. O presente artigo tem como objetivo analisar o uso da dêixis na publicidade da cerveja madeirense CORAL, com base num corpus de 578 anúncios publicitados entre 1980 e 2020 no site oficial e na página de Facebook desta marca. Assente na teoria da proximização (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), a análise quantitativa e qualitativa efetuada deixa transparecer a ênfase dada à insularidade madeirense, através de proximização espacial, pessoal, emocional, axiológica e epistémica. Os resultados obtidos remetem, ainda, para a necessidade de continuidade da pesquisa sobre atos ilocutórios e atos ameaçadores de face neste mesmo corpus, bem como a premência da realização de estudos comparativos de corpora de outras marcas de bebidas alcoólicas para conclusões mais alargadas sobre o discurso publicitário em causa.Redis: Revista de Estudos do Discurso2021-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red10a8https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 10 (2021): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 215-2452183-395810.21747/21833958/red10reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941/10015Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Alexandra2023-12-29T11:15:24Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10941Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:35.961075Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
A dêixis e a proximização em anúncios publicitários da cerveja CORAL entre 1980 e 2020
title Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
spellingShingle Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
Nunes, Alexandra
Discurso publicitário
Proximização
Dêixis
Cerveja CORAL
Advertising discourse
Proximization
Deixis
CORAL beer
title_short Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
title_full Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
title_fullStr Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
title_full_unstemmed Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
title_sort Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
author Nunes, Alexandra
author_facet Nunes, Alexandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Alexandra
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso publicitário
Proximização
Dêixis
Cerveja CORAL
Advertising discourse
Proximization
Deixis
CORAL beer
topic Discurso publicitário
Proximização
Dêixis
Cerveja CORAL
Advertising discourse
Proximization
Deixis
CORAL beer
description As beer production occurs worldwide, advertisements may associate its consumption with a national and/or regional product. This paper focuses on the analysis of deictics used in the advertising discourse of the Madeiran beer brand CORAL. To meet this end, the corpus collected comprises 578 advertisements published between 1980 and 2020 on its official site and Facebook page. Based on the proximization theory (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), the quantitative and qualitative analysis carried out highlights Madeira’s insularity, through spatial, personal, emotional, axiological, and epistemic proximization. The results obtained also highlight the need for further research on both illocutionary and face-threatening acts in this same corpus, as well as the need to undertake comparative studies of corpora of other alcoholic drink brands to draw broader conclusions about this discursive practice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8
https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8
url https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941/10015
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discurso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discurso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
dc.source.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 10 (2021): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 215-245
2183-3958
10.21747/21833958/red10
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130753205796864