Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8 |
Resumo: | As beer production occurs worldwide, advertisements may associate its consumption with a national and/or regional product. This paper focuses on the analysis of deictics used in the advertising discourse of the Madeiran beer brand CORAL. To meet this end, the corpus collected comprises 578 advertisements published between 1980 and 2020 on its official site and Facebook page. Based on the proximization theory (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), the quantitative and qualitative analysis carried out highlights Madeira’s insularity, through spatial, personal, emotional, axiological, and epistemic proximization. The results obtained also highlight the need for further research on both illocutionary and face-threatening acts in this same corpus, as well as the need to undertake comparative studies of corpora of other alcoholic drink brands to draw broader conclusions about this discursive practice. |
id |
RCAP_1bd99c7d6a19d89dfb0fc83d31c90bc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10941 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020A dêixis e a proximização em anúncios publicitários da cerveja CORAL entre 1980 e 2020Discurso publicitárioProximizaçãoDêixisCerveja CORALAdvertising discourseProximizationDeixisCORAL beerAs beer production occurs worldwide, advertisements may associate its consumption with a national and/or regional product. This paper focuses on the analysis of deictics used in the advertising discourse of the Madeiran beer brand CORAL. To meet this end, the corpus collected comprises 578 advertisements published between 1980 and 2020 on its official site and Facebook page. Based on the proximization theory (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), the quantitative and qualitative analysis carried out highlights Madeira’s insularity, through spatial, personal, emotional, axiological, and epistemic proximization. The results obtained also highlight the need for further research on both illocutionary and face-threatening acts in this same corpus, as well as the need to undertake comparative studies of corpora of other alcoholic drink brands to draw broader conclusions about this discursive practice.Como a produção de cerveja ocorre em todo mundo, os anúncios publicitários podem associar o seu consumo a um produto nacional e/ou regional. O presente artigo tem como objetivo analisar o uso da dêixis na publicidade da cerveja madeirense CORAL, com base num corpus de 578 anúncios publicitados entre 1980 e 2020 no site oficial e na página de Facebook desta marca. Assente na teoria da proximização (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), a análise quantitativa e qualitativa efetuada deixa transparecer a ênfase dada à insularidade madeirense, através de proximização espacial, pessoal, emocional, axiológica e epistémica. Os resultados obtidos remetem, ainda, para a necessidade de continuidade da pesquisa sobre atos ilocutórios e atos ameaçadores de face neste mesmo corpus, bem como a premência da realização de estudos comparativos de corpora de outras marcas de bebidas alcoólicas para conclusões mais alargadas sobre o discurso publicitário em causa.Redis: Revista de Estudos do Discurso2021-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red10a8https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 10 (2021): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 215-2452183-395810.21747/21833958/red10reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941/10015Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Alexandra2023-12-29T11:15:24Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10941Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:35.961075Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 A dêixis e a proximização em anúncios publicitários da cerveja CORAL entre 1980 e 2020 |
title |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 |
spellingShingle |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 Nunes, Alexandra Discurso publicitário Proximização Dêixis Cerveja CORAL Advertising discourse Proximization Deixis CORAL beer |
title_short |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 |
title_full |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 |
title_fullStr |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 |
title_full_unstemmed |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 |
title_sort |
Deixis and proximization in CORAL beer advertisements run between 1980 and 2020 |
author |
Nunes, Alexandra |
author_facet |
Nunes, Alexandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Alexandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso publicitário Proximização Dêixis Cerveja CORAL Advertising discourse Proximization Deixis CORAL beer |
topic |
Discurso publicitário Proximização Dêixis Cerveja CORAL Advertising discourse Proximization Deixis CORAL beer |
description |
As beer production occurs worldwide, advertisements may associate its consumption with a national and/or regional product. This paper focuses on the analysis of deictics used in the advertising discourse of the Madeiran beer brand CORAL. To meet this end, the corpus collected comprises 578 advertisements published between 1980 and 2020 on its official site and Facebook page. Based on the proximization theory (Kopytowska 2014a-b, 2015a-b, 2018, 2020), the quantitative and qualitative analysis carried out highlights Madeira’s insularity, through spatial, personal, emotional, axiological, and epistemic proximization. The results obtained also highlight the need for further research on both illocutionary and face-threatening acts in this same corpus, as well as the need to undertake comparative studies of corpora of other alcoholic drink brands to draw broader conclusions about this discursive practice. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8 https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8 |
url |
https://doi.org/10.21747/21833958/red10a8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941 https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10941/10015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discurso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discurso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 10 (2021): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 215-245 2183-3958 10.21747/21833958/red10 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130753205796864 |