Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, José Alexandre
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Estrada, Assumpta, Nascimento, Maria Manuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11169
Resumo: The need to know the attitudes of teachers in relation to Statistics is recognized. Therefore, it’s possible to know better the teachers predisposition and commitment in the teaching and learning processes and also in their training. This study with 1098 teachers of the 1st and 2nd cycle of portuguese basic education focuses on the measurement of attitudes towards Statistics and theirs components by using a tested scale with good psychometric characteristics, EAEE.A general positive attitude towards Statistics of the surveyed teachers was found, in a global level as well as in the components level.
id RCAP_1c6b526521647554a419ac49be88cb83
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11169
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachersContrariando o “velho do Restelo”: análise global e componentes das atitudes em relação à estatística em professores PortuguesesThe need to know the attitudes of teachers in relation to Statistics is recognized. Therefore, it’s possible to know better the teachers predisposition and commitment in the teaching and learning processes and also in their training. This study with 1098 teachers of the 1st and 2nd cycle of portuguese basic education focuses on the measurement of attitudes towards Statistics and theirs components by using a tested scale with good psychometric characteristics, EAEE.A general positive attitude towards Statistics of the surveyed teachers was found, in a global level as well as in the components level.Es necesario conocer las actitudes de los profesores hacia la estadística, en el sentido de entender mejor su predisposición y compromiso hacia el proceso de enseñanza-aprendizaje y su formación. Así, este estudio con 1098 profesores portugueses de 1º y 2º ciclo de educación básica se centra en la medición de las actitudes hacia la estadística y sus componentes, utilizando una escala ya probada y con buenas características psicométricas, EAEE. Los resultados obtenidos indican que la actitud hacia la Estadística de los profesores encuestados es, en general, positiva, tanto a nivel global, como a nivel de los componentes.É necessário conhecer as atitudes dos professores em relação à Estatística, no sentido de entender melhor a sua predisposição e comprometimento para com o processo de ensino e aprendizagem e a sua formação. Assim, este estudo com 1098 docentes do 1º e do 2º ciclo do ensino básico centra-se na medição das atitudes em relação à Estatística e na análise das respetivas componentes, usando uma escala testada e com boas características psicométricas, EAEE. Concluiu-se que a atitude em relação à estatística por parte dos professores inquiridos foi, em geral, positiva, tanto a nível global, como das componentes.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11169https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11169Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 133-146Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 133-146Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 133-146Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 133-1461647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11169https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11169/7285Martins, José AlexandreEstrada, AssumptaNascimento, Maria Manuelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:13Zoai:proa.ua.pt:article/11169Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.543784Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
Contrariando o “velho do Restelo”: análise global e componentes das atitudes em relação à estatística em professores Portugueses
title Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
spellingShingle Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
Martins, José Alexandre
title_short Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
title_full Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
title_fullStr Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
title_full_unstemmed Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
title_sort Contradicting the “oldman of Restelo”: global analysis and components of the attitudes towards statistics in Portuguese teachers
author Martins, José Alexandre
author_facet Martins, José Alexandre
Estrada, Assumpta
Nascimento, Maria Manuel
author_role author
author2 Estrada, Assumpta
Nascimento, Maria Manuel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, José Alexandre
Estrada, Assumpta
Nascimento, Maria Manuel
description The need to know the attitudes of teachers in relation to Statistics is recognized. Therefore, it’s possible to know better the teachers predisposition and commitment in the teaching and learning processes and also in their training. This study with 1098 teachers of the 1st and 2nd cycle of portuguese basic education focuses on the measurement of attitudes towards Statistics and theirs components by using a tested scale with good psychometric characteristics, EAEE.A general positive attitude towards Statistics of the surveyed teachers was found, in a global level as well as in the components level.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11169
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11169
url https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11169
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11169/7285
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 133-146
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 133-146
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 133-146
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 133-146
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571458269184