O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/10216/156942 |
Resumo: | The linguistic reflective knowledge is part of the students' learning, inserted in grammar didactics, a specific component of Portuguese didactics. From the perspective of Pedagogical Linguistics, this work should focus on the development of students' linguistic awareness, with a view to deepening explicit knowledge. In this essay, we describe the grammar laboratory model, as illustrated by Duarte (1992) and Rodrigues and Silvano (2010), and we trace an exemplary pedagogical path of an experimental proposal aimed at studying the temporal value in adverbial subordination for the 7th grade. The laboratory has two objectives: to identify and classify clauses with time value and to understand the notions of anteriority, simultaneity and posteriority associated with these clauses. We also consider the concept of "didactic sequence". Finally, we draw some conclusions about the innovative character of this approach since grammar learning is often rooted in traditional teaching methods. |
id |
RCAP_1c8b587faa4df0abcf8b4da4ea25b6f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/156942 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramaticalThe linguistic reflective knowledge is part of the students' learning, inserted in grammar didactics, a specific component of Portuguese didactics. From the perspective of Pedagogical Linguistics, this work should focus on the development of students' linguistic awareness, with a view to deepening explicit knowledge. In this essay, we describe the grammar laboratory model, as illustrated by Duarte (1992) and Rodrigues and Silvano (2010), and we trace an exemplary pedagogical path of an experimental proposal aimed at studying the temporal value in adverbial subordination for the 7th grade. The laboratory has two objectives: to identify and classify clauses with time value and to understand the notions of anteriority, simultaneity and posteriority associated with these clauses. We also consider the concept of "didactic sequence". Finally, we draw some conclusions about the innovative character of this approach since grammar learning is often rooted in traditional teaching methods.20232023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/156942por1984-841210.5007/1984-8412.2023.e90538Correia, Miguelinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-02T01:25:38Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/156942Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:30.829457Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
title |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
spellingShingle |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical Correia, Miguel |
title_short |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
title_full |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
title_fullStr |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
title_full_unstemmed |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
title_sort |
O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical |
author |
Correia, Miguel |
author_facet |
Correia, Miguel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Miguel |
description |
The linguistic reflective knowledge is part of the students' learning, inserted in grammar didactics, a specific component of Portuguese didactics. From the perspective of Pedagogical Linguistics, this work should focus on the development of students' linguistic awareness, with a view to deepening explicit knowledge. In this essay, we describe the grammar laboratory model, as illustrated by Duarte (1992) and Rodrigues and Silvano (2010), and we trace an exemplary pedagogical path of an experimental proposal aimed at studying the temporal value in adverbial subordination for the 7th grade. The laboratory has two objectives: to identify and classify clauses with time value and to understand the notions of anteriority, simultaneity and posteriority associated with these clauses. We also consider the concept of "didactic sequence". Finally, we draw some conclusions about the innovative character of this approach since grammar learning is often rooted in traditional teaching methods. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023 2023-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10216/156942 |
url |
https://hdl.handle.net/10216/156942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1984-8412 10.5007/1984-8412.2023.e90538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137078879977472 |