O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Miguel
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/156942
Resumo: The linguistic reflective knowledge is part of the students' learning, inserted in grammar didactics, a specific component of Portuguese didactics. From the perspective of Pedagogical Linguistics, this work should focus on the development of students' linguistic awareness, with a view to deepening explicit knowledge. In this essay, we describe the grammar laboratory model, as illustrated by Duarte (1992) and Rodrigues and Silvano (2010), and we trace an exemplary pedagogical path of an experimental proposal aimed at studying the temporal value in adverbial subordination for the 7th grade. The laboratory has two objectives: to identify and classify clauses with time value and to understand the notions of anteriority, simultaneity and posteriority associated with these clauses. We also consider the concept of "didactic sequence". Finally, we draw some conclusions about the innovative character of this approach since grammar learning is often rooted in traditional teaching methods.
id RCAP_1c8b587faa4df0abcf8b4da4ea25b6f7
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/156942
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramaticalThe linguistic reflective knowledge is part of the students' learning, inserted in grammar didactics, a specific component of Portuguese didactics. From the perspective of Pedagogical Linguistics, this work should focus on the development of students' linguistic awareness, with a view to deepening explicit knowledge. In this essay, we describe the grammar laboratory model, as illustrated by Duarte (1992) and Rodrigues and Silvano (2010), and we trace an exemplary pedagogical path of an experimental proposal aimed at studying the temporal value in adverbial subordination for the 7th grade. The laboratory has two objectives: to identify and classify clauses with time value and to understand the notions of anteriority, simultaneity and posteriority associated with these clauses. We also consider the concept of "didactic sequence". Finally, we draw some conclusions about the innovative character of this approach since grammar learning is often rooted in traditional teaching methods.20232023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/156942por1984-841210.5007/1984-8412.2023.e90538Correia, Miguelinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-02T01:25:38Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/156942Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:30.829457Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
title O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
spellingShingle O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
Correia, Miguel
title_short O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
title_full O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
title_fullStr O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
title_full_unstemmed O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
title_sort O ensino-aprendizagem do valor temporal na aula de Português Língua Materna: uma proposta de laboratório gramatical
author Correia, Miguel
author_facet Correia, Miguel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Miguel
description The linguistic reflective knowledge is part of the students' learning, inserted in grammar didactics, a specific component of Portuguese didactics. From the perspective of Pedagogical Linguistics, this work should focus on the development of students' linguistic awareness, with a view to deepening explicit knowledge. In this essay, we describe the grammar laboratory model, as illustrated by Duarte (1992) and Rodrigues and Silvano (2010), and we trace an exemplary pedagogical path of an experimental proposal aimed at studying the temporal value in adverbial subordination for the 7th grade. The laboratory has two objectives: to identify and classify clauses with time value and to understand the notions of anteriority, simultaneity and posteriority associated with these clauses. We also consider the concept of "didactic sequence". Finally, we draw some conclusions about the innovative character of this approach since grammar learning is often rooted in traditional teaching methods.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023
2023-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/156942
url https://hdl.handle.net/10216/156942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1984-8412
10.5007/1984-8412.2023.e90538
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137078879977472