EDUCAÇÃO ANTIRRACISTA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇO
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.27868 |
Resumo: | Research with the theme of Anti-racist Education has been highlighted since Law 10.639/2003, since discussions about racism in Basic Education have been a necessary agenda. This paper aims to present an overview of research carried out on this topic and published in the period between 2003 and 2021. For this purpose, in June 2021, a search was carried out on the CAPES Journal Portal for articles with the descriptors “Basic Education”, “Anti-racist Education”, “Law 10.639/2003, “History of Africa” and “Structural Racism”. 865 articles were identified. After reading all titles, 11 were selected for analysis, which, in each descriptor, were related to the theme of Anti-racist Education. There was a growing number of surveys involving these descriptors and the interest in understanding the implementation of the aforementioned law in the educational context as a policy of affirmation and reparation that has been claimed for a long time by the Brazilian Black Movement. |
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EDUCAÇÃO ANTIRRACISTA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SERVIÇOResearch with the theme of Anti-racist Education has been highlighted since Law 10.639/2003, since discussions about racism in Basic Education have been a necessary agenda. This paper aims to present an overview of research carried out on this topic and published in the period between 2003 and 2021. For this purpose, in June 2021, a search was carried out on the CAPES Journal Portal for articles with the descriptors “Basic Education”, “Anti-racist Education”, “Law 10.639/2003, “History of Africa” and “Structural Racism”. 865 articles were identified. After reading all titles, 11 were selected for analysis, which, in each descriptor, were related to the theme of Anti-racist Education. There was a growing number of surveys involving these descriptors and the interest in understanding the implementation of the aforementioned law in the educational context as a policy of affirmation and reparation that has been claimed for a long time by the Brazilian Black Movement. As pesquisas com a temática da Educação Antirracista têm alcançado destaque a partir da Lei 10.639/2003, uma vez que as discussões acerca do racismo na Educação Básica têm sido uma pauta necessária. Este trabalho tem por objetivo apresentar um panorama das pesquisas realizadas sobre este tema e publicadas no período compreendido entre os anos de 2003 e 2021. Para tanto, no mês de junho do ano de 2021 foi realizada uma busca no Portal de Periódicos da CAPES de artigos com os descritores “Educação Básica”, “Educação Antirracista”, “Lei 10.639/2003, “História da África” e “Racismo Estrutural”. Foram identificados 865 artigos. Após a leitura de todos os títulos, foram selecionados 11 para análise, os quais, em cada descritor, relacionavam-se com a temática da Educação Antirracista. Verificou-se uma crescente nos números das pesquisas que envolvem estes descritores e o interesse em compreender a implementação da referida lei no contexto educacional como uma política de afirmação e reparação pleiteada por muito tempo pelo Movimento Negro brasileiro. Verificou-se, também, o importante papel da formação de professores em serviço para a constituição de seu desenvolvimento profissional e de seu papel na efetivação de uma educação, de fato, antirracista. Universidade de Aveiro2022-12-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.27868https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.27868Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 86-97Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 86-97Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 86-97Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 86-971647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/27868https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/27868/21285Direitos de Autor (c) 2022 Fabiana Alves de Almeida, Mariana Aranha de Souza, Adriana Nunes Steinhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida, Fabiana Alvesde Souza, Mariana AranhaStein, Adriana Nunes2023-02-24T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/27868Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:07.300493Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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