Gestão curricular intencional numa comunidade de prática online

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Margarida Morais
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/1022
Resumo: Uma das vertentes da investigação em Educação em Ciência visa a melhoria do processo de ensino e aprendizagem. Parece haver uma natural convergência de interesses entre professores e investigadores que, contudo, nem sempre se concretiza em formas de trabalho colaborativo. Este distanciamento entre a investigação e a prática docente foi identificado e tem sido razão para o desenvolvimento de muitos projectos de investigação, entre os quais se destaca o projecto “Investigação e Práticas lectivas em Educação em Ciência: dinâmicas de interacção”, que enquadrou este estudo. O referido projecto visa contribuir para a articulação entre as práticas educativas e a investigação em Educação em Ciência. Constituiu-se uma comunidade de prática online tendo em vista potenciar o desenvolvimento profissional de todos os envolvidos. A questão central deste estudo diz respeito às implicações decorrentes do envolvimento de professores e investigadores numa comunidade de prática online, ao nível da sua gestão curricular intencional. Optou-se por uma metodologia de natureza predominantemente qualitativa, descritiva, exploratória e do tipo estudo de caso único, sendo o caso um grupo de professores e investigadores do referido projecto. Este estudo compreendeu duas fases. Na primeira, procedeu-se à selecção do grupo a analisar, tendo por base os seguintes critérios: a) o índice de sentimento de comunidade (McMillan & Chavis, 1986); b) a forma de trabalho do grupo; c) a presença de indicadores de comunidade de prática (Wenger, 1998). Na segunda fase, procurou-se analisar a gestão curricular intencional realizada pelo grupo seleccionado ao nível de objectivos educacionais e estratégias/actividades, assim como a sua fundamentação. Procurou-se ainda identificar as barreiras sentidas pelos membros do grupo relativas ao trabalho em comunidade de prática online. Como técnicas de recolha de dados recorreu-se a: a) inquérito por questionário; b) observação directa (mediada pela plataforma Blackboard academic suite) não participante; c) recolha de documentos. Quanto às técnicas de análise de dados optou-se por: a) análise estatística descritiva; b) análise de conteúdo; c) análise documental interna. Os resultados indicam que no decurso do trabalho desenvolvido na comunidade de prática online, constituída, os seus membros: a) sentiram dificuldades de explicitação de objectivos educacionais e de momentos e formas de avaliação; b) integraram no trabalho desenvolvido indicadores oriundos da investigação, nomeadamente relativos a trabalho de campo, resolução de problemas e movimento Ciência, Tecnologia e Sociedade; c) fundamentaram pouco as práticas desenvolvidas, tendo-se verificado que a existente remeteu para a adequação ao contexto e incidiu essencialmente sobre as tarefas planificadas; d) reconheceram como condicionantes à sua participação barreiras de cariz social, temporal e de pré-requisitos. ABSTRACT: One of the areas of Science Education research aims at the improvement of the process of teaching and learning. There appears to be a natural convergence of interests between teachers and researchers that, nevertheless, does not always materialize in forms of collaborative work. This gap between research and teaching practice was identified and has been a reason for the development of many research projects, among which the project “Investigation and school Practices in Science Education: dynamic of interaction” stands out, that “harbors” the present study. The above-mentioned project aims to contribute towards the articulation between the educational practices and research in Science Education. An online community of practice was constituted that aims to promote the professional development of all members involved. The central question of this study concerns the implications resulting from the involvement of teachers and researchers in an online community of practice at the level of their intended curriculum management. We opted for a methodology of a predominantly qualitative, descriptive and exploratory nature, of the single case study type. The case is confined to a group of teachers and researchers of the above-mentioned project. This study had two phases. In the first one, we selected the group to analyze, based on the following criteria: a) the sense of community index (McMillan and Chavis, 1986); b) group work formats; c) the presence of community of practice indicators (Wenger, 1998). In the second phase, we analyzed the intended curriculum management carried out by the selected group at the level of educational objectives and strategies/activities, as well as their grounding. We also identified the obstacles faced by the members of the group as to the online community of practice work. The data gathering techniques/instruments were the following: a) inquiry/questionnaire; b) direct (mediated by the LMS Blackboard) and non participant observation; c) collection of documents. As for the data analysis techniques we elected: a) descriptive statistical analysis; b) content analysis; c) internal documental analysis. The results indicate that in the course of the work developed in the online community of practice, its members: a) found it hard to express the educational objectives and the moments and forms of evaluation; b) integrated research indicators in the work developed, namely related to field work, problem solving and the Science, Technology and Society movement; c) the practices developed were little substantiated and, when this happened, it pointed to the adequacy to the context and focused on the planned tasks; d) recognized as barriers to their participation in the community of practice, obstacles of social, time and prerequisite skills nature.
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Na segunda fase, procurou-se analisar a gestão curricular intencional realizada pelo grupo seleccionado ao nível de objectivos educacionais e estratégias/actividades, assim como a sua fundamentação. Procurou-se ainda identificar as barreiras sentidas pelos membros do grupo relativas ao trabalho em comunidade de prática online. Como técnicas de recolha de dados recorreu-se a: a) inquérito por questionário; b) observação directa (mediada pela plataforma Blackboard academic suite) não participante; c) recolha de documentos. Quanto às técnicas de análise de dados optou-se por: a) análise estatística descritiva; b) análise de conteúdo; c) análise documental interna. 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This study had two phases. In the first one, we selected the group to analyze, based on the following criteria: a) the sense of community index (McMillan and Chavis, 1986); b) group work formats; c) the presence of community of practice indicators (Wenger, 1998). In the second phase, we analyzed the intended curriculum management carried out by the selected group at the level of educational objectives and strategies/activities, as well as their grounding. We also identified the obstacles faced by the members of the group as to the online community of practice work. The data gathering techniques/instruments were the following: a) inquiry/questionnaire; b) direct (mediated by the LMS Blackboard) and non participant observation; c) collection of documents. As for the data analysis techniques we elected: a) descriptive statistical analysis; b) content analysis; c) internal documental analysis. 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This gap between research and teaching practice was identified and has been a reason for the development of many research projects, among which the project “Investigation and school Practices in Science Education: dynamic of interaction” stands out, that “harbors” the present study. The above-mentioned project aims to contribute towards the articulation between the educational practices and research in Science Education. An online community of practice was constituted that aims to promote the professional development of all members involved. The central question of this study concerns the implications resulting from the involvement of teachers and researchers in an online community of practice at the level of their intended curriculum management. We opted for a methodology of a predominantly qualitative, descriptive and exploratory nature, of the single case study type. The case is confined to a group of teachers and researchers of the above-mentioned project. This study had two phases. In the first one, we selected the group to analyze, based on the following criteria: a) the sense of community index (McMillan and Chavis, 1986); b) group work formats; c) the presence of community of practice indicators (Wenger, 1998). In the second phase, we analyzed the intended curriculum management carried out by the selected group at the level of educational objectives and strategies/activities, as well as their grounding. We also identified the obstacles faced by the members of the group as to the online community of practice work. The data gathering techniques/instruments were the following: a) inquiry/questionnaire; b) direct (mediated by the LMS Blackboard) and non participant observation; c) collection of documents. As for the data analysis techniques we elected: a) descriptive statistical analysis; b) content analysis; c) internal documental analysis. 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