Media and information literacy as a competency in participatory journalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Matheus Cestari
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161
Resumo: With the growth and consolidation of the internet, the emergence of a more democratic and horizontal communication, with more active participation of the subject, mainly in journalistic contents, was envisaged. However, the reflection of this thinking is not seen in practice, since the individual is less active than one imagined. He manifests more interest in entertainment, than by critical content that favors democratic practices (Borger et al., 2012). To change this scenario, it is believed that the Media and Information Literacy -MIL (Bauer, 2011, Grizzle, 2016, UNESCO, 2016) is a great contribution, promoting the empowerment of the subject so that he knows the communicational system as a whole and may have the tools to participate actively and critically in media content. This article has as main objective to make a bibliographical review of the concepts of Participatory Journalism and Media and Information Literacy, in order to perceive the direct relationship that exists between both, anchored, also inan empirical research. The field research is based on producing clues that allow us to analyze how the interviewees interpret and collaborate with the media contents by framing them, for example, in the levels of Media Literacy described by Bauer and in the concepts of MIL of UNESCO.
id RCAP_2090ff368990566902464a14eb79f308
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/161
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Media and information literacy as a competency in participatory journalismA alfabetização midiática e informacional como competência no Jornalismo participativoAlfabetização Midiática e InformacionalJornalismo ParticipativoEducação MidiáticaLiteracia MediáticaMedia and Information LiteracyParticipatory JournalismMedia EducationMedia LiteracyWith the growth and consolidation of the internet, the emergence of a more democratic and horizontal communication, with more active participation of the subject, mainly in journalistic contents, was envisaged. However, the reflection of this thinking is not seen in practice, since the individual is less active than one imagined. He manifests more interest in entertainment, than by critical content that favors democratic practices (Borger et al., 2012). To change this scenario, it is believed that the Media and Information Literacy -MIL (Bauer, 2011, Grizzle, 2016, UNESCO, 2016) is a great contribution, promoting the empowerment of the subject so that he knows the communicational system as a whole and may have the tools to participate actively and critically in media content. This article has as main objective to make a bibliographical review of the concepts of Participatory Journalism and Media and Information Literacy, in order to perceive the direct relationship that exists between both, anchored, also inan empirical research. The field research is based on producing clues that allow us to analyze how the interviewees interpret and collaborate with the media contents by framing them, for example, in the levels of Media Literacy described by Bauer and in the concepts of MIL of UNESCO.Com o crescimento e consolidação da internet vislumbrou-se o surgimento de uma comunicação mais democrática e horizontal, com a participação mais ativa do sujeito, principalmente em conteúdos jornalísticos. Porém, o reflexo desse pensamento não se enxerga na prática, já que o indivíduo é menos ativo do que se imaginava e manifesta mais interesse pelo entretenimento, do que por conteúdos críticos que favoreçam práticas democráticas (Borger et al., 2012). Para mudar esse cenário, acredita-se que a Alfabetização Midiática e Informacional -AMI -(Bauer, 2011; Grizzle, 2016; UNESCO, 2016) seja de grande contribuição, de maneira em que pode empoderar o sujeito para que ele conheça o sistema comunicacional como um todo e possa ter ferramentas para participar ativa e criticamente dos conteúdos midiáticos. Este artigo tem como principal objetivo fazer uma revisão bibliográfica dos conceitos de Jornalismo Participativo e de Alfabetização Midiática e Informacional, para que se perceba a relação direta que há entre ambos, ancorados, também em uma pesquisa empírica. A pesquisa de campo se pauta, por sua vez, em produzir pistas que permitam analisar de que forma os entrevistados interpretam e colaboram com os conteúdos midiáticos ao enquadrá-los, por exemplo, nos níveis de Alfabetização Midiática descritos por Bauer e nos conceitos de AMI da UNESCO.Sopcom2019-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161Revista Comunicando; Vol. 8 No. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59Revista Comunicando; Vol. 8 Núm. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59Revista Comunicando; Vol. 8 N.º 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 592182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161/100Cunha, Matheus Cestariinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:59Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/161Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:31.992691Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Media and information literacy as a competency in participatory journalism
A alfabetização midiática e informacional como competência no Jornalismo participativo
title Media and information literacy as a competency in participatory journalism
spellingShingle Media and information literacy as a competency in participatory journalism
Cunha, Matheus Cestari
Alfabetização Midiática e Informacional
Jornalismo Participativo
Educação Midiática
Literacia Mediática
Media and Information Literacy
Participatory Journalism
Media Education
Media Literacy
title_short Media and information literacy as a competency in participatory journalism
title_full Media and information literacy as a competency in participatory journalism
title_fullStr Media and information literacy as a competency in participatory journalism
title_full_unstemmed Media and information literacy as a competency in participatory journalism
title_sort Media and information literacy as a competency in participatory journalism
author Cunha, Matheus Cestari
author_facet Cunha, Matheus Cestari
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Matheus Cestari
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização Midiática e Informacional
Jornalismo Participativo
Educação Midiática
Literacia Mediática
Media and Information Literacy
Participatory Journalism
Media Education
Media Literacy
topic Alfabetização Midiática e Informacional
Jornalismo Participativo
Educação Midiática
Literacia Mediática
Media and Information Literacy
Participatory Journalism
Media Education
Media Literacy
description With the growth and consolidation of the internet, the emergence of a more democratic and horizontal communication, with more active participation of the subject, mainly in journalistic contents, was envisaged. However, the reflection of this thinking is not seen in practice, since the individual is less active than one imagined. He manifests more interest in entertainment, than by critical content that favors democratic practices (Borger et al., 2012). To change this scenario, it is believed that the Media and Information Literacy -MIL (Bauer, 2011, Grizzle, 2016, UNESCO, 2016) is a great contribution, promoting the empowerment of the subject so that he knows the communicational system as a whole and may have the tools to participate actively and critically in media content. This article has as main objective to make a bibliographical review of the concepts of Participatory Journalism and Media and Information Literacy, in order to perceive the direct relationship that exists between both, anchored, also inan empirical research. The field research is based on producing clues that allow us to analyze how the interviewees interpret and collaborate with the media contents by framing them, for example, in the levels of Media Literacy described by Bauer and in the concepts of MIL of UNESCO.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161
https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161/100
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 8 No. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59
Revista Comunicando; Vol. 8 Núm. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59
Revista Comunicando; Vol. 8 N.º 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188305891328