Media and information literacy as a competency in participatory journalism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161 |
Resumo: | With the growth and consolidation of the internet, the emergence of a more democratic and horizontal communication, with more active participation of the subject, mainly in journalistic contents, was envisaged. However, the reflection of this thinking is not seen in practice, since the individual is less active than one imagined. He manifests more interest in entertainment, than by critical content that favors democratic practices (Borger et al., 2012). To change this scenario, it is believed that the Media and Information Literacy -MIL (Bauer, 2011, Grizzle, 2016, UNESCO, 2016) is a great contribution, promoting the empowerment of the subject so that he knows the communicational system as a whole and may have the tools to participate actively and critically in media content. This article has as main objective to make a bibliographical review of the concepts of Participatory Journalism and Media and Information Literacy, in order to perceive the direct relationship that exists between both, anchored, also inan empirical research. The field research is based on producing clues that allow us to analyze how the interviewees interpret and collaborate with the media contents by framing them, for example, in the levels of Media Literacy described by Bauer and in the concepts of MIL of UNESCO. |
id |
RCAP_2090ff368990566902464a14eb79f308 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/161 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Media and information literacy as a competency in participatory journalismA alfabetização midiática e informacional como competência no Jornalismo participativoAlfabetização Midiática e InformacionalJornalismo ParticipativoEducação MidiáticaLiteracia MediáticaMedia and Information LiteracyParticipatory JournalismMedia EducationMedia LiteracyWith the growth and consolidation of the internet, the emergence of a more democratic and horizontal communication, with more active participation of the subject, mainly in journalistic contents, was envisaged. However, the reflection of this thinking is not seen in practice, since the individual is less active than one imagined. He manifests more interest in entertainment, than by critical content that favors democratic practices (Borger et al., 2012). To change this scenario, it is believed that the Media and Information Literacy -MIL (Bauer, 2011, Grizzle, 2016, UNESCO, 2016) is a great contribution, promoting the empowerment of the subject so that he knows the communicational system as a whole and may have the tools to participate actively and critically in media content. This article has as main objective to make a bibliographical review of the concepts of Participatory Journalism and Media and Information Literacy, in order to perceive the direct relationship that exists between both, anchored, also inan empirical research. The field research is based on producing clues that allow us to analyze how the interviewees interpret and collaborate with the media contents by framing them, for example, in the levels of Media Literacy described by Bauer and in the concepts of MIL of UNESCO.Com o crescimento e consolidação da internet vislumbrou-se o surgimento de uma comunicação mais democrática e horizontal, com a participação mais ativa do sujeito, principalmente em conteúdos jornalísticos. Porém, o reflexo desse pensamento não se enxerga na prática, já que o indivíduo é menos ativo do que se imaginava e manifesta mais interesse pelo entretenimento, do que por conteúdos críticos que favoreçam práticas democráticas (Borger et al., 2012). Para mudar esse cenário, acredita-se que a Alfabetização Midiática e Informacional -AMI -(Bauer, 2011; Grizzle, 2016; UNESCO, 2016) seja de grande contribuição, de maneira em que pode empoderar o sujeito para que ele conheça o sistema comunicacional como um todo e possa ter ferramentas para participar ativa e criticamente dos conteúdos midiáticos. Este artigo tem como principal objetivo fazer uma revisão bibliográfica dos conceitos de Jornalismo Participativo e de Alfabetização Midiática e Informacional, para que se perceba a relação direta que há entre ambos, ancorados, também em uma pesquisa empírica. A pesquisa de campo se pauta, por sua vez, em produzir pistas que permitam analisar de que forma os entrevistados interpretam e colaboram com os conteúdos midiáticos ao enquadrá-los, por exemplo, nos níveis de Alfabetização Midiática descritos por Bauer e nos conceitos de AMI da UNESCO.Sopcom2019-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161Revista Comunicando; Vol. 8 No. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59Revista Comunicando; Vol. 8 Núm. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59Revista Comunicando; Vol. 8 N.º 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 592182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161/100Cunha, Matheus Cestariinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:59Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/161Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:31.992691Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism A alfabetização midiática e informacional como competência no Jornalismo participativo |
title |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism |
spellingShingle |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism Cunha, Matheus Cestari Alfabetização Midiática e Informacional Jornalismo Participativo Educação Midiática Literacia Mediática Media and Information Literacy Participatory Journalism Media Education Media Literacy |
title_short |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism |
title_full |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism |
title_fullStr |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism |
title_full_unstemmed |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism |
title_sort |
Media and information literacy as a competency in participatory journalism |
author |
Cunha, Matheus Cestari |
author_facet |
Cunha, Matheus Cestari |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Matheus Cestari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Midiática e Informacional Jornalismo Participativo Educação Midiática Literacia Mediática Media and Information Literacy Participatory Journalism Media Education Media Literacy |
topic |
Alfabetização Midiática e Informacional Jornalismo Participativo Educação Midiática Literacia Mediática Media and Information Literacy Participatory Journalism Media Education Media Literacy |
description |
With the growth and consolidation of the internet, the emergence of a more democratic and horizontal communication, with more active participation of the subject, mainly in journalistic contents, was envisaged. However, the reflection of this thinking is not seen in practice, since the individual is less active than one imagined. He manifests more interest in entertainment, than by critical content that favors democratic practices (Borger et al., 2012). To change this scenario, it is believed that the Media and Information Literacy -MIL (Bauer, 2011, Grizzle, 2016, UNESCO, 2016) is a great contribution, promoting the empowerment of the subject so that he knows the communicational system as a whole and may have the tools to participate actively and critically in media content. This article has as main objective to make a bibliographical review of the concepts of Participatory Journalism and Media and Information Literacy, in order to perceive the direct relationship that exists between both, anchored, also inan empirical research. The field research is based on producing clues that allow us to analyze how the interviewees interpret and collaborate with the media contents by framing them, for example, in the levels of Media Literacy described by Bauer and in the concepts of MIL of UNESCO. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161 https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v8i1.161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/161/100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 8 No. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59 Revista Comunicando; Vol. 8 Núm. 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59 Revista Comunicando; Vol. 8 N.º 1 (2019): A Investigação em Ciências da Comunicação na Era Digital; 36 - 59 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188305891328 |