An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Renata Passos Machado
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alves, Francisco Regis Vieira, Catarino, Paula Maria Machado Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i4.10641
Resumo: The article reports a teaching experience using the Didactic Engineering (DE) methodology applied to the teaching and exploration of the Padovan Sequence. This experiment was conducted in a Mathematics undergraduate class in Ceará-Brazil and has the participation of five students. A questionnaire containing three problem situations was elaborated, from which the resolutions of these teachers information were analyzed. Specifically, it was investigated, from basic concepts related to this sequence, the Binet formula, generating function and construction of the recurrence formula. This fact occurred in the experimentation phase of DE, being complimented, in this phase, with a teaching methodology (Theory of Didactic Situations - TSD). In the other phases, the collected data is discussed, and thus an internal validation of this research is performed. It can be noted that the students had difficulties conjecturing their arguments formulated in the early stages. The teacher then becomes responsible for mediating these discussions, mediating the students to demonstrate and validate these mathematical concepts.
id RCAP_22665beb12f958444a737454a6a9d0a7
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/10641
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree CourseUma Exploração da Sequência de Padovan num curso de Licenciatura em MatemáticaThe article reports a teaching experience using the Didactic Engineering (DE) methodology applied to the teaching and exploration of the Padovan Sequence. This experiment was conducted in a Mathematics undergraduate class in Ceará-Brazil and has the participation of five students. A questionnaire containing three problem situations was elaborated, from which the resolutions of these teachers information were analyzed. Specifically, it was investigated, from basic concepts related to this sequence, the Binet formula, generating function and construction of the recurrence formula. This fact occurred in the experimentation phase of DE, being complimented, in this phase, with a teaching methodology (Theory of Didactic Situations - TSD). In the other phases, the collected data is discussed, and thus an internal validation of this research is performed. It can be noted that the students had difficulties conjecturing their arguments formulated in the early stages. The teacher then becomes responsible for mediating these discussions, mediating the students to demonstrate and validate these mathematical concepts.El artículo informa sobre una experiencia docente utilizando la metodología de Ingeniería Didáctica (DE) aplicada a la enseñanza y exploración de la Secuencia de Padovan. Este experimento se realizó en una clase de pregrado de Matemáticas en Ceará-Brasil y cuenta con la participación de cinco estudiantes. Se elaboró un cuestionario con tres situaciones problemáticas, a partir del cual se analizaron las resoluciones de estos docentes en formación. Específicamente, se investigó, a partir de conceptos básicos relacionados con esta secuencia, la fórmula de Binet, la función generadora y la construcción de la fórmula de recurrencia. Este hecho ocurrió en la fase de experimentación de DE, complementado, en esta fase, con una metodología de enseñanza (Teoría de situaciones didácticas - TSD). En las otras fases se discuten los datos recopilados y, por lo tanto, se realiza una validación interna de esta investigación. Cabe señalar que los estudiantes tuvieron dificultades para conjeturar sus argumentos formulados en las primeras etapas. El maestro se hace responsable de mediar estas discusiones, mediar a los estudiantes para demostrar y validar estos conceptos matemáticos.O artigo reporta uma experiência de ensino com recurso à metodologia da Engenharia Didática (ED) aplicada ao ensino e exploração da Sequência de Padovan. Esta experiência foi conduzida numa turma de licenciatura em Matemática no Ceará-Brasil e conta com a participação de cinco estudantes. Foi elaborado um questionário contendo três situações-problema, das quais foram analisadas as resoluções desses professores em formação. De modo específico, investigou-se, a partir de conceitos básicos referentes a esta sequência, a fórmula de Binet, função geradora e construção da fórmula de recorrência. Esse fato deu-se na fase de experimentação da ED, sendo então complementada, nesta fase, com uma metodologia de ensino (Teoria das Situações Didáticas –TSD). Nas demais fases os dados coletados são discutidos, e assim realizada uma validação interna desta pesquisa. Pode-se destacar que os estudantes apresentaram dificuldades em conjecturar seus argumentos formulados nas fases iniciais. O professor torna-se então responsável por intermediar essas discussões, mediando os estudantes para que haja demonstração e validação desses conceitos matemáticos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i4.10641https://doi.org/10.34624/id.v11i4.10641Indagatio Didactica; Vol 11 No 4 (2019); 261-280Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 4 (2019); 261-280Indagatio Didactica; Vol. 11 No 4 (2019); 261-280Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 4 (2019); 261-2801647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10641https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10641/6971Vieira, Renata Passos MachadoAlves, Francisco Regis VieiraCatarino, Paula Maria Machado Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:01Zoai:proa.ua.pt:article/10641Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:20.069263Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
Uma Exploração da Sequência de Padovan num curso de Licenciatura em Matemática
title An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
spellingShingle An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
Vieira, Renata Passos Machado
title_short An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
title_full An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
title_fullStr An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
title_full_unstemmed An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
title_sort An Exploration of the Padovan Sequence in a Mathematics Degree Course
author Vieira, Renata Passos Machado
author_facet Vieira, Renata Passos Machado
Alves, Francisco Regis Vieira
Catarino, Paula Maria Machado Cruz
author_role author
author2 Alves, Francisco Regis Vieira
Catarino, Paula Maria Machado Cruz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Renata Passos Machado
Alves, Francisco Regis Vieira
Catarino, Paula Maria Machado Cruz
description The article reports a teaching experience using the Didactic Engineering (DE) methodology applied to the teaching and exploration of the Padovan Sequence. This experiment was conducted in a Mathematics undergraduate class in Ceará-Brazil and has the participation of five students. A questionnaire containing three problem situations was elaborated, from which the resolutions of these teachers information were analyzed. Specifically, it was investigated, from basic concepts related to this sequence, the Binet formula, generating function and construction of the recurrence formula. This fact occurred in the experimentation phase of DE, being complimented, in this phase, with a teaching methodology (Theory of Didactic Situations - TSD). In the other phases, the collected data is discussed, and thus an internal validation of this research is performed. It can be noted that the students had difficulties conjecturing their arguments formulated in the early stages. The teacher then becomes responsible for mediating these discussions, mediating the students to demonstrate and validate these mathematical concepts.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i4.10641
https://doi.org/10.34624/id.v11i4.10641
url https://doi.org/10.34624/id.v11i4.10641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10641
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10641/6971
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 4 (2019); 261-280
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 4 (2019); 261-280
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 4 (2019); 261-280
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 4 (2019); 261-280
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571375431680