Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Branco, Luís Carlos S.
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079
Resumo: I will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions.
id RCAP_242979fe9696ce645f516ab14571f22d
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3079
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Visons of the End of The World in David Bowie and António VariaçõesVisões do fim do mundo em David Bowie e António VariaçõesI will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions.Irei analisar a co-relação entre a obra de David Bowie e a obra de António Variações. A intertextualidade e a intermusicalidade em Variações são questões importantes para compreendermos o verdadeiro alcance da sua obra. Ele referiu amiúde Amália Rodrigues enquanto figura tutelar, mas recusou sempre qualquer comparação com artistas estrangeiros. Será possível, porém, que alguém viajado como ele, que visitou Nova Iorque e viveu em Londres e em Amesterdão, em momentos nodais da cultura pop mundial, tenha ficado imune aos ambientes artísticos com os quais contactou de perto? O único artista estrangeiro que Variações alguma vez referiu foi David Bowie. O cantor britânico foi pioneiro na tematização do queer, sendo dos primeiros artistas a declarar-se publicamente homossexual e a incentivar o comimg out aos seus fãs. Os artistas neorromânticos dos anos 80, coevos de Variações, seguiram-lhe os passos e, entre nós, o próprio Variações assumiu corajosamente esse papel. Começarei por traçar o percurso de Bowie, cruzando-o depois com o de Variações. Dois elementos, comuns a ambos, merecerão destaque: o holismo e, intimamente ligado ao emergir da queerness, as visões apocalípticas.UA Editora2019-05-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literature & Etc.; 139-156RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-1562183-46950870-1547reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079/2428Branco, Luís Carlos S.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-26T09:46:31Zoai:proa.ua.pt:article/3079Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:06.002226Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
Visões do fim do mundo em David Bowie e António Variações
title Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
spellingShingle Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
Branco, Luís Carlos S.
title_short Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
title_full Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
title_fullStr Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
title_full_unstemmed Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
title_sort Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
author Branco, Luís Carlos S.
author_facet Branco, Luís Carlos S.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Branco, Luís Carlos S.
description I will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079
https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079
url https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079
https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079/2428
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UA Editora
publisher.none.fl_str_mv UA Editora
dc.source.none.fl_str_mv RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literature & Etc.; 139-156
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156
2183-4695
0870-1547
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131636777877504