Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079 |
Resumo: | I will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions. |
id |
RCAP_242979fe9696ce645f516ab14571f22d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3079 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Visons of the End of The World in David Bowie and António VariaçõesVisões do fim do mundo em David Bowie e António VariaçõesI will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions.Irei analisar a co-relação entre a obra de David Bowie e a obra de António Variações. A intertextualidade e a intermusicalidade em Variações são questões importantes para compreendermos o verdadeiro alcance da sua obra. Ele referiu amiúde Amália Rodrigues enquanto figura tutelar, mas recusou sempre qualquer comparação com artistas estrangeiros. Será possível, porém, que alguém viajado como ele, que visitou Nova Iorque e viveu em Londres e em Amesterdão, em momentos nodais da cultura pop mundial, tenha ficado imune aos ambientes artísticos com os quais contactou de perto? O único artista estrangeiro que Variações alguma vez referiu foi David Bowie. O cantor britânico foi pioneiro na tematização do queer, sendo dos primeiros artistas a declarar-se publicamente homossexual e a incentivar o comimg out aos seus fãs. Os artistas neorromânticos dos anos 80, coevos de Variações, seguiram-lhe os passos e, entre nós, o próprio Variações assumiu corajosamente esse papel. Começarei por traçar o percurso de Bowie, cruzando-o depois com o de Variações. Dois elementos, comuns a ambos, merecerão destaque: o holismo e, intimamente ligado ao emergir da queerness, as visões apocalípticas.UA Editora2019-05-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literature & Etc.; 139-156RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-1562183-46950870-1547reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079/2428Branco, Luís Carlos S.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-26T09:46:31Zoai:proa.ua.pt:article/3079Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:06.002226Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações Visões do fim do mundo em David Bowie e António Variações |
title |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações |
spellingShingle |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações Branco, Luís Carlos S. |
title_short |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações |
title_full |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações |
title_fullStr |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações |
title_full_unstemmed |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações |
title_sort |
Visons of the End of The World in David Bowie and António Variações |
author |
Branco, Luís Carlos S. |
author_facet |
Branco, Luís Carlos S. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Branco, Luís Carlos S. |
description |
I will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079 https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079 |
url |
https://doi.org/10.34624/rual.v0i6.3079 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079 https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/3079/2428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literature & Etc.; 139-156 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 6 (2017): Literatura & Etc.; 139-156 2183-4695 0870-1547 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131636777877504 |