The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, António Carvalho da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.38
Resumo: As of 2012/2013, the Portuguese Language textbooks were reviewed, following the implementation of Metas Curriculares de Português (Buescu et al., 2012), a new guideline that brought changes in discourse and practice of textbooks, at the level of contents, activities, that is to say, in the organization of grammatical knowledge.In fact, the guideline Metas Curriculares de Português defends: “The teaching of grammar should be carried out in close harmony with activities inherent to the achievement of the objectives of the other domains” (Buescu et al., 2012, p. 6). Such a view implies the trend of integrative grammar teaching, in which school knowledge is at the service of competences (both oral and written).In this context, while choosing for analysis the new textbooks for the 3rd cycle of Basic Education, the purpose of this paper is to verify the occurrence of new ways of approaching Grammar and evaluate if the issues related to this domain are considered as a (re)construction of school knowledge in the Portuguese language. It is, therefore, hoped that the conclusions of this study help illustrate the nature of school grammar, through the analysis of grammatical contents, activities and methods present in three Portuguese Language textbooks for the 7th grade.
id RCAP_264f2c9860130305c5e55f76f03fd852
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/4927
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operationsOs novos manuais escolares de Português do 7.º ano e a (re)construção do conhecimento gramatical. Conteúdos gramaticais e operações (meta)linguísticasmanuais escolaresportuguêsgramáticaconhecimento gramaticaltextbooksportuguese languagegrammargrammatical knowledgeAs of 2012/2013, the Portuguese Language textbooks were reviewed, following the implementation of Metas Curriculares de Português (Buescu et al., 2012), a new guideline that brought changes in discourse and practice of textbooks, at the level of contents, activities, that is to say, in the organization of grammatical knowledge.In fact, the guideline Metas Curriculares de Português defends: “The teaching of grammar should be carried out in close harmony with activities inherent to the achievement of the objectives of the other domains” (Buescu et al., 2012, p. 6). Such a view implies the trend of integrative grammar teaching, in which school knowledge is at the service of competences (both oral and written).In this context, while choosing for analysis the new textbooks for the 3rd cycle of Basic Education, the purpose of this paper is to verify the occurrence of new ways of approaching Grammar and evaluate if the issues related to this domain are considered as a (re)construction of school knowledge in the Portuguese language. It is, therefore, hoped that the conclusions of this study help illustrate the nature of school grammar, through the analysis of grammatical contents, activities and methods present in three Portuguese Language textbooks for the 7th grade.Desde 2012/2013, os manuais escolares (ME) de Português foram objeto de alteração em função da publicação das Metas Curriculares de Português (Buescu et al., 2012), um novo documento orientador que originou mudanças nos discursos e nas práticas desses ME, ao nível de conteúdos e atividades, ou seja, na organização do conhecimento gramatical (aqui estudado) e dos outros domínios específicos do ensino e da aprendizagem do Português.De facto, as Metas Curriculares de Português (MCP) defendem que “O ensino dos conteúdos gramaticais deve ser realizado em estreita sintonia com atividades inerentes à consecução dos objetivos dos restantes domínios” (Buescu et al., 2012, p. 6). Tal visão implica a tendência de um ensino integrado da gramática, em que o conhecimento apoia as competências de compreensão e de expressão orais e escritas.Neste contexto, escolhendo para objeto de análise ME novos do 3.º Ciclo, este artigo tem por objetivos verificar a ocorrência de novas formas de abordagem dos conteúdos gramaticais e avaliar se as questões desse domínio são vistas como (re)construção do conhecimento escolar do Português.Espera-se, pois, que as conclusões ajudem a caracterizar algumas dimensões da natureza da gramática escolar, pela análise de conteúdos, atividades e métodos de ensino da gramática presentes em três manuais escolares de Português do 7.º anoCEHUM2017-05-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.38https://doi.org/10.21814/diacritica.38Diacrítica; Vol. 31 N.º 1 (2017): Ciências da Linguagem; 149-164Diacrítica; Vol. 31 No. 1 (2017): Ciências da Linguagem; 149-1642183-91740870-896710.21814/diacritica.31.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4927https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4927/5467Direitos de Autor (c) 2023 António Carvalho da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, António Carvalho da2023-07-28T07:47:31Zoai:journals.uminho.pt:article/4927Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:34.933725Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
Os novos manuais escolares de Português do 7.º ano e a (re)construção do conhecimento gramatical. Conteúdos gramaticais e operações (meta)linguísticas
title The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
spellingShingle The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
Silva, António Carvalho da
manuais escolares
português
gramática
conhecimento gramatical
textbooks
portuguese language
grammar
grammatical knowledge
title_short The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
title_full The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
title_fullStr The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
title_full_unstemmed The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
title_sort The new Portuguese language textbooks for the 7th grade and the (re)construction of grammar knowledge. Grammatical contents and (meta)linguistic operations
author Silva, António Carvalho da
author_facet Silva, António Carvalho da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, António Carvalho da
dc.subject.por.fl_str_mv manuais escolares
português
gramática
conhecimento gramatical
textbooks
portuguese language
grammar
grammatical knowledge
topic manuais escolares
português
gramática
conhecimento gramatical
textbooks
portuguese language
grammar
grammatical knowledge
description As of 2012/2013, the Portuguese Language textbooks were reviewed, following the implementation of Metas Curriculares de Português (Buescu et al., 2012), a new guideline that brought changes in discourse and practice of textbooks, at the level of contents, activities, that is to say, in the organization of grammatical knowledge.In fact, the guideline Metas Curriculares de Português defends: “The teaching of grammar should be carried out in close harmony with activities inherent to the achievement of the objectives of the other domains” (Buescu et al., 2012, p. 6). Such a view implies the trend of integrative grammar teaching, in which school knowledge is at the service of competences (both oral and written).In this context, while choosing for analysis the new textbooks for the 3rd cycle of Basic Education, the purpose of this paper is to verify the occurrence of new ways of approaching Grammar and evaluate if the issues related to this domain are considered as a (re)construction of school knowledge in the Portuguese language. It is, therefore, hoped that the conclusions of this study help illustrate the nature of school grammar, through the analysis of grammatical contents, activities and methods present in three Portuguese Language textbooks for the 7th grade.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.38
https://doi.org/10.21814/diacritica.38
url https://doi.org/10.21814/diacritica.38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4927
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4927/5467
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 António Carvalho da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 António Carvalho da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 31 N.º 1 (2017): Ciências da Linguagem; 149-164
Diacrítica; Vol. 31 No. 1 (2017): Ciências da Linguagem; 149-164
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.31.1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132072047017984