The Sertão imagined in Aria “Cantiga” of Brazilian Bachianas
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/38 |
Resumo: | This article presents a reflective perspective on the vision or interpretation given to the northeastern Sertão in Aria "Cantiga" of the Bachianas Brasileiras Series by Heitor Villa Lobos. Considering the problematic of the "being northeastern" and "regionality" that surrounds the theme, the piece was analyzed from the concept of topics (Agawu, 1982; Piedade, 2013), elements understood as commonplace, from where rhetorical syllogisms and dialectics are produced. From this concept, one will seek to understand in the work points or topics that can reveal the "atmosphere" of the Sertão, and consequently its musical discourse. The question we raise is how the northeastern Sertão can be perceived in the music of Villa Lobos. For this, two procedures of analysis, one of topics and the other empirical descriptions, were carried out in order to identify approximations or distances of the theme in the piece. The contribution we hope to bring with this text is that through the Brazilian Bachianas, it is possible to elaborate new interpretations about the region considering the historical and cultural ties built around it. |
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The Sertão imagined in Aria “Cantiga” of Brazilian BachianasO SERTÃO IMAGINADO NA ÁRIA “CANTIGA” DAS BACHIANAS BRASILEIRASAriaBrazilian BachianasSertãoAriaBachianas BrasileirasSertãoThis article presents a reflective perspective on the vision or interpretation given to the northeastern Sertão in Aria "Cantiga" of the Bachianas Brasileiras Series by Heitor Villa Lobos. Considering the problematic of the "being northeastern" and "regionality" that surrounds the theme, the piece was analyzed from the concept of topics (Agawu, 1982; Piedade, 2013), elements understood as commonplace, from where rhetorical syllogisms and dialectics are produced. From this concept, one will seek to understand in the work points or topics that can reveal the "atmosphere" of the Sertão, and consequently its musical discourse. The question we raise is how the northeastern Sertão can be perceived in the music of Villa Lobos. For this, two procedures of analysis, one of topics and the other empirical descriptions, were carried out in order to identify approximations or distances of the theme in the piece. The contribution we hope to bring with this text is that through the Brazilian Bachianas, it is possible to elaborate new interpretations about the region considering the historical and cultural ties built around it.O presente artigo traz uma perspectiva reflexiva sobre a visão ou interpretação dada ao sertão nordestino na Ária “Cantiga” da Série Bachianas Brasileiras de Heitor Villa Lobos. Considerando a problemática da “nordestinidade” e “regionalidade” que envolve o tema, a peça foi analisada a partir do conceito de tópicas (Agawu, 1982; Piedade, 2013), elementos entendidos como lugar-comum, de onde são produzidos silogismos retóricos e dialéticos. A partir desse conceito buscar-se-á compreender na obra pontos ou tropos que possam revelar a “atmosfera” do Sertão, e consequentemente seu discurso musical. A questão que levantamos é como o sertão nordestino pode ser percebido na música de Villa Lobos? Para isso foram realizados dois procedimentos de análise, um das tópicas e o outro em atividade experimental descritiva, a fim de identificar aproximações ou distanciamentos do tema na peça. A contribuição que esperamos trazer com este texto é, que através das Bachianas Brasileiras, seja possível elaborar outras ou novas interpretações sobre a região considerando os nexos históricos e culturais construídos em torno dela.MUNDIS2019-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/38oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/38ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 10 N.º 2 (2019): 37.ª Edição | ERAS; 42-631647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/38https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/38/34Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Eduardode Oliveira Medeiros, Ana Judite2022-09-05T13:57:36Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/38Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:40.515977Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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