Biographical Temporalisation(s) in Adult Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmidt-Lauff, Sabine
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.27736
Resumo: Time is of central importance for understanding biography. In the biographical narrative, the past and the future are designed and interwoven within an even specific present. In the process of narrating, the subject as self and its identity performance is reconstructed as ‘what has become’ and as 'what is becoming’, and, by this reconstructable too. Each biography thus offers a temporalised construction and representation of identity (Kade, 2011). To elaborate these complex relations, the focus of this paper is to contextualize conceptual, epistemological and methodological aspects of biography and biographical research, such as historical, relational (past-present-future) and indexical references. Working and inquiring (‘Bildungs’) biographies in (adult) education has a special significance because it can expose constructions of meaning as well as the relational interconnectedness of time, subject and society (Dausien, 2020). The concept of biographical temporalisation(s) would like to pave the way for a differentiated time-related approach to biographies and biographical research in adult education.
id RCAP_2b98e00dcfb64425cd3c70bbd390dab3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27736
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Biographical Temporalisation(s) in Adult EducationTemporalización(es) Biográfica(s) en la Educación de AdultosTemporalização(ões) Biográfica(s) na Educação de AdultosArticlesTime is of central importance for understanding biography. In the biographical narrative, the past and the future are designed and interwoven within an even specific present. In the process of narrating, the subject as self and its identity performance is reconstructed as ‘what has become’ and as 'what is becoming’, and, by this reconstructable too. Each biography thus offers a temporalised construction and representation of identity (Kade, 2011). To elaborate these complex relations, the focus of this paper is to contextualize conceptual, epistemological and methodological aspects of biography and biographical research, such as historical, relational (past-present-future) and indexical references. Working and inquiring (‘Bildungs’) biographies in (adult) education has a special significance because it can expose constructions of meaning as well as the relational interconnectedness of time, subject and society (Dausien, 2020). The concept of biographical temporalisation(s) would like to pave the way for a differentiated time-related approach to biographies and biographical research in adult education.El tiempo es de importancia central para comprender la biografía. En la narración biográfica, el pasado y el futuro se diseñan y entrelazan dentro de un presente incluso específico. En el proceso de narrar, el sujeto como self y su representación de identidad se reconstruye como "en lo que se ha convertido" y como "en lo que se está convirtiendo", y, por esto, también reconstruible. Cada biografía ofrece así una construcción y representación temporalizada de la identidad (Kade, 2011). Para elaborar estas relaciones complejas, el enfoque de este artículo es contextualizar los aspectos conceptuales, epistemológicos y metodológicos de la biografía y la investigación biográfica, como las referencias históricas, relacionales (pasado-presente-futuro) e indexicales. Trabajar e investigar biografías (en la ‘Bildungs’ y) en la educación (de adultos) tiene un significado especial porque puede exponer construcciones de significado, así como la interconexión relacional del tiempo, el sujeto y la sociedad (Dausien, 2020). El concepto de temporalización(es) biográfica(s) allana el camino para un enfoque diferenciado relacionado con el tiempo de las biografías y la investigación biográfica en la educación de adultos.O tempo é de vital importância para compreender a biografia. Na narrativa biográfica, passado e futuro são projetados e entrelaçados dentro de um presente específico. No processo de narração, o sujeito enquanto self e o seu desempenho identitário são reconstruídos como ‘naquilo em que se tornou’ e como ‘naquilo em que se está a tornar’, sendo assim igualmente reconstruíveis. Assim, cada biografia oferece uma construção e representação temporalizada da identidade (Kade, 2011). Para discutir estas relações complexas, este artigo centra-se na contextualização de aspetos conceptuais, epistemológicos e metodológicos da biografia e da pesquisa biográfica, tais como referências históricas, relacionais (passado-presente-futuro) e indexicais. Trabalhar e inquirir sobre biografias (na ‘Bildungs’ e) na educação de adultos tem um significado especial, porque pode revelar construções do significado, bem como a interligação relacional entre tempo, sujeito e sociedade (Dausien, 2020). O conceito de temporalização(ões) biográfica(s) abre o caminho para uma abordagem diferenciada e relacionada com o tempo de biografias e pesquisa biográfica na educação de adultos.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.27736eng2182-96402182-8474Schmidt-Lauff, Sabineinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-06-30T08:15:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27736Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:48:07.823185Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
Temporalización(es) Biográfica(s) en la Educación de Adultos
Temporalização(ões) Biográfica(s) na Educação de Adultos
title Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
spellingShingle Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
Schmidt-Lauff, Sabine
Articles
title_short Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
title_full Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
title_fullStr Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
title_full_unstemmed Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
title_sort Biographical Temporalisation(s) in Adult Education
author Schmidt-Lauff, Sabine
author_facet Schmidt-Lauff, Sabine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schmidt-Lauff, Sabine
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description Time is of central importance for understanding biography. In the biographical narrative, the past and the future are designed and interwoven within an even specific present. In the process of narrating, the subject as self and its identity performance is reconstructed as ‘what has become’ and as 'what is becoming’, and, by this reconstructable too. Each biography thus offers a temporalised construction and representation of identity (Kade, 2011). To elaborate these complex relations, the focus of this paper is to contextualize conceptual, epistemological and methodological aspects of biography and biographical research, such as historical, relational (past-present-future) and indexical references. Working and inquiring (‘Bildungs’) biographies in (adult) education has a special significance because it can expose constructions of meaning as well as the relational interconnectedness of time, subject and society (Dausien, 2020). The concept of biographical temporalisation(s) would like to pave the way for a differentiated time-related approach to biographies and biographical research in adult education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.27736
url https://doi.org/10.25749/sis.27736
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130952092352512