Approach to the study of CSR behavior in hotel companies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marino-Romero, José Manuel
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Hernández-Mogollón, José Manuel, Campón-Cerro, Ana María, Folgado-Fernández, José Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.8387
Resumo: This paper deals with an analysis about the level of CSR usage by hotel establishments in Spain and its influence in the value creation in these companies through different variables. A questionnaire directed to managers was designed. Through it, CSR, RevPAR, trust, reputation, satisfaction and loyalty variables are analysed. From the results obtained we can affirm that the majority of the hotels apply CSR in their management processes, giving more importance to social and environmental issues. Also, the people responsible for these companies understand that CSR usage improves and increases customers’ trust and satisfaction, optimizes the reputation of their organizations and generates a greater loyalty among their users.
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spelling Approach to the study of CSR behavior in hotel companiesAproximación al estudio del comportamiento de la RSC en las empresas hotelerasAbordagem ao estudo do comportamento na RSC das empresas hoteleirasThis paper deals with an analysis about the level of CSR usage by hotel establishments in Spain and its influence in the value creation in these companies through different variables. A questionnaire directed to managers was designed. Through it, CSR, RevPAR, trust, reputation, satisfaction and loyalty variables are analysed. From the results obtained we can affirm that the majority of the hotels apply CSR in their management processes, giving more importance to social and environmental issues. Also, the people responsible for these companies understand that CSR usage improves and increases customers’ trust and satisfaction, optimizes the reputation of their organizations and generates a greater loyalty among their users.En este artículo se aborda un análisis del nivel de utilización de la RSC por parte de los establecimientos hoteleros en España y su influencia en la creación de valor en estas empresas a través de diferentes variables. Para ello, se ha diseñado un cuestionario dirigido a directivos/gerentes en el que se analizan variables como la RSC, el RevPAR, la confianza, la reputación, la satisfacción y la lealtad. De los resultados obtenidos podemos afirmar que una mayoría de los hoteles aplican la RSC en sus procesos de gestión, dando más importancia a los aspectos sociales y medioambientales de la misma. Además, entienden los responsables de estas empresas que su utilización mejora y aumenta la confianza y la satisfacción de los clientes, optimiza la reputación de sus organizaciones y genera una mayor lealtad entre sus usuarios.Este trabalho apresenta uma análise do nível de utilização da RSE por hotéis em Espanha e sua influência sobre a criação de valor nessas empresas através de diferentes variáveis abordadas. Para este fim, foi concebido um questionário destinado a executivos / gerentes em que variáveis como a RSC, RevPAR, a confiança, a reputação, a satisfação e lealdade são analisados. A partir dos resultados, podemos dizer que a maioria dos hotéis aplicar RSE em seus processos de gestão, dando mais importância aos aspectos sociais e ambientais do mesmo. Além disso, eles entendem os responsáveis por estas empresas que a sua utilização melhora e aumenta a confiança e satisfação do cliente, otimiza a reputação de suas organizações e gera maior fidelidade entre seus usuários.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2017-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.8387oai:proa.ua.pt:article/8387Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 159-170Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 159-1702182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/8387https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.8387https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/8387/5939https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarino-Romero, José ManuelHernández-Mogollón, José ManuelCampón-Cerro, Ana MaríaFolgado-Fernández, José Antonio2022-09-26T10:56:32Zoai:proa.ua.pt:article/8387Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:21.256020Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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