Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Licínio C.
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/60522
Resumo: Based on three theoretical dimensions that have emerged during the democratization process of school’s governance since the 25th of April 1974 revolution – election, collegiality, decision-making power ¬– the text offers a sociological interpretation of the situation of Portuguese schools till the present moment. Different combinations and intensity in the referred dimensions resulted in different periods: the self-government and active participation period, the formal democratic period under collegial bodies but a centralized administration, and the last period influenced by the rhetoric of school autonomy under the executive leadership of directors, although largely controlled by the central powers of the ministry of education. ¬
id RCAP_2fc58d49afd915a7b772fc8844933d6e
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/60522
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicasGestão democrática das escolasParticipaçãoAutonomia da escolaLiderançaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoBased on three theoretical dimensions that have emerged during the democratization process of school’s governance since the 25th of April 1974 revolution – election, collegiality, decision-making power ¬– the text offers a sociological interpretation of the situation of Portuguese schools till the present moment. Different combinations and intensity in the referred dimensions resulted in different periods: the self-government and active participation period, the formal democratic period under collegial bodies but a centralized administration, and the last period influenced by the rhetoric of school autonomy under the executive leadership of directors, although largely controlled by the central powers of the ministry of education. ¬info:eu-repo/semantics/publishedVersionUniversidade do MinhoLima, Licínio C.20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/60522porLIMA, L. C. (2018). Democracia, participação e autonomia: Sobre a direção das escolas públicas. Revista de Administração e Emprego Público, 4: 31-56.2183-4725info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:29:00Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/60522Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:23:55.127677Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
title Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
spellingShingle Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
Lima, Licínio C.
Gestão democrática das escolas
Participação
Autonomia da escola
Liderança
Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
title_full Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
title_fullStr Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
title_full_unstemmed Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
title_sort Democracia, participação, autonomia: sobre a direção das escolas públicas
author Lima, Licínio C.
author_facet Lima, Licínio C.
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Licínio C.
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão democrática das escolas
Participação
Autonomia da escola
Liderança
Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Gestão democrática das escolas
Participação
Autonomia da escola
Liderança
Ciências Sociais::Ciências da Educação
description Based on three theoretical dimensions that have emerged during the democratization process of school’s governance since the 25th of April 1974 revolution – election, collegiality, decision-making power ¬– the text offers a sociological interpretation of the situation of Portuguese schools till the present moment. Different combinations and intensity in the referred dimensions resulted in different periods: the self-government and active participation period, the formal democratic period under collegial bodies but a centralized administration, and the last period influenced by the rhetoric of school autonomy under the executive leadership of directors, although largely controlled by the central powers of the ministry of education. ¬
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/60522
url http://hdl.handle.net/1822/60522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv LIMA, L. C. (2018). Democracia, participação e autonomia: Sobre a direção das escolas públicas. Revista de Administração e Emprego Público, 4: 31-56.
2183-4725
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132716150554624