De sinal sonoro a marco sonoro: a recontextualização do berrante no Brasil e sua presença na música raiz do centro-sul brasileiro
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1279 |
Resumo: | Present in the history of Brazilian tropeirismo, the berrante is an instrument made of ox horn that was used to lead cattle and to establish communication between the peões until the 1980s. According to the perspective of analysis proposed by Murray Schafer, this instrument constituted an important sound signal in the soundscape of rural Brazil. The development of technology relating to agricultural work and to the transport of the cattle resulted in the berrante losing its functional capacity. The berrante migrated from the context of work to the context of the music, as it was resignified and transformed into an important soundmark associated with categories designated as música raiz (which here includes the segments of música caipira and/or sertaneja). Thus, the aim of this paper - departing from the proposals of Murray Schafer and Barry Truax - is to analyse the berrante in the panorama of the soundscape of rural Brazil, and to analyse the dynamics of this recontextualization in relation to the process of the migration of its status as aninstrument for work to its identification with a musical repertoire. The concept of a sungscape is adopted as the main tool of analysis as in the romance – a sung genre which is central to música raiz – the poetic-narrative acts as a witness to the history of the universe designated as caipira. |
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De sinal sonoro a marco sonoro: a recontextualização do berrante no Brasil e sua presença na música raiz do centro-sul brasileiroPresent in the history of Brazilian tropeirismo, the berrante is an instrument made of ox horn that was used to lead cattle and to establish communication between the peões until the 1980s. According to the perspective of analysis proposed by Murray Schafer, this instrument constituted an important sound signal in the soundscape of rural Brazil. The development of technology relating to agricultural work and to the transport of the cattle resulted in the berrante losing its functional capacity. The berrante migrated from the context of work to the context of the music, as it was resignified and transformed into an important soundmark associated with categories designated as música raiz (which here includes the segments of música caipira and/or sertaneja). Thus, the aim of this paper - departing from the proposals of Murray Schafer and Barry Truax - is to analyse the berrante in the panorama of the soundscape of rural Brazil, and to analyse the dynamics of this recontextualization in relation to the process of the migration of its status as aninstrument for work to its identification with a musical repertoire. The concept of a sungscape is adopted as the main tool of analysis as in the romance – a sung genre which is central to música raiz – the poetic-narrative acts as a witness to the history of the universe designated as caipira.Presente na história do tropeirismo brasileiro, o berrante é um instrumento feito de chifre de boi que, até à década de 1980, tinha como objetivo agrupar a boiada transportada pelos peões e estabelecer a comunicação entre estes. De acordo com a perspectiva de análise proposta por Murray Schafer, este instrumento constituía-se num importante sinal sonoro presente na paisagem sonora do Brasil rural. O desenvolvimento das tecnologias associadas ao trabalho no campo e ao transporte do gado promoveu a migração do berrante do contexto de trabalho para o contexto da música sendo resssignificado e transformado numa importante marca sonora associada a categorias veicularmente designadas como música raiz (aqui se incluem os segmentos música caipira e/ou sertaneja). Procuro apresentar, a partir da proposta de Murray Schafer e Barry Truax, uma análise do berrante no panorama da paisagem sonora rural brasileira e analisar a dinâmica de recontextualização deste no processo de migração de seu estatuto de instrumento de trabalho para um outro constituinte e identificador de um repertório musical. O conceito de paisagem cantada é adotado como principal ferramenta de análise uma vez que no romance – gênero cantado e central da música raiz - a poética-narrativa atua como testemunha da história do universo designado por caipira.UA Editora2019-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1279oai:proa.ua.pt:article/1279Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 9-20Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 9-202184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1279https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1279https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1279/1054Jorge Duarte, Alexsanderinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:45:24Zoai:proa.ua.pt:article/1279Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:38.491331Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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