Formação e supervisão de professores para a educação em ciências no 1º CEB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Susana Alexandre dos
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/1331
Resumo: Tendo em conta que o desenvolvimento do Programa de Formação de Professores em Ensino Experimental das Ciências no 1.º Ciclo, do Ministério da Educação, tem como finalidade a implementação de um ensino das ciências de índole experimental para o desenvolvimento de competências nos professores e de uma literacia científica nos alunos capaz de os tornar cidadãos responsáveis por questões sócio-científicas, foi analisado o impacte deste Programa de Formação nas práticas pedagógico-didácticas de três professores-formandos. Assim, formularam-se três questões que orientaram a investigação: 1) Quais os materiais/recursos utilizados pelos professores do 1.º CEB no Ensino das Ciências: a) antes do Programa de formação; b) durante o Programa de Formação e, c) após o Programa de Formação; 2) Como é que o professor explora didáctico-pedagógicamente esses mesmos materiais/recursos no Ensino das Ciências: a) antes do Programa de formação; b) durante o Programa de Formação e, c) após o Programa de Formação; e 3) Qual(is) a(s) abordagem (ns) utilizada (s) pelo formador ao longo do processo supervisivo, em relação à dimensão supervisiva?. Assim, desenvolveu-se uma investigação de natureza qualitativa, que pretendeu contribuir para a compreensão da relação entre as práticas formativas e supervisivas de um formador do referido programa, implementado numa Escola Superior do Centro do País, e as práticas pedagógico-didácticas dos três professores-formandos [PF]. O planeamento escolhido foi o de estudo de caso com três professores do 1.º CEB e o respectivo Formador do Programa de Formação. Recorreu-se a vários instrumentos e técnicas de recolha e análise de dados. Para a caracterização das práticas pedagógicodidácticas foi utilizado o Diário do Investigador e o Instrumento de “Caracterização das práticas pedagógico-didácticas, relativas à dimensão dos materiais/recursos”, construído pela autora do estudo. Além disso, foi utilizado um questionário da comissão técnico-consultiva do Programa de Formação de forma a obter as opiniões dos três professores do estudo sobre o Programa de Formação. A partir dos resultados obtidos, concluiu-se que o Programa de Formação contribuiu para que os três professores colaboradores do estudo passassem a privilegiar o ensino experimental das ciências, utilizando para tal materiais/recursos de laboratório ou adaptados do dia-a-dia, bem como folhas de registo do trabalho a realizar pelos alunos. A exploração destes materiais/recursos passou a ser realizada pelos alunos, dando-lhes mais autonomia ao longo das actividades, apelando ao desenvolvimento de capacidades de pensamento, como as relacionadas com o controlo de variáveis. Verificou-se ainda que a abordagem supervisiva utilizada pelo Formador do Programa se baseou numa relação de ajuda e colaboração, onde a reflexão na e sobre a acção ajudaram e incentivaram os PF na melhoria constante das suas práticas didáctico-pedagógicas, caracterizando-se a sua abordagem como Reflexiva e Dialógica. O presente estudo visou contribuir para o desenvolvimento da formação de professores em ciências no que respeita à concepção e avaliação de materiais/recursos e ao desenvolvimento de actividades práticas e experimentais com os alunos. Contribuiu ainda para a reflexão sobre as práticas supervisivas de um Formador num Programa de Formação Contínua de Professores, emergindo a importância de supervisores capazes de ajudar o professor em formação a questionar, a reflectir e a melhorar as suas práticas didáctico-pedagógicas ABSTRACT: Given that the development of the Ministry of Education’s Programme of Teacher Education in Experimental Teaching of Sciences in Primary School aims to implement the teaching of sciences in an experimental manner in order to develop teacher competencies and scientific literacy in pupils capable of becoming responsible citizens in socio-scientific questions, the impact this training programme had on the classroom practices of three teachers involved in this programme was analysed. Given this focus, three questions that guide this research were formulated: 1) What are the educational resources used by teachers in the teaching of sciences in primary school: a) before this teacher training programme?; b) during the programme? and, c) after the programme?; 2) How does the teacher explore these resources in the teaching of sciences: a) before this teacher training programme?; b) during the programme? and, c) after the programme?; and 3) What is/are the approaches used by the Educater along the course of the supervisory process in relation to the dimension of supervision? A research project of a qualitative nature was therefore devised with the intention of contributing to an understanding of the relationship between the teacher education and supervisory practices, which was implemented in a college of higher education in the centre of the country, and the classroom practices of the three teachers involved in the programme. The approach chosen was that of the case study with three primary school teachers and the respective educater of the in-service programme. Different instruments and techniques of data collection and analysis were used. For the characterisation of the classroom practices a research diary and the instrument “Characterisation of the classroom practices related to materials and equipment” (both constructed by the author of this study) were used. In addition, a questionnaire from the advisory/consultancy commission of the education programme was used as a way of obtaining the opinions about the training programme of the three teachers involved in this study. Given the results obtained, it can be concluded that the programme contributed to the three teachers coming to favour the experimental teaching of sciences with them using laboratory resources or those adapted on a daily basis, as well as sheets detailing work to be done by pupils. The exploration of these materials/equipment came to be carried out by the pupils, giving them more autonomy throughout the activities and encouraging the development of their cognitive skills, for example, such as those related to variables control. Furthermore, it was noted that the supervisory approach used by the in-service trainer was based on a relationship of assistance and collaboration, where reflection in and on their practice helped and motivated the teachers taking the programme to constantly improve their classroom practices, characterizing it´s approach as reflexive e dialogic. The present study contributed to the development of teacher training in sciences as far as the conception and evaluation of resources and the development of practical and experimental activities with pupils are concerned. Moreover, it contributes to a reflection on the supervisory practices of a educater of an in-service teacher-education programme, with the importance of supervisors capable of helping the in-service teacher to question, to reflect and to better their teaching practices an emerging factor.
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Assim, formularam-se três questões que orientaram a investigação: 1) Quais os materiais/recursos utilizados pelos professores do 1.º CEB no Ensino das Ciências: a) antes do Programa de formação; b) durante o Programa de Formação e, c) após o Programa de Formação; 2) Como é que o professor explora didáctico-pedagógicamente esses mesmos materiais/recursos no Ensino das Ciências: a) antes do Programa de formação; b) durante o Programa de Formação e, c) após o Programa de Formação; e 3) Qual(is) a(s) abordagem (ns) utilizada (s) pelo formador ao longo do processo supervisivo, em relação à dimensão supervisiva?. Assim, desenvolveu-se uma investigação de natureza qualitativa, que pretendeu contribuir para a compreensão da relação entre as práticas formativas e supervisivas de um formador do referido programa, implementado numa Escola Superior do Centro do País, e as práticas pedagógico-didácticas dos três professores-formandos [PF]. O planeamento escolhido foi o de estudo de caso com três professores do 1.º CEB e o respectivo Formador do Programa de Formação. Recorreu-se a vários instrumentos e técnicas de recolha e análise de dados. Para a caracterização das práticas pedagógicodidácticas foi utilizado o Diário do Investigador e o Instrumento de “Caracterização das práticas pedagógico-didácticas, relativas à dimensão dos materiais/recursos”, construído pela autora do estudo. Além disso, foi utilizado um questionário da comissão técnico-consultiva do Programa de Formação de forma a obter as opiniões dos três professores do estudo sobre o Programa de Formação. A partir dos resultados obtidos, concluiu-se que o Programa de Formação contribuiu para que os três professores colaboradores do estudo passassem a privilegiar o ensino experimental das ciências, utilizando para tal materiais/recursos de laboratório ou adaptados do dia-a-dia, bem como folhas de registo do trabalho a realizar pelos alunos. 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Contribuiu ainda para a reflexão sobre as práticas supervisivas de um Formador num Programa de Formação Contínua de Professores, emergindo a importância de supervisores capazes de ajudar o professor em formação a questionar, a reflectir e a melhorar as suas práticas didáctico-pedagógicas ABSTRACT: Given that the development of the Ministry of Education’s Programme of Teacher Education in Experimental Teaching of Sciences in Primary School aims to implement the teaching of sciences in an experimental manner in order to develop teacher competencies and scientific literacy in pupils capable of becoming responsible citizens in socio-scientific questions, the impact this training programme had on the classroom practices of three teachers involved in this programme was analysed. Given this focus, three questions that guide this research were formulated: 1) What are the educational resources used by teachers in the teaching of sciences in primary school: a) before this teacher training programme?; b) during the programme? and, c) after the programme?; 2) How does the teacher explore these resources in the teaching of sciences: a) before this teacher training programme?; b) during the programme? and, c) after the programme?; and 3) What is/are the approaches used by the Educater along the course of the supervisory process in relation to the dimension of supervision? A research project of a qualitative nature was therefore devised with the intention of contributing to an understanding of the relationship between the teacher education and supervisory practices, which was implemented in a college of higher education in the centre of the country, and the classroom practices of the three teachers involved in the programme. The approach chosen was that of the case study with three primary school teachers and the respective educater of the in-service programme. Different instruments and techniques of data collection and analysis were used. For the characterisation of the classroom practices a research diary and the instrument “Characterisation of the classroom practices related to materials and equipment” (both constructed by the author of this study) were used. In addition, a questionnaire from the advisory/consultancy commission of the education programme was used as a way of obtaining the opinions about the training programme of the three teachers involved in this study. Given the results obtained, it can be concluded that the programme contributed to the three teachers coming to favour the experimental teaching of sciences with them using laboratory resources or those adapted on a daily basis, as well as sheets detailing work to be done by pupils. The exploration of these materials/equipment came to be carried out by the pupils, giving them more autonomy throughout the activities and encouraging the development of their cognitive skills, for example, such as those related to variables control. Furthermore, it was noted that the supervisory approach used by the in-service trainer was based on a relationship of assistance and collaboration, where reflection in and on their practice helped and motivated the teachers taking the programme to constantly improve their classroom practices, characterizing it´s approach as reflexive e dialogic. The present study contributed to the development of teacher training in sciences as far as the conception and evaluation of resources and the development of practical and experimental activities with pupils are concerned. 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A exploração destes materiais/recursos passou a ser realizada pelos alunos, dando-lhes mais autonomia ao longo das actividades, apelando ao desenvolvimento de capacidades de pensamento, como as relacionadas com o controlo de variáveis. Verificou-se ainda que a abordagem supervisiva utilizada pelo Formador do Programa se baseou numa relação de ajuda e colaboração, onde a reflexão na e sobre a acção ajudaram e incentivaram os PF na melhoria constante das suas práticas didáctico-pedagógicas, caracterizando-se a sua abordagem como Reflexiva e Dialógica. O presente estudo visou contribuir para o desenvolvimento da formação de professores em ciências no que respeita à concepção e avaliação de materiais/recursos e ao desenvolvimento de actividades práticas e experimentais com os alunos. 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The exploration of these materials/equipment came to be carried out by the pupils, giving them more autonomy throughout the activities and encouraging the development of their cognitive skills, for example, such as those related to variables control. Furthermore, it was noted that the supervisory approach used by the in-service trainer was based on a relationship of assistance and collaboration, where reflection in and on their practice helped and motivated the teachers taking the programme to constantly improve their classroom practices, characterizing it´s approach as reflexive e dialogic. The present study contributed to the development of teacher training in sciences as far as the conception and evaluation of resources and the development of practical and experimental activities with pupils are concerned. Moreover, it contributes to a reflection on the supervisory practices of a educater of an in-service teacher-education programme, with the importance of supervisors capable of helping the in-service teacher to question, to reflect and to better their teaching practices an emerging factor.
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