Configuration of a group of research professors from the school. Challenges for approach socio-scientific issues
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6328 |
Resumo: | In this article is presented a collective action research that seeks to characterize theoretically and methodologically the configuration of a group of professors interested in their training as researchers from the school based on the approach of a socio-scientific question. For the collection of information, videotapes of interviews, lectures and classes of the teachers that make up the group are used as instruments, in addition to the written proposals. Regarding the analysis and systematization, the N vivo 12 program is used. Some of the conclusions established in the study show how the formation of an interdisciplinary collective achieves: 1) the design of the seminar, knowledge dialogue on climate change and, as a consequence, training in socio-scientific issues and research; 2) the non-curricularization, from criticism to the models implemented in educational policies. Finally, the main obstacles are presented and how the educators thanks to their critical thinking and the will to transform the raw realities of the school overcome these difficulties. |
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Configuration of a group of research professors from the school. Challenges for approach socio-scientific issuesConfiguración de un colectivo de profesores investigadores desde la escuela. Desafíos para el abordaje de cuestiones sociocientíficasIn this article is presented a collective action research that seeks to characterize theoretically and methodologically the configuration of a group of professors interested in their training as researchers from the school based on the approach of a socio-scientific question. For the collection of information, videotapes of interviews, lectures and classes of the teachers that make up the group are used as instruments, in addition to the written proposals. Regarding the analysis and systematization, the N vivo 12 program is used. Some of the conclusions established in the study show how the formation of an interdisciplinary collective achieves: 1) the design of the seminar, knowledge dialogue on climate change and, as a consequence, training in socio-scientific issues and research; 2) the non-curricularization, from criticism to the models implemented in educational policies. Finally, the main obstacles are presented and how the educators thanks to their critical thinking and the will to transform the raw realities of the school overcome these difficulties.En este artículo se presenta una investigación acción colectiva que busca caracterizar teórica y metodológicamente la configuración de un colectivo de profesores interesados en su formación como investigadores desde la escuela a partir del abordaje de una cuestión sociocientífica. Para la recolección de la información se usan como instrumentos, además de las propuestas escritas, videograbaciones de entrevistas, ponencias y clases de los profesores que integran el grupo. En lo concerniente al análisis y sistematización se utiliza el programa N vivo 12. Algunas de las conclusiones establecidas en el estudio muestran como la conformación de un colectivo interdisciplinar logra: 1) el diseño del seminario diálogo de saberes alrededor del cambio climático y como consecuencia la formación en cuestiones sociocientíficas y en investigación; 2) la descurricularización, desde la critica a los modelos implementados en las políticas educativas. Finalmente se muestran los principales obstáculos que se presentan y como estas dificultades son sobrepasadas por los educadores gracias a su pensamiento crítico y a la voluntad de transformar las crudas realidades de la escuela.Este artigo pesquisa-ação coletiva procura caracterizar teórica e metodologicamente a configuração de um grupo de professores interessados em formação como pesquisadores da escola a partir de abordagem de uma questão sociocientífica. Para a coleta de informações que são usadas como instrumentos, além das propostas escritas, entrevistas gravadas em vídeo, palestras e aulas de professores que compõem o grupo. Quanto à análise e sistematização do programa N vivo 12. Algumas das conclusões estabelecidas no estudo mostram como a formação de um coletivo interdisciplinar alcança: 1) o desenho do seminário de diálogo de conhecimento sobre mudanças climáticas e, como conseqüência, a formação em questões sócio-científicas e de pesquisa; 2) a não-curricularização, da crítica aos modelos implementados nas políticas educacionais. Finalmente, os principais obstáculos são apresentados e como essas dificuldades são superadas pelos educadores, graças ao seu pensamento crítico e à vontade de transformar as realidades cruéis da escola.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.6328https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6328Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 531-548Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 531-548Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 531-548Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 531-5481647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6328https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6328/4654W., Rozo Dueñas OverPérez, Leonardo Fabio MartínezRodríguez, Elizabeth Casallasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:38Zoai:proa.ua.pt:article/6328Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:17.755692Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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