Accounting professors challenges: a research agenda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Rafael Araújo Sousa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sallaberry, Jonatas Dutra, Sousa, Weslei Gomes de, Freitas, Marcelo Machado de, Dias, Cleidson Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12249
Resumo: This research aims to analyze and discuss, from the literature, the difficulties faced by undergraduate professors in Accounting course and propose a research agenda. A sample of artifacts was carefully analyzed in order to identify more frequent problems. The themes most pointed out by Accounting professors were problems related to the beginning and the end of the career, such as loneliness, stress, the great number of administrative tasks and the difficulties of reconciling theory with practice. We highlighted the debate carried out by the research and the promotion of interaction between different studies, especially considering that this type of study is scarce in Brazil. The available agenda summarizes research opportunities and aims to promote further studies on the subject. Finally, it is expected that the present research contributes to the teaching of Accounting, since the difficulties faced by professors are an important variable for teaching.
id UFMG-24_46dd4b5a7be29520ae9dce931a76643d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/12249
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Accounting professors challenges: a research agendaDificultades de los profesores del curso de Ciencias Contables: una agenda de investigaciónDificuldades dos professores do curso de Ciências Contábeis: uma agenda de pesquisaDocênciaContabilidadeDificuldadesEnsino superiorTeachingAccountingDifficultiesHigher educationDocenciaContabilidadDificultadesEnseñanza superiorThis research aims to analyze and discuss, from the literature, the difficulties faced by undergraduate professors in Accounting course and propose a research agenda. A sample of artifacts was carefully analyzed in order to identify more frequent problems. The themes most pointed out by Accounting professors were problems related to the beginning and the end of the career, such as loneliness, stress, the great number of administrative tasks and the difficulties of reconciling theory with practice. We highlighted the debate carried out by the research and the promotion of interaction between different studies, especially considering that this type of study is scarce in Brazil. The available agenda summarizes research opportunities and aims to promote further studies on the subject. Finally, it is expected that the present research contributes to the teaching of Accounting, since the difficulties faced by professors are an important variable for teaching.Lo presente trabajo tiene el objetivo de analizar y discutir, a partir de la literatura, las dificultades enfrentadas por los profesores de enseñanza superior del curso de Contabilidad y proponer una agenda de investigación. La muestra de artículos se analizó detenidamente para identificar los problemas más recurrentes. Los temas más indicados por los profesores de Contabilidad fueron los problemas relacionados al inicio y al fin de la carrera, la solitud, el stress, el gran número de tareas administrativas y las dificultades de conciliar la teoría con la práctica. Se señala el debate realizado por la investigación y la promoción de la interacción entre los diferentes estudios reunidos, teniendo en cuenta, principalmente, que ese tipo de estudio es escaso en Brasil. La agenda resume las oportunidades de investigación y tiene el objetivo de promover más estudios sobre el tema. Por fin, se espera que este trabajo contribuya con la enseñanza de la Contabilidad, pues las dificultades que enfrentan los docentes es una variable importante para ese proceso.O presente trabalho possui como objetivo analisar e debater, a partir da literatura, as dificuldades enfrentadas por professores de graduação no curso de Ciências Contábeis e propor uma agenda de pesquisa. A amostra de artigos foi analisada detidamente a fim de identificar os problemas mais recorrentes. Os temas mais apontados pelos professores de Contabilidade foram problemas relacionados ao início e ao fim da carreira, à solidão, ao estresse, ao grande número de afazeres administrativos e às dificuldades de conciliar a teoria com a prática. Destaca-se o debate realizado pela pesquisa e a promoção da interação entre diferentes estudos levantados, tendo em vista principalmente que esse tipo de estudo é escasso no Brasil. A agenda sumariza oportunidades de pesquisa e visa promover mais estudos sobre o tema. Espera-se que este trabalho contribua com o ensino da Contabilidade, pois as dificuldades enfrentadas pelos docentes é uma variável importante para esse processo.Universidade Federal de Minas Gerais2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1224910.35699/2237-5864.2019.12249Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-202237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12249/12069Copyright (c) 2019 Rafael Araújo Sousa Farias, Jonatas Dutra Sallaberry, Weslei Gomes de Sousa, Marcelo Machado de Freitas, Cleidson Nogueira Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Rafael Araújo SousaSallaberry, Jonatas DutraSousa, Weslei Gomes deFreitas, Marcelo Machado deDias, Cleidson Nogueira2020-05-19T18:02:20Zoai:periodicos.ufmg.br:article/12249Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:02:20Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Accounting professors challenges: a research agenda
Dificultades de los profesores del curso de Ciencias Contables: una agenda de investigación
Dificuldades dos professores do curso de Ciências Contábeis: uma agenda de pesquisa
title Accounting professors challenges: a research agenda
spellingShingle Accounting professors challenges: a research agenda
Farias, Rafael Araújo Sousa
Docência
Contabilidade
Dificuldades
Ensino superior
Teaching
Accounting
Difficulties
Higher education
Docencia
Contabilidad
Dificultades
Enseñanza superior
title_short Accounting professors challenges: a research agenda
title_full Accounting professors challenges: a research agenda
title_fullStr Accounting professors challenges: a research agenda
title_full_unstemmed Accounting professors challenges: a research agenda
title_sort Accounting professors challenges: a research agenda
author Farias, Rafael Araújo Sousa
author_facet Farias, Rafael Araújo Sousa
Sallaberry, Jonatas Dutra
Sousa, Weslei Gomes de
Freitas, Marcelo Machado de
Dias, Cleidson Nogueira
author_role author
author2 Sallaberry, Jonatas Dutra
Sousa, Weslei Gomes de
Freitas, Marcelo Machado de
Dias, Cleidson Nogueira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Rafael Araújo Sousa
Sallaberry, Jonatas Dutra
Sousa, Weslei Gomes de
Freitas, Marcelo Machado de
Dias, Cleidson Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
Contabilidade
Dificuldades
Ensino superior
Teaching
Accounting
Difficulties
Higher education
Docencia
Contabilidad
Dificultades
Enseñanza superior
topic Docência
Contabilidade
Dificuldades
Ensino superior
Teaching
Accounting
Difficulties
Higher education
Docencia
Contabilidad
Dificultades
Enseñanza superior
description This research aims to analyze and discuss, from the literature, the difficulties faced by undergraduate professors in Accounting course and propose a research agenda. A sample of artifacts was carefully analyzed in order to identify more frequent problems. The themes most pointed out by Accounting professors were problems related to the beginning and the end of the career, such as loneliness, stress, the great number of administrative tasks and the difficulties of reconciling theory with practice. We highlighted the debate carried out by the research and the promotion of interaction between different studies, especially considering that this type of study is scarce in Brazil. The available agenda summarizes research opportunities and aims to promote further studies on the subject. Finally, it is expected that the present research contributes to the teaching of Accounting, since the difficulties faced by professors are an important variable for teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12249
10.35699/2237-5864.2019.12249
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12249
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.12249
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/12249/12069
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-20
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-20
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637453377536