Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16
Resumo: The present study aims to investigate children's creativity in some texts by Donald Winnicott, seeking to incorporate his theory and clinical practice into psychoanalysis and music education. The attempt is to analyze how the experience with playfulness, the perception, the expressiveness and the imagination can gain prominence in the creative and healthy development of the child, redefining spaces inside and outside of the school within the scope of musical education. Based on the nature of play and creative gesture, this work seeks to describe a perspective of understanding the psyche, from the point of view of psychoanalysis, articulating it with the development of musical creation, especially in the relationship between the child and creative appreciation.
id RCAP_37447eabc6f49f45950113d87d0b80f8
oai_identifier_str oai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/16
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classesA criatividade à luz da psicanálise: contribuições da obra de Donald W. Winnicott para aulas de músicaEducação musicalPsicanáliseCriatividadeBrincadeiraThe present study aims to investigate children's creativity in some texts by Donald Winnicott, seeking to incorporate his theory and clinical practice into psychoanalysis and music education. The attempt is to analyze how the experience with playfulness, the perception, the expressiveness and the imagination can gain prominence in the creative and healthy development of the child, redefining spaces inside and outside of the school within the scope of musical education. Based on the nature of play and creative gesture, this work seeks to describe a perspective of understanding the psyche, from the point of view of psychoanalysis, articulating it with the development of musical creation, especially in the relationship between the child and creative appreciation.O presente estudo tem como objetivo a investigação da criatividade infantil em alguns textos de Donald Winnicott, procurando incorporar sua teoria e sua prática clínica à psicanálise e à educação musical. A tentativa é analisar como a experiência com a ludicidade, a percepção, a expressividade e a imaginação podem  ganhar destaque no desenvolvimento criativo e saudável da criança, ressignificando os espaços  dentro e fora da escola no âmbito da educação musical. Com base na natureza do brincar e do  gesto criativo, este trabalho busca descrever uma perspectiva de compreensão da psique, sob o ponto de vista da psicanálise, articulando-a com o desenvolvimento da criação musical, sobretudo na relação entre a criança e a apreciação criativa.Revista Portuguesa de educação MusicalRevista Portuguesa de Educação Musical2024-01-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e16Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e162976-0178reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16/10Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musicalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcelo, Marcelo de Magalhães Cunha2024-02-24T10:45:28Zoai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/16Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:10:43.129415Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
A criatividade à luz da psicanálise: contribuições da obra de Donald W. Winnicott para aulas de música
title Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
spellingShingle Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha
Educação musical
Psicanálise
Criatividade
Brincadeira
title_short Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
title_full Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
title_fullStr Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
title_full_unstemmed Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
title_sort Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
author Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha
author_facet Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Educação musical
Psicanálise
Criatividade
Brincadeira
topic Educação musical
Psicanálise
Criatividade
Brincadeira
description The present study aims to investigate children's creativity in some texts by Donald Winnicott, seeking to incorporate his theory and clinical practice into psychoanalysis and music education. The attempt is to analyze how the experience with playfulness, the perception, the expressiveness and the imagination can gain prominence in the creative and healthy development of the child, redefining spaces inside and outside of the school within the scope of musical education. Based on the nature of play and creative gesture, this work seeks to describe a perspective of understanding the psyche, from the point of view of psychoanalysis, articulating it with the development of musical creation, especially in the relationship between the child and creative appreciation.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16
url https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16/10
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de educação Musical
Revista Portuguesa de Educação Musical
publisher.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de educação Musical
Revista Portuguesa de Educação Musical
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e16
Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e16
2976-0178
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137757894803456