Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16 |
Resumo: | The present study aims to investigate children's creativity in some texts by Donald Winnicott, seeking to incorporate his theory and clinical practice into psychoanalysis and music education. The attempt is to analyze how the experience with playfulness, the perception, the expressiveness and the imagination can gain prominence in the creative and healthy development of the child, redefining spaces inside and outside of the school within the scope of musical education. Based on the nature of play and creative gesture, this work seeks to describe a perspective of understanding the psyche, from the point of view of psychoanalysis, articulating it with the development of musical creation, especially in the relationship between the child and creative appreciation. |
id |
RCAP_37447eabc6f49f45950113d87d0b80f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/16 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classesA criatividade à luz da psicanálise: contribuições da obra de Donald W. Winnicott para aulas de músicaEducação musicalPsicanáliseCriatividadeBrincadeiraThe present study aims to investigate children's creativity in some texts by Donald Winnicott, seeking to incorporate his theory and clinical practice into psychoanalysis and music education. The attempt is to analyze how the experience with playfulness, the perception, the expressiveness and the imagination can gain prominence in the creative and healthy development of the child, redefining spaces inside and outside of the school within the scope of musical education. Based on the nature of play and creative gesture, this work seeks to describe a perspective of understanding the psyche, from the point of view of psychoanalysis, articulating it with the development of musical creation, especially in the relationship between the child and creative appreciation.O presente estudo tem como objetivo a investigação da criatividade infantil em alguns textos de Donald Winnicott, procurando incorporar sua teoria e sua prática clínica à psicanálise e à educação musical. A tentativa é analisar como a experiência com a ludicidade, a percepção, a expressividade e a imaginação podem ganhar destaque no desenvolvimento criativo e saudável da criança, ressignificando os espaços dentro e fora da escola no âmbito da educação musical. Com base na natureza do brincar e do gesto criativo, este trabalho busca descrever uma perspectiva de compreensão da psique, sob o ponto de vista da psicanálise, articulando-a com o desenvolvimento da criação musical, sobretudo na relação entre a criança e a apreciação criativa.Revista Portuguesa de educação MusicalRevista Portuguesa de Educação Musical2024-01-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e16Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e162976-0178reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16/10Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musicalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcelo, Marcelo de Magalhães Cunha2024-02-24T10:45:28Zoai:ojs2.rpem.apem.org.pt:article/16Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:10:43.129415Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes A criatividade à luz da psicanálise: contribuições da obra de Donald W. Winnicott para aulas de música |
title |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes |
spellingShingle |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha Educação musical Psicanálise Criatividade Brincadeira |
title_short |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes |
title_full |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes |
title_fullStr |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes |
title_full_unstemmed |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes |
title_sort |
Creativity in the light of psychoanalysis: contributions of Donald W. Winnicott's work to music classes |
author |
Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha |
author_facet |
Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcelo, Marcelo de Magalhães Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação musical Psicanálise Criatividade Brincadeira |
topic |
Educação musical Psicanálise Criatividade Brincadeira |
description |
The present study aims to investigate children's creativity in some texts by Donald Winnicott, seeking to incorporate his theory and clinical practice into psychoanalysis and music education. The attempt is to analyze how the experience with playfulness, the perception, the expressiveness and the imagination can gain prominence in the creative and healthy development of the child, redefining spaces inside and outside of the school within the scope of musical education. Based on the nature of play and creative gesture, this work seeks to describe a perspective of understanding the psyche, from the point of view of psychoanalysis, articulating it with the development of musical creation, especially in the relationship between the child and creative appreciation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16 |
url |
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16 https://rpem.apem.org.pt/index.php/revista/article/view/16/10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Revista Portuguesa de Educação Musical |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de educação Musical Revista Portuguesa de Educação Musical |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de educação Musical Revista Portuguesa de Educação Musical |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de educação Musical; Vol. 1 No. 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e16 Revista Portuguesa de Educação Musical; Vol. 1 N.º 149 (2023): Revista Portuguesa de Educação Musical; e16 2976-0178 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137757894803456 |