Film Exhibition in Crisis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007 |
Resumo: | The COVID-19 (SARS‑CoV‑2) pandemic has led to a generational crisis for film exhibition around the world. Since the pandemic began in 2019, movie theaters have been forced to close their doors temporarily or permanently, alter their modes of presentation and the parameters of the theatrical experience, and transform their operations in countless other ways. But COVID-19 is certainly not the first crisis in film exhibition, nor the only one in process locally and globally. The introduction to this special section examines the concept of crisis in the study of film exhibition and the historic and contemporary crises that have altered cinemagoing practice. It argues that these crises open opportunities for scholars to analyze a broad array of social, political, and industrial impacts that influence film exhibition and related areas of cultural and creative practice across time and space, introducing new research that employs this analytical lens. |
id |
RCAP_394584a593d6d3b166d8012e23876621 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/1007 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Film Exhibition in CrisisAs crises da exibição cinematográficaFilm exhibitionfilm historymovie theaterscinemasCOVID-19Exibição cinematográficahistória do cinemasalas de cinemacinemasCOVID-19The COVID-19 (SARS‑CoV‑2) pandemic has led to a generational crisis for film exhibition around the world. Since the pandemic began in 2019, movie theaters have been forced to close their doors temporarily or permanently, alter their modes of presentation and the parameters of the theatrical experience, and transform their operations in countless other ways. But COVID-19 is certainly not the first crisis in film exhibition, nor the only one in process locally and globally. The introduction to this special section examines the concept of crisis in the study of film exhibition and the historic and contemporary crises that have altered cinemagoing practice. It argues that these crises open opportunities for scholars to analyze a broad array of social, political, and industrial impacts that influence film exhibition and related areas of cultural and creative practice across time and space, introducing new research that employs this analytical lens.A pandemia de COVID-19 (SARS‑CoV‑2) provocou uma crise geracional para a exibição cinematográfica em todo o mundo. As salas de cinema foram obrigadas a fechar suas portas temporária ou definitivamente, a alterar seus modos de apresentação e seus parâmetros de experiência coletiva, e a transformar suas formas de funcionamento de diversas maneiras. Mas a COVID-19 certamente não representa a primeira crise na exibição de filmes, nem a única em curso local e globalmente. Este introdução à sessão especial examina o conceito de crise no estudo da exibição cinematográfica e as crises históricas e contemporâneas que alteraram as práticas da ida ao cinema ao longo dos anos. Os autores argumentam que essa crise cria oportunidades para os estudiosos analisarem uma ampla gama de impactos sociais, políticos e industriais que influenciam a exibição cinematográfica e práticas culturais e criativas relacionadas, ao longo do tempo e espaço, apresentando novas pesquisas que contribuem para essa forma de análise.La pandemia de COVID-19 (SARS CoV 2) ha provocado una crisis generacional para la exhibición de películas en todo el mundo. Las salas de cine se vieron obligadas a cerrar sus puertas de manera temporal o permanente, a cambiar sus modos de presentación y sus parámetros de experiencia colectiva, y a transformar sus formas de funcionamiento de diferentes formas. Pero ciertamente el COVID-19 no es la primera crisis en las exhibiciones cinematográficas, ni la única que se vive a nivel local y global. Esta introducción a la sesión especial examina el concepto de crisis en el estudio de la exhibición de películas y las crisis históricas y contemporáneas que han alterado las prácticas cinematográficas a lo largo de los años. Los autores argumentan que esta crisis crea oportunidades para que los académicos analicen una amplia gama de impactos sociales, políticos e industriales que influyen en la exhibición de películas y las prácticas culturales y creativas relacionadas, a través del tiempo y el espacio, presentando nuevas investigaciones que contribuyen a esta forma de análisis. AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2023-07-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 2 (2023): Film Exhibition in Crisis; 60-72Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 2 (2023): As Crises da Exibição Cinematográfica; 60-722183-175010.14591/aniki.v10n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007/524Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Rafael de LunaMelnick, RossOrzel, Charlotte2024-01-26T02:03:37Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/1007Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:26.282566Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Film Exhibition in Crisis As crises da exibição cinematográfica |
title |
Film Exhibition in Crisis |
spellingShingle |
Film Exhibition in Crisis Freire, Rafael de Luna Film exhibition film history movie theaters cinemas COVID-19 Exibição cinematográfica história do cinema salas de cinema cinemas COVID-19 |
title_short |
Film Exhibition in Crisis |
title_full |
Film Exhibition in Crisis |
title_fullStr |
Film Exhibition in Crisis |
title_full_unstemmed |
Film Exhibition in Crisis |
title_sort |
Film Exhibition in Crisis |
author |
Freire, Rafael de Luna |
author_facet |
Freire, Rafael de Luna Melnick, Ross Orzel, Charlotte |
author_role |
author |
author2 |
Melnick, Ross Orzel, Charlotte |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, Rafael de Luna Melnick, Ross Orzel, Charlotte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Film exhibition film history movie theaters cinemas COVID-19 Exibição cinematográfica história do cinema salas de cinema cinemas COVID-19 |
topic |
Film exhibition film history movie theaters cinemas COVID-19 Exibição cinematográfica história do cinema salas de cinema cinemas COVID-19 |
description |
The COVID-19 (SARS‑CoV‑2) pandemic has led to a generational crisis for film exhibition around the world. Since the pandemic began in 2019, movie theaters have been forced to close their doors temporarily or permanently, alter their modes of presentation and the parameters of the theatrical experience, and transform their operations in countless other ways. But COVID-19 is certainly not the first crisis in film exhibition, nor the only one in process locally and globally. The introduction to this special section examines the concept of crisis in the study of film exhibition and the historic and contemporary crises that have altered cinemagoing practice. It argues that these crises open opportunities for scholars to analyze a broad array of social, political, and industrial impacts that influence film exhibition and related areas of cultural and creative practice across time and space, introducing new research that employs this analytical lens. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007 https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007/524 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 2 (2023): Film Exhibition in Crisis; 60-72 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 2 (2023): As Crises da Exibição Cinematográfica; 60-72 2183-1750 10.14591/aniki.v10n2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137060653629440 |