Film Exhibition in Crisis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Rafael de Luna
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Melnick, Ross, Orzel, Charlotte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007
Resumo: The COVID-19 (SARS‑CoV‑2) pandemic has led to a generational crisis for film exhibition around the world. Since the pandemic began in 2019, movie theaters have been forced to close their doors temporarily or permanently, alter their modes of presentation and the parameters of the theatrical experience, and transform their operations in countless other ways. But COVID-19 is certainly not the first crisis in film exhibition, nor the only one in process locally and globally. The introduction to this special section examines the concept of crisis in the study of film exhibition and the historic and contemporary crises that have altered cinemagoing practice. It argues that these crises open opportunities for scholars to analyze a broad array of social, political, and industrial impacts that influence film exhibition and related areas of cultural and creative practice across time and space, introducing new research that employs this analytical lens.
id RCAP_394584a593d6d3b166d8012e23876621
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/1007
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Film Exhibition in CrisisAs crises da exibição cinematográficaFilm exhibitionfilm historymovie theaterscinemasCOVID-19Exibição cinematográficahistória do cinemasalas de cinemacinemasCOVID-19The COVID-19 (SARS‑CoV‑2) pandemic has led to a generational crisis for film exhibition around the world. Since the pandemic began in 2019, movie theaters have been forced to close their doors temporarily or permanently, alter their modes of presentation and the parameters of the theatrical experience, and transform their operations in countless other ways. But COVID-19 is certainly not the first crisis in film exhibition, nor the only one in process locally and globally. The introduction to this special section examines the concept of crisis in the study of film exhibition and the historic and contemporary crises that have altered cinemagoing practice. It argues that these crises open opportunities for scholars to analyze a broad array of social, political, and industrial impacts that influence film exhibition and related areas of cultural and creative practice across time and space, introducing new research that employs this analytical lens.A pandemia de COVID-19 (SARS‑CoV‑2) provocou uma crise geracional para a exibição cinematográfica em todo o mundo. As salas de cinema foram obrigadas a fechar suas portas temporária ou definitivamente, a alterar seus modos de apresentação e seus parâmetros de experiência coletiva, e a transformar suas formas de funcionamento de diversas maneiras. Mas a COVID-19 certamente não representa a primeira crise na exibição de filmes, nem a única em curso local e globalmente. Este introdução à sessão especial examina o conceito de crise no estudo da exibição cinematográfica e as crises históricas e contemporâneas que alteraram as práticas da ida ao cinema ao longo dos anos. Os autores argumentam que essa crise cria oportunidades para os estudiosos analisarem uma ampla gama de impactos sociais, políticos e industriais que influenciam a exibição cinematográfica e práticas culturais e criativas relacionadas, ao longo do tempo e espaço, apresentando novas pesquisas que contribuem para essa forma de análise.La pandemia de COVID-19 (SARS CoV 2) ha provocado una crisis generacional para la exhibición de películas en todo el mundo. Las salas de cine se vieron obligadas a cerrar sus puertas de manera temporal o permanente, a cambiar sus modos de presentación y sus parámetros de experiencia colectiva, y a transformar sus formas de funcionamiento de diferentes formas. Pero ciertamente el COVID-19 no es la primera crisis en las exhibiciones cinematográficas, ni la única que se vive a nivel local y global. Esta introducción a la sesión especial examina el concepto de crisis en el estudio de la exhibición de películas y las crisis históricas y contemporáneas que han alterado las prácticas cinematográficas a lo largo de los años. Los autores argumentan que esta crisis crea oportunidades para que los académicos analicen una amplia gama de impactos sociales, políticos e industriales que influyen en la exhibición de películas y las prácticas culturales y creativas relacionadas, a través del tiempo y el espacio, presentando nuevas investigaciones que contribuyen a esta forma de análisis.  AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2023-07-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 2 (2023): Film Exhibition in Crisis; 60-72Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 2 (2023): As Crises da Exibição Cinematográfica; 60-722183-175010.14591/aniki.v10n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007/524Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Rafael de LunaMelnick, RossOrzel, Charlotte2024-01-26T02:03:37Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/1007Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:26.282566Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Film Exhibition in Crisis
As crises da exibição cinematográfica
title Film Exhibition in Crisis
spellingShingle Film Exhibition in Crisis
Freire, Rafael de Luna
Film exhibition
film history
movie theaters
cinemas
COVID-19
Exibição cinematográfica
história do cinema
salas de cinema
cinemas
COVID-19
title_short Film Exhibition in Crisis
title_full Film Exhibition in Crisis
title_fullStr Film Exhibition in Crisis
title_full_unstemmed Film Exhibition in Crisis
title_sort Film Exhibition in Crisis
author Freire, Rafael de Luna
author_facet Freire, Rafael de Luna
Melnick, Ross
Orzel, Charlotte
author_role author
author2 Melnick, Ross
Orzel, Charlotte
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Rafael de Luna
Melnick, Ross
Orzel, Charlotte
dc.subject.por.fl_str_mv Film exhibition
film history
movie theaters
cinemas
COVID-19
Exibição cinematográfica
história do cinema
salas de cinema
cinemas
COVID-19
topic Film exhibition
film history
movie theaters
cinemas
COVID-19
Exibição cinematográfica
história do cinema
salas de cinema
cinemas
COVID-19
description The COVID-19 (SARS‑CoV‑2) pandemic has led to a generational crisis for film exhibition around the world. Since the pandemic began in 2019, movie theaters have been forced to close their doors temporarily or permanently, alter their modes of presentation and the parameters of the theatrical experience, and transform their operations in countless other ways. But COVID-19 is certainly not the first crisis in film exhibition, nor the only one in process locally and globally. The introduction to this special section examines the concept of crisis in the study of film exhibition and the historic and contemporary crises that have altered cinemagoing practice. It argues that these crises open opportunities for scholars to analyze a broad array of social, political, and industrial impacts that influence film exhibition and related areas of cultural and creative practice across time and space, introducing new research that employs this analytical lens.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007
https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007
url https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.1007
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/1007/524
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 2 (2023): Film Exhibition in Crisis; 60-72
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 2 (2023): As Crises da Exibição Cinematográfica; 60-72
2183-1750
10.14591/aniki.v10n2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137060653629440