#Legislativas2022: The Hashtag’s Appropriations on Instagram in the 2022 Portuguese Elections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alfenas de Mattos, Renan
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Martins Rosa, Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.292
Resumo: Instagram plays a fundamental role in contemporary electoral campaigns but is still lacking research in the Portuguese context. This paper will analyze the appropriations of the hashtag #legislativas2022 carried out by political actors on Instagram during the 2022 Elections in Portugal. To this end, we will consider user engagement, the clusters and networks of the hashtags used, as well as the computational analysis of images with the help of the Google Vision API, with a view to labels and web entities. The results of the user analysis point to the prevalence of profiles of political parties, the mainstream press and party leaders in the public debate; the images mostly represent the coverage of political events and the day to day of the campaign; the hashtags suggest the strength of the profiles of regional cells of the parties and of supporters. Finally, the results point to the distinctive character of the Chega party's electoral campaign, which, unlike the others, explicitly sought to identify who or what it opposed, being identified with right-wing populism.
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spelling #Legislativas2022: The Hashtag’s Appropriations on Instagram in the 2022 Portuguese Elections#Legislativas2022: Las Apropiaciones del Hashtag en Instagram en las Elecciones Portuguesas de 2022#Legislativas2022: As Apropriações da Hashtag no Instagram nas Eleições Portuguesas de 2022Portuguese ElectionsInstagramHashtagGoogle Vision APIPopulismEleições PortuguesasInstagramHashtagGoogle Vision APIPopulismoElecciones PortuguesasInstagramHashtagGoogle Vision APIPopulismoInstagram plays a fundamental role in contemporary electoral campaigns but is still lacking research in the Portuguese context. This paper will analyze the appropriations of the hashtag #legislativas2022 carried out by political actors on Instagram during the 2022 Elections in Portugal. To this end, we will consider user engagement, the clusters and networks of the hashtags used, as well as the computational analysis of images with the help of the Google Vision API, with a view to labels and web entities. The results of the user analysis point to the prevalence of profiles of political parties, the mainstream press and party leaders in the public debate; the images mostly represent the coverage of political events and the day to day of the campaign; the hashtags suggest the strength of the profiles of regional cells of the parties and of supporters. Finally, the results point to the distinctive character of the Chega party's electoral campaign, which, unlike the others, explicitly sought to identify who or what it opposed, being identified with right-wing populism.Instagram tiene un papel fundamental en las campañas electorales contemporáneas, pero aún está poco estudiado en el contexto portugués. Este artículo analizará las apropiaciones del hashtag #legislativas2022 realizadas por actores políticos en Instagram durante las Elecciones de 2022 en Portugal. Para ello, tendremos en cuenta el engagement de los usuarios, los grupos y redes de los hashtags utilizados, así como el análisis computacional de imágenes con la ayuda de la API de Google Vision, con vistas a etiquetas y entidades web. Los resultados del análisis de usuarios apuntan a la prevalencia de perfiles de partidos políticos, prensa convencional y líderes de partidos en el debate público; las imágenes representan en su mayoría la cobertura de eventos políticos y el día a día de la campaña; los hashtags sugieren la fuerza de los perfiles de las células regionales de los partidos y de los simpatizantes. Finalmente, los resultados apuntan al carácter distintivo de la campaña electoral del partido Chega, que a diferencia de los demás, buscó explícitamente identificar a quién oa qué se oponía, identificándose con el populismo de derecha.O Instagram desempenha papel fundamental nas campanhas eleitorais contemporâneas, mas ainda é pouco estudado dentro do contexto português. Este artigo analisará as apropriações da hashtag #legislativas2022 realizadas por atores políticos no Instagram durante as Eleições de 2022 em Portugal. Para tal, levaremos em conta o engajamento dos utilizadores, os agrupamentos e redes das hashtags utilizadas, bem como a análise computacional de imagens com o auxílio da Google Vision API, tendo em vista os rótulos e as entidades web. Os resultados da análise dos utilizadores apontam para a prevalência de perfis dos partidos políticos, da grande imprensa e de líderes partidários no debate público; as imagens representam maioritariamente a cobertura dos eventos políticos e o dia a dia de campanha; as hashtags sugerem a força dos perfis de células regionais dos partidos e de apoiadores. Por último, os resultados apontam o caráter distintivo da campanha eleitoral do partido Chega, que, diferentemente das demais, buscou explicitamente identificar a quem ou a que se contrapunha, sendo identificada com o populismo de direita.Sopcom2022-12-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.292https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.292Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022021Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022021Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e0220212182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/292https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/292/203https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/292/236https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/292/237Direitos de Autor (c) 2022 Renan Alfenas de Mattos, Jorge Martins Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlfenas de Mattos, RenanMartins Rosa, Jorge2024-03-16T08:29:11Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/292Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:36.487739Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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