O director de turma: líder e facilitador da relação educativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Carlos Filipe Gomes Carrajola de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.1/241
Resumo: Dissertação mest., Observação e Análise da Relação Educativa, Universidade do Algarve, 2009
id RCAP_3c25baad9c47aaa326e948f6a08e2258
oai_identifier_str oai:sapientia.ualg.pt:10400.1/241
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O director de turma: líder e facilitador da relação educativaTesesDirectores de turmaGestão pedagógicaDissertação mest., Observação e Análise da Relação Educativa, Universidade do Algarve, 2009The need of knowledge and reflection on models and practices of organization and school managing is increasingly a prerequisite for the development process and the improvement of the performance of schools. This recognition demands an investment in the training of teachers in general, and especially those who have responsibilities within the intermediate management of schools. In its internal organization, the school has several levels of intervention. The emphasis of our study lies in the meso level of intervention, since it is at this level that the action of the class director fits. This intermediate manager is presented as a true leader, appealing, in the exercise of his functions, to a set of skills that allow him the adoption of a style of leadership more appropriate to the groups he leads, that is, the class council and the class itself. Aspects such as the educational relationship that is established between teachers and students can be improved as a result of his action, which is the study object of the study that follows. This is an exploratory study that investigates the influence of the class director on the quality of relationships established in the context of the group he leads. The results obtained indicate that, despite the awareness of the importance of his position in a learning organization, there are doubts as to his efficient performance, attributable to the awkwardness that teachers show in playing a role and a leadership function to others that, professionally, are their peers.Quintas, HelenaSapientiaMendonça, Carlos Filipe Gomes Carrajola de2011-09-07T16:04:13Z20092009-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.1/241por371.1 MEN*Dir Caveinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-24T10:10:58Zoai:sapientia.ualg.pt:10400.1/241Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:54:37.910236Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
title O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
spellingShingle O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
Mendonça, Carlos Filipe Gomes Carrajola de
Teses
Directores de turma
Gestão pedagógica
title_short O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
title_full O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
title_fullStr O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
title_full_unstemmed O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
title_sort O director de turma: líder e facilitador da relação educativa
author Mendonça, Carlos Filipe Gomes Carrajola de
author_facet Mendonça, Carlos Filipe Gomes Carrajola de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Quintas, Helena
Sapientia
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Carlos Filipe Gomes Carrajola de
dc.subject.por.fl_str_mv Teses
Directores de turma
Gestão pedagógica
topic Teses
Directores de turma
Gestão pedagógica
description Dissertação mest., Observação e Análise da Relação Educativa, Universidade do Algarve, 2009
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2009-01-01T00:00:00Z
2011-09-07T16:04:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.1/241
url http://hdl.handle.net/10400.1/241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 371.1 MEN*Dir Cave
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133146534379520